redressie helmpje vanwege plat achterhoofdje

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje heeft sinds een paar weken een helmpje omdat ze een scheef afgeplat achterhoofdje heeft vanwege een voorkeurshouding naar rechts. Aanvankelijk hebben we geprobeerd haar hoofdje iedere keer om te draaien in haar slaap maar na 2 min. lag ze weer hetzelfde. (ook speeltjes, licht etc naar andere kant van het bedje verhuizen hielp nix) Na aanraden van CB en huisarts is bij haar een helmpje aangemeten en die heeft ze nu dus. In het begin had ik er wat moeite mee, vond het zielig, maar nadat ik merkte na een paar dagen dat ze het helemaal niet erg vindt, vind ik het ook niet meer.
Het resultaat is verbluffend: Haar hoofdje is al zoveel ronder en de scheve rechterkant valt ook helemaal niet meer op, en dit na een paar weken!!!
Graag zou ik wat reacties willen van mama's (of papa's) die ook een kindje hebben met zo'n helmpje en die misschien al wat verder zijn. Wat zijn jullie ervaringen en hoe veel uur per dag hebben jullie kindjes hem op? (de ene dokter zegt nl dat 23 uur nodig is, de andere dat het alleen moet als ze slaapt).
Lieve Groetjes van Daphne en Minnie

hallo minnie en daphne,
ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar de kleine van mijn broer heeft wel een helmpje gehad, ook vanwege een afgeplat hoofdje. zij lag ook 9 maanden in stuit. ik kan je enkel vertellen wat hun mij hebben  verteld. ze was toen een half jaar oud.  Selina moest ook het helmpje 23 uur per dag op.  eigenlijk alleen niet als ze in bad ging. Hoe is Daphne eronder? Selina vond het  soms verschrikkelijk,  vooral als ze ging slapen. overdag had ze er geen last van. waarshijnlijk omdat ze er dan niet op  ligt. Selina heeft 6 maanden het helmpje op gehad. en de verplichtingen werden ook wel is eens nagelaten. ze had dan een dagje geen helm op, maar des te meer moeite om het  haar dan de volgende dag weer op te doen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
veel succes er mee.
groetjes linda

kijk eens bij ontwikkeling en bij aprilmoeders 2006 daar zijn nog meer kindjes met een helmpje..
succes en 23 uur per dag hoor!! super hoor dat het zo goed gaat..

Hoi Linda,

Bedankt voor je reactie. Bij Minnie is het net anderom, het slapen gaat heel goed, maar als ze hem overdag op heeft tussen haar slaapjes in, dan raakt ze geirriteerd en probeert ze hem af te trekken. ik heb het er met de atrs over gehad bij de controle en hij zei dat het heel goed gaat en dat het belangrijkste is dat ze hem op heeft als ze er op ligt (dus als ze slaapt en in de wandelwagen als we naar buiten gaan).Als ze wakker is dan zit ze eigenlijk meestal dus dan komt er toch geen druk op.Heel veel kindjes vinden het op en af doen het vervelendste en dus kan je hem het beste oplaten, maar Minnie vindt dat juist weer geen probleem. Natuurlijk is het resultaat het beste als je hem 23 uur per dag draagt maar het ziet er nu al zo goed uit dat ik het gewoon zo blijf doen. Volgende week weer een afspraak om de helm wat groter te maken van binnen, want hij gaat wat klemmen, maar dat is een goed teken.

Groetjes van Daphne en Minnie

Hoi Rozen69,

Ik heb gekeken en bedankt voor je tip, zat dus ook helemaal bij het verkeerde forum, had niet in de gaten dat je er meer had (vond het al zo vreemd dat er zoveel over voeding gepraat werd, lekker dom haha).
Het is dus inderdaad het beste om dat helmpje 23 uur op te doen, maar ik wil ook dat mn schatje zich lekker en gelukkig voelt en dat ik haar lekker veel kan knuffelen en dat is best moeilijk met dat helmpje op. Zodra ik zie dat de vooruitgang wat minder wordt, zal ik hem ook meer op proberen te doen als ze zit maar op dit moment gaat het snel genoeg.

Groetjes Daphne

hoi,
Het kindje van mijn nichtje heeft sinds een maand een helmpje. Ze verdraagthet goed. Jammer genoeg heeft ze het helmpje wat te laat aangemeten gekregen (pas met 8 maanden) waardoor het effect niet zo goed gaat zijn als bij jongere kindjes. Maar alle winst is meegenomen.
Haar helm is wit en mijn nicht heeft er allemaal leuke glitter sterren opgeplakt in verschillende kleuren. Ziet er heel vrolijk uit!
Ze heeft hem ook 23 uur op.
groeten Elke

Hoi

Onze dochter Suzanne heeft haar helmpje nu 3,5 week.
Ze heeft er totaal geen last van en draagt hem gemiddeld zo'n 22 uur volgens voorschrift van het Sophia . Ze heeft een licht roze met vlinders erop.
Het is inderdaad erg verbluffend wat het resultaat is na zo'n kleine periode,
Vandaag gaan we terug voor controle ik zal nog even laten weten hoe de arts het vond.
En met slapen en liggen is het volgens mij ook het belangrijkste hoor en als die helm een uur meer of minder op zit zal volgens mij geen verschil maken

Groetjes Willeke

Hoi Willeke,

Wat grappig, Minnie heeft ook de lichtroze met vlinders erop en ook nog in dezelfde periode gekregen! Wij zijn vorige week terug gegaan naar het Sophia, er is toen aan de voorkant al een stuk weggehaald, omdat haar oogje een beetje scheef getrokken werd als het helmpje op zat. (hij zat dus een beetje te strak) Het werkt dus al heel goed. Gister heb ik een nieuwe afspraak gemaakt voor dinsdag omdat er wat zwellinkjes kwamen bij de ventilatiegaten en er een rode plek zat bij de zijkant van haar hoofdje. Gisteravond was het plekje bijna door en dus heb ik de helm niet opgedaan tijdens het slapen want als het plekje een wondje wordt, heb je een probleem. Vanochtend was het alweer weg, maar toch even naar Livid gebeld voor de zekerheid. Zij zeiden dat het wel heel goed moest gaan als ie nu alweer te strak zat en raadden mij aan om zelf 2 halve maan stukjes bij de zijkant terhoogte van de oren weg te halen, zodat er iets meer ruimte ontstond en die stukjes dan mee te nemen naar de afspraak. Dit heb ik gedaan en nu past ie weer perfect. Het zou natuurlijk zonde zijn als ik moest wachten met het helmpje weer op te doen tot dinsdag, dan heb ik het idee dat de voorgaande weken voor nix zijn geweest. Ook zeiden ze dat ik maar een stukje tape moest plakken op de plek van het drukplekje in de helm en ook over het ventilatie gaatje. Ik ben zo blij dat deze mensen zo proffesioneel en aardig zijn, en zo goed advies kunnen geven, ook al bel je 6x per week met vragen. Ik ben benieuwd hoe het bij Suzanne is gegaan vandaag.

Groetje Daphne

Terug
Bovenaan