Reflux?

Hallo, mijn dochter is 7 weken oud en heeft veel last van melk dat omhoog komt. Dit gebeurde over het algemeen zo’n 2.5/3u na de fles.. maar intussen gebeurd het meerdere keren tussen de voedingen door. Vooral als we haar neerleggen. Maar dus ook als ze alweer bijna de volgende voeding krijgt. Ze spuugt niet, of in ieder geval bij niet, maar het komt wel naar boven. We zorgen al dat ze niet te snel drinkt, houden haar sowieso een half uur omhoog, doen rustig aan met haar maar toch gebeurd dit elke keer. Ook krijgt ze heel vaak de hik. Klinkt wel als (verborgen) reflux toch. Hebben op aanraden van het consultatiebureau johannesbroodpitmeel geprobeerd, maar dit werkt niet. als ik de huisarts bel krijg ik te horen ‘mondjes terug geven is normaal de eerste maanden, maar mocht je echt denken dat er wat aan de hand is dan voeg maar johannesbroodpitmeel toe aan de voeding & hou haar maar goed omhoog..’ hier heb ik dus niks aan. En bij het consultatiebureau kom ik ook niet veel verder want die gooien het steeds op ‘volg je eigen gevoel’ en als ze wel wat te melden hebben hebben ze stuk voor stuk een compleet andere mening/ander antwoord dus dat is ook niet handig. Herkent iemand deze symptomen & heeft iemand tips? ?<br />Ps. Eerste kindje dus behoorlijke twijfelkont & gruwelijk onzeker. ?<br />
 
Het zou idd verborgen reflux kunnen zijn. Iedere baby geeft mondjes terug, maar de ene meer dan de andere. Sommige kinderen slikken het terug in. Bij mij deden ze dat ook vaak, maar het waren ook allebei flinke spugers. De oudste spuugde zich regelmatig helemaal onder (en ons ook), maar ze groeide goed en had er geen last/ pijn van dus daar hebben we het gewoon afgewacht, het wordt namelijk vanzelf minder. Onze jongste komt niet goed aan (nog steeds niet), moest ook echt overgeven (dus gaf hele voedingen terug) en  kwam door het teruggeven van de melk overdag heel slecht in slaap. Daar zijn we mee naar de huisarts gegaan en zij heeft ranitidine gekregen. Niet vanwege het spugen dus (dat hoort nu eenmaal bij baby's), maar omdat ze zoveel spuugde dat ze niet genoeg aankwam. De vraag is dus eigenlijk of je kindje er last van heeft of niet. Komt ze aan, huilt ze niet overdreven veel en slaapt ze genoeg dan zou ik het afwachten. Ik vind het nogal wat namelijk om m'n dochtertje iedere dag medicatie te geven. Zodra het kan stop ik er meteen mee. 
 
Ik heb het ook niet helemaal lekker verwoord zie ik. Ze huilt er wel soms van. Ofja een beetje mopperen. Als het omhoog komt kreunt ze en geeft ze zo'n korte schreeuw huil. Soms reageert ze ook helemaal niet als het gebeurd. Dus heel verschillend. Maar het gebeurd heel de dag door. Of ze nu 1 uur geleden gedronken heeft, 2 uur of alweer bijna de nieuwe voeding krijgt. Het is niet veel maar heb dus wel echt het idee dat ze er last van heeft.
 
Eigenlijk hebben alle baby’s reflux, gezien het klepje tussen de slokdarm en maag nog niet volledig gesloten is. Wanneer ik jouw verhaal lees, lijkt mij dit niet echt een reflux geval. Naar mijn idee worden heel veel klachten op reflux gegooid, terwijl veel gewoon baby “gedrag” is.
Zo lang je kindje niet enorm huilt (dus pijn heeft), niet enorm veel spuugd (soms golven bijv.) en verder gewoon vrolijk is, lekker slaapt en drinkt, dan zou ik me niet te druk maken. Veel baby’s hebben last van oprispingen. Ook hikken is heel normaal bij baby’s.

Ik lees dit natuurlijk alleen maar vanuit jouw verhaal, dus mocht je twijfelen moet je altijd de huisarts inschakelen!
Liefs
 
Mijn dochtertje had dit ook. Vaak meteen na het voeden maar ook nog wel erna of als ze in bed lag. Ik dacht dan ook wel eens, spuug je nu alles weer uit? Ze is nu 8 maanden en sinds ongeveer 3 weken komt er niks meer omhoog. Ze had er ook nooit last van. Niet huilen ofzo. Moest haar wel vaak schone kleren aan doen. Bij ons maakte het trouwens geen verschil of ze bijv in de wipper zat of gewoon ergens lag. Er kwam altijd wel melk omhoog. En later met hapjes geven, kwam dit ook regelmatig omhoog.
Omdat ze er verder geen last van had, heb ik er verder niks mee gedaan en ze is er dus vanzelf overheen gegroeid.
 
Ons dochtertje is ook bekend met refluxWij hebben het reflux kussen van Snoozzz besteld, hierdoor ligt ze hoger en het is een ergonomisch fijn kussen.
Daarnaast hebben we op advies van de kinderarts Gelilact om de voeding in te dikken.
Veel kindjes reageren niet of nauwelijks op jbpm.
Succes!
 
Terug
Bovenaan