Reflux of niet???

Beste moeders,

Mijn zoontje Jasper is 3 maanden. Hij heeft de eerste 3 wkn borstvoeding gehad, hierna ben ik overgegaan op de Nutrilon Standaard, hij gaf een mondje terug maar zijn ontlasting kwam niet goed op gang. Het cb adviseerde mij om Nutrilon Omneo te gebruiken. Mijn zoontje ging op deze voeding spugen (maagzuur)  en zijn ontlasting werd alleen maar  erger, soms had hij na 6 dagen pas ontlasting. Maar je moet het 2 wkn de kans geven. Na 2 wkn zijn wij Nutrilon Omneo gaan gebruiken en heeft Jasper lactulose gekregen, dit ging een stuk beter. Ook   het spugen werd minder, helaas na een week of 3 ging hij maagzuur spugen, echter, hij huilde niet. We zijn door verwezen naar de kinderarts. Zij heeft toen medicijnen voorgeschreven, Zantac en Motilium. Van de Zantac werd hij erg misselijk. Tevens was ik heel de dag bezig met het geven van medicijnen. 3 x   per dag Motilium, 2x per dag Zantac, 1x per dag Lactulose en ook nog eens Ortiflor voor een goede darmbacterie. Dit allemaal vond ik ook niet echt goed voor mijn zoontje van 3 mnd maar als het hem helpt..... Tevens loopt hij ook  bij de kinderfysio voor zijn darmpjes dus ik zat alles aan haar te vertellen en zei dat ik het liefst met alle medicijnen wilde stoppen omdat ik twijfelde of het reflux is, aangezien hij met de standaard een mondje terug gaf en geen maagzuur spuugde. Dus ben ik afgelopen donderdag begonnen met Nutrilon Standaard, even terug naar de basis. Ik heb dit overigens overlegd met de kinderarts maar die was het er niet mee eens. Het enige wat ik hem nog wel geef is lactulose, dit is op plantaardige basis. Nu gaat het eigenlijk best heel goed. Af en toe spuugt hij nog wel maar dat is voornamelijk wel. Maar ik twijfel wel of hij reflux heeft. Heb ook het internet afgezocht maar kwam er niet uit. Is het zo dat je bij reflux na elke fles veel terug spuugt?? Hij krijgt nu 3 dgn de Standaard, 5 voedingen per dag dus hij heeft nu 13 voedingen gehad en ik denk dat hij ongeveer 5 x gespuugt heeft, soms iets meer dan een mondje terug. Verder huilt hij niet veel, slaapt 's-nachts goed. Wel heeft hij regelmatig de hik (komt dit ook doordat er voeding naar boven komt??). Wat zijn ontlasting betreft gaat het goed, wij moeten hem echter wel altijd helpen door zijn knietjes naar zijn buikje toe te brengen. Het is een lang verhaal maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Marloes
 
Hoi Marloes,

Wat toevallig, mijn zoon heet ook Jasper en is ook 3 maanden oud. Hij heeft (ook?) reflux en gebruikt Zantac en Motilium....

Als ik je verhaal lees zou ik doorgaan zoals je bezig bent! Reflux bij baby's is bijna altijd van voorbije aard, dus of hij t nu wel of niet heeft.. het gaat erom dat hij zich goed voelt! Als hij geen last heeft van het spugen zou ik idd ook geen meds geven! Mijn Jasper huilde juist veel en had er wel degelijk last van, dus daarom meds, maar als jouw zoon spuugt zonder er last van te hebben.... hij zal wat vaker verschoond moeten worden, maar dat lijkt me geen probleem :)

Dus reflux of niet... als hij het zo goed doet moet je vooral zo doorgaan!

Heb je al jbpm door zijn voeding? Of gaat dat niet met zijn darmpjes??

succes en geniet van je Jasper ;-)

lfs Mick
 
Hallo Marloes,

Helemaal eens met Mickey! Als je zoontje zich goed voelt dan zou ik het gewoon zo laten... En het klopt dat kindjes vanzelf over eventuele reflux heen groeien.

