Regeldagen..... Wanneer kan ik ze verwachten

Mijn dochtertje Eline is nu 16 dagen oud. En vandaag wil ze maar constant aan de borst drinken... Soms zit er nog geen kwartier tussen einde vorige voeding en begin volgende voeding.. Is dit nu een regeldag, of is er misschien wat anders aan de hand.

En vanaf wanneer mag ik een speentje gaan geven?

klinkt als een regeldag... speentjes wordt aangeraden vanaf 4 weken maar als je kindje erge zuigbehoefte heeft kun je hem volgens mij gerust geven (deed ik wel...)
groetjes mama in aantocht

Hoi,

Dit zou inderdaad heel goed een regeldag kunnen zijn. Regeldagen komen vaak  zo rond de 10 dagen, zes weken en drie maanden voor, maar dat kan dus ook een paar dagen eerder of later zijn. Je baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. De vraag is op dat moment groter dan het aanbod. Door vaker bij jou te gaan drinken worden je borsten gestimuleerd om meer melk aan te gaan maken. Soms duurt het een dag, maar het kan ook een paar dagen duren voordat het aanbod weer is afgestemd op de hernieuwde vraag. Het aanbieden van een speentje tussendoor kan ervoor zorgen dat het wat langer duurt voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn. Het speentje voorziet dan immers in de tijdelijk toenemende zuigbehoefte van je kindje en ligt dan niet aan de borst.
Borstvoeding in een notendop: de baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits zij goed is aangelegd. Goed aanleggen is ontzettend belangrijk, want alleen dan kan ze de borst ook echt effectief leegdrinken. Bovendien  zijn door goed aan te leggen, vaak genoeg aan te leggen en de baby lang genoeg te laten drinken  problemen als pijn tijdens het voeden, tepelkloven, verstopte melkkanaaltjes en zelfs een borstontsteking vaak te voorkomen.

Groetjes van Yvonne

Dank jullie wel voor het antwoord.

Met speentje wacht ik dan idd even nog liever totdat ze vier weken is. Als ze er dan uberhaupt nog behoefte aan heeft. Ik wil namelijk niet dat het mijn productie belemmerd!

Yvonne, ik heb op zich geen pijn ofzo tijdens het voeden, alleen tijdens het aanleggen, steekt het wel, zeg maar. Maar als ze eenmaal drinkt doet het geen zeer meer.

quote: MOONPOONTJE reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-09-2007 13:43:39'));

Yvonne, ik heb op zich geen pijn ofzo tijdens het voeden, alleen tijdens het aanleggen, steekt het wel, zeg maar. Maar als ze eenmaal drinkt doet het geen zeer meer.

Dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben. Soms kan de toeschietreflex een prikkend of stekend gevoel opleveren. Sommige moeders voelen het toeschieten als een tinteling en het komt ook voor dat een moeder niets voelt van de toeschietreflex. Een andere mogelijkheid zou aanzuigpijn kunnen zijn. Als de baby goed aan de borst ligt, zal ze de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof in haar mondje hebben. De tepel komt dan helemaal achterin het mondje te liggen en rekt dan ongeveer anderhalf tot drie centimeter uit. Dat uitrekken zou je kunnen voelen en dat wordt aanzuigpijn genoemd; het weefsel moet nog wennen aan het uitrekken. Dit moet tijdens het voeden inderdaad vrij snel weer over zijn, zodat het voeden verder pijnloos verloopt en na enkele weken zou aanzuigpijn helemaal verdwenen moeten zijn.
Het aanleggen van je baby kan echt millimeterwerk zijn, zodat het voor kan komen dat het kindje toch nét niet helemaal goed heeft aangehapt wat dan misschien pijn kan veroorzaken. De vorm en de kleur van je tepel vlak na het voeden kan een indicatie geven. Als je tepel direct na het voeden uit het mondje van je baby komt, moet deze mooi rond en roze zijn. Ziet je tepel er wit of afgeplat uit of loopt er een randje over je tepel, dan gaat het aanleggen nog niet helemaal zoals het moet en is het aan te raden om dit te verbeteren.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan