Regelmaat in schema of niet?

Hallo allemaal

Mijn dochter is vijf weken en krijgt zes voedingen per dag (varierend van 120-150cc, totaal ong 750-800cc) Ik geef haar de fles "op verzoek", en dat is meestal om de 3 a 4 uur, maar soms heeft ze al na 2 uur weer honger. Er zit dus nog geen enkele regelmaat in, want het is ook erg afhankelijk van het tijdstip waarop ze de dag begint.

Nu probeer ik toch wat regelmaat in het voeden te brengen, de vraag is: hoe doe je dat? Want als ik haar wakker maak voor de fles drinkt ze minder en vraagt ze daarna toch weer snel om meer (vooral snachts, dus da's niet handig) En om de fles uit te stellen als ze honger heeft, vind ik ook zo zielig. En eigenlijk niet te doen omdat ze dan verschrikkelijk hard huilt.

Heeft iemand tips? Of is 't nog te vroeg voor regelmaat voor een kleintje van vijf weken?

En heeft iemand ook tips voor het afbouwen naar vijf voedingen?

groetjes, charlotte
 
Hoi Charlotte,

Als je een regelmaat wilt hebben zul je je toch echt aan een schema moeten houden. Met Borstvoeding moet je op verzoek voeden, met flesvoeding NIET!!!!
Wij geven ook flesvoeding en die regelmaat komt heel snel als je zelf consequent bent. Laat haar maar eens huilen, is echt niet erg hoor.
Bij ons is het zo dat onze zoon soms niet zo'n zin heeft in z'n flesje, maar alles om zich heen veel interessanter vind. Nou, als hij niet meer wil, dan niet, maar tussendoor krijgt hij echt niks hoor. Als hij honger krijgt heef thij pech gehad, dan wacht hij toch echt tot de volgende fles. Die drinkt hij dan altijd helemaal leeg.
Hij is daar nu zo aan gewend dat er absoluut geen problemen meer zijn! Het ritme dat je wilt volgen moet je dus wel heel CONSEQUENT volgen, ook in het weekend!!!!!!

Afbouwen naar 5 voedingen gebeurde bij ons eigenlijk vanzelf. Hij gaf zelf aan toen hij niet meer wilde 's nachts, maar dat moet je even afwachten.
 
Je hebt gelijk anoniem, ik zie dat mijn berichtje niet helemaal duidelijk is. Ik hanteer wel degelijk het advies om te voeden om de 3 a vier uur. Als ze na 2 uur al huilt, rek ik het in ieder geval op tot 3 uur. Het " op verzoek" voeden zit 'm niet zozeer in de tijden tussen de voedingen, maar met name in de tijdstippen van voeden.

Uitgangspunt is het tijdstip waarop ze in de ochtend wakker wordt. Als dat 4 uur is, komt de tweede voeding rond 8 uur. Als ze pas wakker is om half zes, geef ik dus de tweede voeding om half 10 of zelfs 10 uur. Zo zit er dus geen regelmaat in de tijdstippen van de voeding en ik vraag me dus af of ik dat wel moet gaan proberen. En hoe ik dat dan moet doen. ...

Als jouw zoon bijv om 5 uur wakker wordt en jouw consequente " schema" start normaal alweer om half zeven, houd je dat dan aan?



 
Hallo

Ik geef ook fv en hij krijgt op verzoek een fles. Ook al is dat na 2 uur. Zelf heb je toch ook wel eens eerder of later honger!
Je kindje is nog maar 5 weken en heeft het blijkbaar nodig. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze ergens anders last van heeft.
Ik zou gewoon een flesje geven wanneer ze er om vraagt, dat schema komt vanzelf wel.
Mijn zoontje is nu 3 maanden en sinds een maandje wil hij ong om dezelfde tijd zijn flesje.

groetjes

 
Ik geef mijn dochter nu 6 en een halve maand borstboeding en dat mag op verzoek maar het hoeft niet. Flesvoeding mag ook op verzoek het is maar net wat je fijn vind. En dat je op let dat je kind niet te veel flesvoeding binnen krijgt.

Mijn dochter had een duidelijk schema tot dat ze bij voeding kreeg toen werd het een zooitje dus we zijn nu 2 weken wat aan het schuiven en doen om te kijken wat het beste werkt voor haar.

Ik vind wel dat zij het ritme mag bepalen. Dus zo laat als ze wakker word krijgt ze de borst.
De ene keer om 7.00 de andere keer om 5.00.
Het is maar net wat je zelf ook prettig vind en of je kind het er goed bij doet.

Je vraagt of je je aan het schema moet houden als ze om 5.00 komt. Ik kijk altijd naar haar of luister naar haar huiltje. Soms huilt ze omdat ze nog wil slapen dat is dan wel eens midden in de nacht dan geef ik haar speentje en slaapt ze verder. Maar komt ze om 5.00 dan geef ik haar wel een voeding.