Overigens is het niet zo dat reflux ook betekent dat een kindje altijd veel spuugt. Mijn dochter had zogenaamde 'verborgen reflux', wat inhoudt dat er maagzuur terugloopt in haar slokdarm. Ze hoefde niet te spugen, maar was 's nachts wel aan het 'rochelen'.

Ik zou gewoon doorgaan met wat je nu aan het doen bent. Zeker als Jasper er geen last van heeft en het goed met hem gaat!

Groetjes, Patricia
 
Hoi Mickey en Patricia,

Bedankt voor jullie reactie.
Mickey, door de AR zat jbpm, dit werkte in eerste instantie wel maar na een week of 3 niet meer. Vind het erg lastig om een conclusie te trekken aangezien hij wel spuugt maar het is niet heel veel, hoop gewoon niet dat hij, door mij, een verbrande slokdarm krijgt. Wat toevallig van jouw zoontje!!! Sinds gister drinkt hij zijn fles niet goed leeg, er blijft ca. 100 cc over, ook bijt hij heel de tijd op zijn handjes, ik denk dat zijn tandjes doorkomen, wel heel vroeg.....

Fijne (eerste) moederdag!

Groetjes Marloes
 
Hoi Marloes,

Ik geef de normale voeding van Friso, met losse schepjes jbpm, volgens de kinderarts zou dit beter werken dan bijv. de A.R. omdat je nu zelf kunt doseren... We zijn nu bijna een week bezig en Jasper heeft vooral veeeeeel spuitluiers (4x per dag van top tot teen verschonen...) maar lijkt er zelf weinig  last van te hebben dus we zetten nog 1 weekje door om te zien of de ontlasting weer beetje normaal wordt.

Je merkt volgens mij snel genoeg of Jaspers slokdarm verbrandt, bij  mijn Jasper zag je heel duidelijk dat ie erg ging overstrekken, veel huilen en slikken. Dus zodra je tekenen van ongemak ziet weet je wel  hoe laat het is toch?? Er zijn zat kindjes die  voeding en maagsap teruggeven en die zurig ruiken maar er zelf toch geen last van hebben, dus maak je niet teveel zorgen, volgens mij gaat het goed toch?

Volgens mij drinken kindjes met een zere slokdarm juist graag en vaak, het drinken verlicht de pijn.  Hier dachten we dat Jasper een hongerlapje was en we kregen van het cb het advies voeding voor hongerige baby's te gebruiken, terwijl hij gewoon steeds eerder kwam omdat ie pijn had....

 Drinkt Jasper inmiddels z'n flessen alweer leeg? Mijn Jasper zit ook veel met zijn vuistjes in zijn mond en kan helemaal boos worden dat ie er niet helemaal inpast. Misschien hoort het ook bij de leeftijd??? Als ik mijn vinger in zijn mond doe, bij gebrek aan een speentje bijt ie er ook op, is meer aan het kauwen dan zuigen dan.

Heb je een fijne moederdag gehad? Het weer was iig helemaal top he?? Hier een gezellige dag gehad, vmo onbijtje op bed en lekker lang met z'n drietjes op bed gebleven. Daarna eindje gereden en gewandeld, vanmiddag even wat gedronken in de tuin met de buren  en vanavond toen Jasper sliep samen gegourmet.

Morgen gaat Jasper voor t eerst wennen bij de oppas  brrrrr is de eerste keer dat ik hem uit handen geef (mijn ouders wonen ver weg.) en moet zeggen dat ik er erg tegenop zie!

