Regelen van de voogdij voor de kinderen als de ouders eventueel overlijden

Hoi,

Ik zat net hart van nederland te kijken. En daar stond in dat maar 33% van de ouders de voogdij bij de notaris hebben geregeld. Voor als de ouders met bv een ongeluk komen te overlijden.

Wij hebben dat dus ook nog niet geregeld bij de notaris.
Alleen al vanwege de kosten denk ik.

En we hebben een 2de op komst!

Wel mondeling maar daar heb je dan niks aan hoorde ik dus vandaag!

Jeetje toch wel iets om over na te denken en vooral te regelen!

Hebben jullie hier al ervaring mee?
En weten jullie wat de kosten hiervan zijn?

Groetjes Ellen

Hoi hoi,

Wij hebben het wel geregeld. De kossten waren uit mijn hoofd ongeveer 335,- euro. Je bent dan ook gelijk helemaal klaar. Alle kinderen die je later krijgt vallen er ook onder. Ook kun je dan gelijk regelen wat er met het geld gebeurt, wat als er scheiding en hertrouwen in het spel is ect. Het is een heel testament dus alles staat vast.

Groetjes Joyce

Hi,

Ik heb de uitzending ook bekeken.
Wij hebben nu de eerste op komst, en je denkt er natuurlijk al wel over na.

Mijn ouders zijn er destijds ook mee bezig geweest, eerst zouden mijn zusjes en ik naar vrienden gaan, maar ze hebben het nu anders laten vast leggen. Dat als er wat mocht gebeuren dat mijn zusjes naar mij toekomen.

Wij gaan het ook zeker laten vast leggen, en ik denk idd. ook dat veel mensen het laten vanwege de kosten. Notarissen kosten idd veel geld.
Wij moesten 2 mnd terug onze huwelijkse voorwaarden laten opmaken, bijna € 900 !
(het kan ook goedkoper, via internet genoeg gevonden, maar kreeg er een nogal vreemd gevoel bij) Ik heb direct toen ik de afrekening ontving, gebeld en gevraagd of we het in termijnen mochten voldoen. Dit kon gelukkig.

Nancy

Hoi,
wij moeten zowiezo een testament op laten maken, omdat we niet getrouwd zijn en we bij overlijden van een van ons willen dat de ander erft en niet ons kind. Die erft pas als we beiden overlijden. En in dat testament laten we meteen de voogd vastleggen.
Het opmaken van een testament kost incl. btw e.d. 200 Euro per stuk. Dus 400 Euro voor ons samen.
Het is heel belangrijk om dit te doen, want hier kan echt veel gezeik mee voorkomen worden. Ik werk zelf in de jeugdzorg en zie de ellende ervan te vaak.
Je moet natuurlijk wel  aan degene die je voogd wil maken toestemming vragen en bespreken of hij/zij weet wat het allemaal inhoud. De voogd is niet verplicht de kinderen zelf op te voeden en/of te verzorgen, maar is wel onderhoudsplichtis (dus moet de kosten betalen). Meestal wordt dat dan uit een erfenis of i.d. betaald, maar als de kinderen niks hebben dan moet de voogd dit zelf betalen.
Heb je niks geregeld en de familie komt er onderling niet uit, dan komt het voor de kinderrechter en die moet dan een voogd benoemen. Dat kan dan iemand van een instelling als Bureau Jeugdzorg zijn.
Groetjes V.

Je kunt ook nog kiezen voor 2 voogden, 1 gaat dat over het geld (beheert dit voor je kinderen) en 1 over de opvoeding.
Dit voor het geval dat bijv. degene die je kind gaat opvoeden niet met geld om kan gaan.

Liefs Annemarie

Hoi,
Goed onderwerp!
Wij zitten ook in die fase, van het moet nu toch echt allemaal geregeld gaan worden.
Wie weet of trouwen ook een oplossing is?
Moet je toch nog steeds een testament hebben toch?
Alleen is er dan geregeld wie er wat erft, en dat de kinderen bij de partner blijven?[ als je trouwt..]
Snap er niet veel van, kost veel, en is juist zo belangerijk..
Wil het nu in een keer goed doen!!!!
Groet R

En als je trouwt is de erkenning geregeld. Of het gezag ook is geregeld weet ik niet.
Hier bestaan ook folders over. Die kun je op het gemeentehuis krijgen.
Groetjes V.

Terug
Bovenaan