Ik vind het niet nodig om een kind honger te laten hebben je eet zelf ook als je trek hebt. Dus ik zou zeggen zo lang jullie allebei er geen last van hebben lekker zo laten.

groetjes joyce mama van Mara 6,5 maanden
 
Ook ik geef flesvoeding. Mijn zoontje slaapt de nacht al door (6 weken oud) en komt om 8 uur s ochtends voor zijn eerste voeding (130 cc) . Dan de tweede om 11 uur (130 cc) . Om 12:30 heeft hij weer honger ( 90 cc) Vervolgens slaapt hij 4 a 5 uur en krijgt daarna (150 cc). Rond 19:30 krijgt hij (150 cc). Als hij deze later krijgt en later slaapt laat ik hem slapen en anders maak ik hem om circa 23:00 wakker voor (100 cc), maar deze voeding ben ik van plan om te laten vallen want volgens mij heeft hij deze niet echt nodig, wordt moeilijk wakker en heeft niet zoveel zin om te drinken.

Op het CB zeiden ze ook dat je de voedingen wel eens eerder kunt geven, want op andere momenten slaapt je kindje weer langer door. Je hoeft je kindje dus overdag of snachts niet wakker te maken als ze voldoende voeding binnen krijgt en voldoende natte luiers heeft. Ze haalt het later weer in door bijvoorbeeld na 2 uur al weer om een voeding te vragen. Als mijn zoontje met een gevulde buik in bed gaat slaapt hij ook vaster. Zoals je ziet geef ik op de momenten dat hij het makkelijker heeft 130 cc en op de tijden dat hij het moeilijker heeft 160 cc. Als je echt een hongerig kindje heb kun je ook overwegen om bijvoorbeeld frisolac extra te geven. Dit is voor hongerige kindjes, het bevat evenveel calorieen als normale voeding maar het ligt wat zwaarder op de maag.
 
Geef haar gewoon op verzoek, als ze een keertje na 2 uur alweer een fles hebt kun je dat vaak op een ander tijdstip wel weer bijtrekken,ze geeft het zelf wel aan,wel kun je soms proberen de tijd te rekken met een speentje,zodat je bv smorgens de dag rond dezelfde tijd kunt beginnen.Regelmaat is met name voor jezelf fijn,ik was erg moe,en door regelmaat te krijgen kun je gewoon beter op krachten komen,mijn dochter is nu 5 maand en ze doet het nu met 4 flessen per dag,in het begin kreeg ze er ook 7 per dag,en ze gaf elke keer zelf wel aan wanneer er teveel of te weinig tijd tussen de flessen zit,dat doet ze nu ook nog,soms zit er nu 3 uur tussen en soms 5 uur
 
hallo,

Met mijn dochter had we in het begin ook problemen met de voedingstijden en daar werd zij er onrustig van. Een vriendin vanons adviseerde toen een vast schema aan te houden. Zij is kraamverpleegster. En zij houden bij hun na ongeveer een week de volgende tijden aan.
7.00 uur, 10.00 uur, 13.00 uur, 16.00 uur, 19.00 uur en 23.00 uur en dan mag het kind s'nachts zelf komen, maar je begint de volgende morgen gewoon weer om 7.00 uur.
Bij onze dochter werkte dit heel goed, na 10 weken sliep ze gewoon door.
Mijn zoon is nu bijna 11 weken en ook hij is aan het knoeien met zijn voedingstijden. Bij hem houden we 7.00 uur, 11.00 uur, 15.00 uur, 19.00 uur en 23.00 uur aan. Hij was bij de geboorte zwaarder dan mijn dochter vandaar dat hij vier er tussen heeft. Hij komt nu nog s'nachts rond 4.00 uur maar op een gegeven moment heeft hij ggen behoefte meer aan deze voeding en dan slaapt hij ook door, hij probeert het nu al afentoe dan komt hij om 6.00 uur, ik probeer dan de eerste voeding te rekken tot 11.00 uur en dat gaat goed. Soms drinkt hij heel weinig maar dan heeft hij blijkbaar genoeg tot de volgende voeding. Hij neemt zelf wat hij nodig heeft. Hij krijgt de volgende voeding gewoon zijn normale voeding aan geboden en ik merk dat hij s'avonds en s'morgen meer eet dan de middagen. Wij moesten mijn dochter om 23.00 uur wakker maken maar op een gegeven moment merk je dat zij nog heel weinig dronk en toen zijn wij gestopt met die voeding en sliep zij van 19.00 uur tot 7.00 uur. Nu moeten wij mijn zoon nog wakker maken maar hij drinkt zijn fles helemaal leeg en komt dan s'nachts ook nog, blijkbaar heeft hij het nog nodig.
Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groeten
 
Terug
Bovenaan