Refluxziekte en toch geen huilbaby?

<p>Onze zoon (4 maanden) weigert sinds enige weken zijn flessen. Hij drinkt steeds slechter, wilde eerst niet meer op de arm maar wel tegen mij aan , maar nu alleen nog liggend op een kussen met zijn hoofd wat omhoog. Op het kinderdagverblijf en bij oppas   Is dit echt een probleem, maar ook voor hemzelf is het lastig, aangezien hij soms al begint te huilen als hij de fles ziet. En dan echt krijst.</p><p>zelf dacht ik dat de spruw terug was, maar dit blijkt niet het geval. Huisarts heeft dit nagekeken.</p><p>De huisarts heeft vragen gesteld over reflux(ziekte). Hier had ik zelf nooit over nagedacht omdat Hij een buitengewoon rustig , vrolijk Jongetje is dat juist heel weinig huilt.</p><p> </p><p>na het gesprek met de huisarts valt het me wel meer op dat hij huilt als ik hem plat wegleg, maar bijvoorbeeld rechtop in de wipstoel prima vindt.</p><p>en soms huilend wakker wordt en wat boert en spuugt, en dan weer verder slaapt. Ik ben nu doorgestuurd naar de kinderarts (niet op eigen verzoek).</p><p>De huisarts en ik vinden het allebei wat a typisch, omdat Peter erg rustig, vriendelijk en vrolijk is.</p><p>Iemand ervaring met een vrolijke, vriendelijke baby, die toch refluxziekte bleek te hebben en waarbij alleen de flessen een drama waren?</p><p> </p><p> </p>

Reflux is er in alle soorten. Groot deel vd babys heeft reflux alleen niet allemaal. Zodanig last van. Bij mn dochter zeiden ze dat ze er nooit last van kon hebben want ze wilde continu drinken, ze begon juist te jammeren als ze niet kreeg (soms continu). Rook super zuur uit dr mondje en wilde absoluut niet plat! Maar bleek dat ze haar zuur probeerde te blussen met de melk. Dus zegt niet altijd wat. Juist fijn dat hij tussendoor vrolijk is. Miss zakt het bij hem sneller? Of drinkt hij te vlot? Slikt hij veel weg? Kijk tijdens en na de voeding goed naar zn gedrag. Kan van alles wezen. Bij ons was het ook vaak oorontst. Dan willen ze vaak ook niet plat liggen/slikken. Succes! En veel beterschap!

Geen ervaring met een rustig vrolijk kindje helaas.. wel met verborgen reflux, ook helaas. Wat de kinderarts bij ons zei is dat de slokdarm eerst nog niet geïrriteerd is dat ontstaat pas na een hele poos. Misschien neemt daarom de onrust van je kindje toe? En inderdaad in lig komt het omhoog en soms gaan kindjes de fles ook linken aan pijn. 

JA!!!! Mijn dochter had refluxziekte. Het kwam pas toen ze 3.5 maand oud was, het begon met wat spugen en slechter drinken. Maar het werd steeds erger. Ze bleef maar spugen, dronk echt steeds minder (op den duur 40cc per voeding), spuugde bloed mee (slokdarm was kapot) en ze viel 800gram af binnen 4 weken. 
Ik heb talloze keren bij het CB en de huisarts op de stoep gestaan. We werden steeds weer weggestuurd, want: 'spugen hoort erbij!' en: 'Reflux begint niet pas als een baby ruim 3 maanden oud is' etc.. 
Pas toen ze zo enorm veel afgevallen was, gingen de alarmbellen rinkelen en kregen we een spoed verwijzing naar de kinderarts. Toen waren we ondertussen al 2 maanden (!!!!) verder en radeloos. Het ging ondertussen echt slecht met onze dochter. Ze was er echt ziek van en ontwikkelde zich niet meer. Al haar energie stak ze in 'overleven'. 
De kinderarts zag ons, zag onze dochter en zag direct het probleem. De zwaarste vorm reflux die bestaat dus. Echt heel slecht dat het CB ons nooit serieus nam. Wij kregen via de kinderarts speciale voeding (Nestle NAN A.R uit België) en deze voeding heeft ons leven echt gered! Die voeding is op basis van aardappelzetmeel ipv broodpitmeel en blijkbaar doet dat heel veel voor kindjes met reflux. Vanaf die dag drinkt mijn dochter weer volledige flessen en ze heeft nooit meer gespuugd!!! Echt NOOIT meer. 
We waren écht kapot na deze 2 maanden, op den duur spoog ze s nachts elk uur ALLES uit en konden we 8x per nacht haar bed verschonen. Het was zo zielig voor haar en zo slopend voor ons.
Ik ben de kinderarts eeuwig dankbaar! Ondertussen is onze dochter 14 maanden   kerngezond en stapt ze vrolijk rond! 
Laat je adviseren door de kinderarts voordat het zo  erg wordt als bij onze dochter. Dat is niet nodig geweest, en het werd langzaamaan steeds erger, het sloop erin zeg maar... 
Zoek hulp! Doe het voor je kindje! ;)

En wij moesten haar van de kinderarts ook op haar zij voeden , liggend op onze bovenbenen zeg maar. Beetje gek, maar zo dronk ze écht heel relaxed! Dat hebben we echt gedaan tot ze 9 maanden oud was ofzo en ze niet meer op onze bovenbenen pastte ;)

Bedankt voor de reacties. 
@CvB, helder verhaal. Ik ben benieuwd naar het advies van de kinderarts en het weegmoment.
Onze zoon drinkt nu vaak pas als hij heel moe is (en zijn verzet opgeeft) , en omdat het dus steeds erger wordt, ben ik blij met de verwijzing. Ik laag je nog wel even weten wat het geworden is.

Groet,

Hier was de oudste ook vrolijk, zolang ze maar niet plat hoefde te liggen! En toch kwam er behoorlijk veel op, huilde nooit. Tenzij plat. Zelf geef ik,bv, gestopt,met koemelk. Toen was het spugen weg en was plat liggen okey 
Dus ja ook,een,vrolijke baby kan last hebben van reflux? in ons geval dua veroorzaakt door koemelk. Maar erl,of geen reflux het weigeren van flessen op die leeftijd lijkt mij dat het goed is dat je doorgestuurd bent!

Terug
Bovenaan