Regelmaat op kinderdagverblijf?

Hallo allemaal!

Ik ben Alie, op 13 november bevallen van een gezonde dochter, Eline.

Sinds 1,5 wk hebben we Regelmaat brengt Rust in ons leven gegooid, Eline was nl steeds meer aan het huilen en kon  niet goed inslapen (waarschijnlijk wat te veel prikkels met Kerst en Oud en Nieuw gehad; op visite/visite over de vloer ed).    Zoals het nu lijkt gaat het de goede kant op, ze huilt minder en slaapt steeds beter/meer.

Over een kleine  4 weken zit m'n zw.schapsverlof er op en is het de bedoeling om Eline 2 volledige dagen naar het kdv te brengen. Zijn er hier dames die hier al ervaring mee hebben met Regelmaat op het kdv? Hoe ging het kdv er mee om en hoe was jullie kindje er onder? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Of dit wel werkt voor prikkelbare baby's, of dat we misschien toch moeten gaan kijken voor opvang aan huis oid.

Groetjes, Alie

Hoi Alie,

Mijn zoontje Dean (14 weken) gaat sinds 2 weken naar het kdv. Het is een heel makkelijk ventje. Hij slaapt 's nachts ongeveer 12 uur, waardoor hij overdag dus niet veel en/of lang slaapt. Op het kdv hebben ze voor kinderen tot 1 jaar een schriftje. Hierin wordt alles opgeschreven wat je kindje die dag gedaan/gedronken/geslapen heeft.  Je kunt zelf aangegeven en in het schriftje schrijven wat het ritme van jouw kindje is. Omdat Dean overdag niet zo veel slaapt hoeven ze hem ook niet na iedere voeding op bed te leggen. Hij laat zelf merken wanneer hij moe is (dan gaat hij in z'n oogjes wrijven en een beetje huilen). Op het kdv gaan ze je kindje vanzelf leren kennen en weten ze wat zijn of haar gewoontes zijn. Als je duidelijke afspraken maakt over hoe ze met jouw dochtertje om moeten gaan, dan komt het vanzelf wel goed.

Succes.

Groetjes,

Nelly.

Hoi Alie

Mijn zoontje is nu 12 weken en is afgelopen vrijdag voor het eerst naar het kinderdagverblijf gegaan.Ik vond het onwijs spannend en was benieuwd hoe hij het zou doen.En hij vond het fantastisch, wel is zijn slaapritme wat anders dan thuis, thuis slaapt hij namelijk van voeding tot voeding maar op het kinderdagverblijf soms maar een uurtje of anderhalf uur.Maar hij is dan net zo vrolijk en is ontzettend nieuwsgierig naar de andere kinderen.Het is natuurlijk weer een nieuwe omgeving dus weer even wennen maar hij zal straks daar ook wel zijn eigen slaapritme gaan krijgen.Ook bij zijn kinderdagverblijf maken ze gebruik van het schriftje, hartstikke leuk en je kan precies lezen wat hij die dag heeft gedaan.Succes

groetjes Daphne (moeder van Owen 12wk)

Hallo,
Tsja, moeilijk he? Ze zullen op t kinderdagverblijf heus hun best doen om jouw regelmaat etc aan te houden, maar ja, dat zal niet altijd helemaal lukken. Het is hoe dan ook anders dan thuis en het ene kind kan hier beter mee omgaan dan het andere... Kasper vindt t allemaal heel leuk op t kdv, met als resultaat dat hij er niet zo lang wil slapen. Haal ik hem aan t einde van de werkdag eindelijk op valt hij thuis als een blok in slaap... Niet zo leuk voor mama, maar ja, hij regelt t zelf wel op die manier. Wat gewoon heel belangrijk is, is dat je duidelijk bent. En niet van jezelf denken dat je zit te zeuren etc... Heel moeilijk, maar ja, je hebt er gewoon recht op om te zeggen hoe je het graag wil hebben. Een en ander is ook afhankelijk van hun ervaring met zulke kleintjes. Het kdv waar kasper heen gaat heeft hier niet zoveel ervaring mee, zijn luier hangt regelmatig op halfzeven als ik hem ophaal. maar daar staat tegenover dat ze heel liefdevol met hem omgaan. En die luier doe ik ze de volgende keer nog wel even voor. Succes ermee en zorg ervoor dat  je genoeg informatie geeft. In het schriftje kan jij ook dingen schrijven die je belangrijk vindt. Gr joeki  

Hoi hoi

Ik werk zelf op een kdv in een babygroep.
Wij houden elke dag het zelfde dagritme aan. Als je kindje bv op de maandag komt dan zijn er meestal altijd dezelfde leidsters of er moet iemand ziek of op vakantie zijn.
Als ouder moet je natuurlijk altijd informatie over je kindje geven en daarin kun je natuurlijk vertellen dat je kindje heel erg reageert op prikkels.
De eerste paar keer zal ze best wel veel indrukken op doen,maar na een tijdje zul je merken dat ze of hij er aan gewend raakt en het alleen maar leuk gaat vinden.
Als de leidsters merken dat het echt niet goed is voor je kindje dan zullen ze dit ook wel aangeven.
Ik werk nu al bijna 12 jaar in de kinderopvang en heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een kindje van het dagverblijf af gaat omdat het niet kan wennen.
Vaak moeten de ouders meer wennen dan het kindje zelf.

Groetjes christel

Hai meiden,

Bedankt voor jullie ervaringen/meningen. Heb vandaag ook even overlegd met het cb, die zeggen ook dat het kdv het ritme van thuis aan moet gaan houden. En haar in het begin wat afzonderen, zodat ze niet tussen alle kindjes in ligt en te veel prkkels krijgt met als gevolg dat ze de hele tent bijelkaar gaat krijsen. Het zal idd een kwestie van  wennen zijn, idd het meeste voor mama .... En 's avonds idd lekker laten slapen en de dag daarna ook lekker rustig thuis samen doorbrengen zodat ze bij kan komen in het begin.

Ook bij  dit kdv werken ze met een schrifje. Ik ga daar idd zo veeel mogelijk in opschrijven hoe haar dag er thuis uit ziet.  

Ik hoop dat het goed komt .

Liefs, Alie

Terug
Bovenaan