grtjs Mick  
 
Hi Mickey,

Wat een toeval, Jasper is vandaag voor de 2e keer wennen op het kinderdagverblijf. Zo klein, en we moeten ze nu al uit handen geven. Hoeveel dagen ga jij werken? Ik 3, Jasper gaat 1 dag naar het kinderdagverblijf en is 2 dagen bij de oma's. Toen Jasper voor het eerst AR kreeg,  had hij de eerste dagen ook hele erge spuitluiers. Is het waterdun? Mijn eerste moederdag was ook erg leuk, ben lekker verwend. Jasper drinkt zijn flessen nog steeds  niet goed leeg. Gister over de gehele dag genomen, heeft hij 1,5 fles niet op. Gister om 22.00 uur zijn laatste fles gegeven, meestal komt hij dan tussen 05.00 uur en 06.00 uur, vanochtend kwam hij  om 08.00 uur dus weet niet precies wat er met hem aan de hand is. Vandaag heb ik een bel afspraak met de kinderarts, Jasper heeft in een stuit gelegen en we hebben afgelopen week een echo laten maken van zijn heupjes, daar belt de kinderarts voor, zal gelijk voorleggen waarom hij niet goed drinkt. Het is toch allemaal wel heel erg spannend zo'n eerste kindje. Heb me nog nooit van mijn leven ergens zoooo druk om gemaakt..... Ook best vermoeiend af en toe. Jasper krijgt as. vrijdag zijn 2e prik, hij huilde echt vreselijk bij zijn 1e prik, deed jouw Jasper dat ook?

Groetjes Marloes

ps ben benieuwd hoe het is gegaan bij de oppas
 
Mijn oudste dochter had reflux en gaf i.d.d. bij elke flesvoeding voeding terug; de ene keer wel wat erger dan de andere keer. Johannesbroodpitmeel hielp aardig goed.
Ik lees dat Jasper een wat wisselend patroon heeft. Er zou sprake kunnen zijn van verborgen reflux inderdaad, maar vaak hebben kindjes daar toch wel last van? (veel huilen na voeding?).
Eerlijk gezegd dacht ik toch snel aan een allergische reactie op iets. Mijn jongste dochtertje heeft ook erg veel gespuugd, maar dat bleek niet te komen van reflux maar van een allergie (koemelk, soja en nog meer). Ik gaf (geef) borstvoeding maar ook als ik zelf de allergene producten gebruikte, had zij er last van. Zij heeft ook erg veel last van haar darmen gehad, eigenlijk tot een maand geleden wel (ze is nu 14 mnd). Ook orthiflor en nog iets anders gegeven, leek wel iets te helpen, maar voornamelijk toch een overgevoelig gestel bij onze jongedame. Eindelijk gaat het nu een stuk beter.....
Is er door de kinderarts wel eens gedacht aan bv een koemelkallergie? Niet dat ik je die wil aanpraten, hoor, helemaal niet, maar ik moest er gewoon aan denken toen ik jouw verhaal las.
 
Hi Marloes,

Wat zie de kinderarts?? Mijn Jasper is gisteren voor echo en rontgen naar t ziekenuis geweest, ook voor zijn heupjes. Wij moeten over 4 weken terugkomen, t was nog niet helemaal duidelijk.

Bij de oppas ging het op zich wel goed, maar ze had zijn speen in de honing gedaan!!! honing is gevaarlijk voor baby's, dus gezegd dat ik dat absoluut niet wil. Wel jammer, dat maakt toch dat ik er niet zo'n goed gevoel over heb...   Ik ga 24 uur werken, maar werk in de zorg, dus onregelmatig en ik rooster zelf, dus in de praktijk hebben we ong. 1 dag per week oppas nodig. Mijn ouders wonen niet in de buurt, dus ben afhankelijk van gastouder. KDV tijden komen niet overeen met mijn werk...

Ja joh, dat zorgen maken is zo herkenbaar, ik heb me ook nog nooit zo druk gemaakt vreselijk. Ben ook zo anders dan ik vtv dacht, echt een watje... Ik dacht vtv tja, als hij uilt, maar is goed gevoed, verschoond, geen pijn etc. tja dan moet ie maar ff huilen... Nou... in de rpaktijk vind ik dat errug moeilijk hoor!!!

wanneer is jouw Jasper geboren, toch niet ook de 12de??? ;-)

gr Mick
 
Terug
Bovenaan