regelmaat ver te zoeken - 's nachts ook nog BV!

Hoi meiden,

Ik geef   BV aan mn zoontje van nu 3,5 maanden. Er zit totaal geen regelmaat in en ik voed hem nog wel 7 keer per dag. Ik hou zelf een regelmaat aan van slapen-voeden-spelen-slapen. Maar ik voed hem soms ook wel eens extra, bijv. als het erg warm is. Het advies van Borstvoeding Natuurlijk is  zoveel voeden als mogelijk is maar wanneer komt nou eens de regelmaat? 's Avonds om 23.00 uur moet ik hem wel wakker maken voor zn voeding want als ik dat niet doe dan komt hij om 2.00 uur. 's Nachts wordt hij wel 4 keer wakker maar dan geven wij de speen en   gaat hij weer verder slapen. Maar ik vermoed dat hij dan ook honger heeft want vanochtend om half vijf heb ik hem wel gevoed en toen dronk hij best veel. Mijn vraag aan jullie is of jullie het ook ervaren hebben dat jullie kindje op deze leeftijd  's nachts nog BV wil. Zou mijn borstvoeding misschien niet zo voedzaam zijn? Normaal had hij een keer in de week een poepluier maar de laatste drie dagen een paar keer per dag en is het ook groen en het stinkt onwijs zuur.
Ik heb graag BV gegeven maar ik vind het erg zwaar worden want we gaan steeds pas om 12 uur slapen maar mijn man moet er weer om 5.30 uur uit en dan wel een aantal onderbrekingen in de nacht gehad. Voor zover ik gehoord heb gaan ze toch met de fles wel doorslapen 's nachts? Wij hebben onze rust hard nodig. Ik ben sinds de bevalling doodmoe en dat ga ik nou toch wel zat worden!

Ik hoop dat jullie tips hebben wat ons kan helpen.

groetjes, Karin
 
Beste Karin,

Ik leef met je mee.........heti s heel herkenbaar.
Mijn dochter is 14 maanden en ik geef haar nog steeds bv omdat ze niet aan de fles wilt.
En ik heb altijd op verzoek gegeven. En soms was er wel regelmaat en dan weer niet. Kindjes hebben ook om de zoveel tijd regeldagen en dan hebben ze meer nodig. En zeker met dit warme weer hebben ze meer nodig.

Mijn dochter is dus 14 maanden en wilt ook nog steeds 's-nachts bv. Tot voor kort kreeg ze tussen 20:00 en 06:00 uur nog 3 keer bv. En nu krijgt ze rond middernacht nog een keer en een enkele keer nog eens om 05:00 uur.
Ik heb al meer dan 14 maanden (want laatste paar weken van zwangerschap sliep ik heel slecht) heb ik al gebroken nachten. En pas sinds kort slaap ik wel een 5 tot 6 uur achter elkaar.
Op een gegeven moment wilde ik stoppen met bv en toen ben ik begonnen om overdag en voor het slapen gaan 's-avonds haar kv te geven. Maar ze wilde niet uit fles (meerdere malen paar weken geprobeerd) dus gaf ik haar de melk met een lepeltje en voor het slapen gaan kreeg ze een papfles (200ml kv + 3 scheppen rijstebloem) en gaf het ook met een lepeltje.......ik hoopte dus dat ze dus door zou slapen..........niet dus. Ze werd gewoon weer om middernacht wakker en 's-nachts gaf ik wel bv omdat ik geen zin heb om dan met een lepeltje te lopen hannenssen.
Dus voor mijn dochter maakt het niet uit of ze kv of bv krijgt ze slaapt er niet beter door. Maar misschien je zoon wel.
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen. Je moet voor jezelf afwegen wat je belangrijk vindt en natuurlijk ook nagaan of je het wel aankan nachtvoedingen........als je een flesje geeft dan kan je man ook de fles geven. Bij bv niet........dat moet jij geven..........
Het belangrijkste is dat je zelf goed en lekker voelt. Wij hadden niet echt veel keus. Zij weigerde de fles. Ook al had ze 10 uur niets gehad. (meerdere keren voorgekomen)

Misschien kan het boek van Elizabeth Pantley "Lekker slapen zonder huilen" je helpen. (een liefdevolle manier om je kindje te leren doorslapen)
Hierin staat ook dat maar 25% van kindjes onder de 2 jaar doorslapen. Dus 75% wordt nog 1 of meerdere keren wakker........
Veel sterkte
groetjes Chantal
 
Hallo Karin,

Ik geef ook borstvoeding en heb ook zo goed als geen regelmaat. Mijn dochter (nu 5 maanden) kwam ook erg lang nog 's nachts meerdere keren. Het voeden zo rond 23:00 heeft bij mij nooit succes gehad omdat ze dan na 2 slokken alweer in slaap viel. Maar zo rond 3,5 à 4 maanden ging ze ineens wat beter slapen. Meestal tussen 20:00 en 21:30 naar bed en dan komt ze voor een nachtvoeding tussen 3:30 en 5:30. En dan slaapt ze wel weer braaf verder (mits ze naast mij mag liggen. tja dat moet ik later er maar weer uit proberen te krijgen maar voor nu werkt het omdat ik dan ook verder kan slapen). Ik ga vaak wat vroeger naar bed (22:00) zodat ik een flinke eerste ruk kan maken. Ik moet zeggen dat dat enorm scheelt.
Ik weet niet of flesvoeding beter is voor doorslapen. Ik heb net zoveel vriendinnen waarbij dat niet werkt als wel.  Daar laat ik mijn keuze van  verder bv geven of niet maar niet vanaf hangen.
Hopelijk gaan de nachten snel beter voor je. Anne
 
Hoi,

Ik geef geen borstvoeding maar wil je toch ff bemoedigen dat mijn zoontje
's nachts ook nog niet doorslaapt. Hij is nu bijna 9 weken, en ik lees/hoor
heel veel dat andere kindjes al lekker 7 of 8 uur aan elkaar doorslapen.
Ik moet er ook elke nacht minimaal 1x uit om de speen erin te doen, en
dan tussen 4-5 uur 's nachts een fles. Het begint mij ook op te breken,
ook omdat ik heel slecht tegen het gehuil kan, en dan met name 's nachts.
Ik hoop voor ons dat er snel verbetering in zit, succes!

xx Syrah mv Ezra
 
Kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl



Heel veel herkenning en tips.



Je borstvoeding heeft altijd genoeg voedingsstoffen. En kunstvoeding geeft geen garantie voor doorslapen. Het licht wel wat zwaarder op de maag, maar daar wennen kindjes ook aan.

Gaat je zoontje om 19 uur naar bed? En dan wordt hij om 2 uur wakker? Dat vind ik al een behoorlijke nacht. Maar ja, het zijn niet de tijden die je graag zou willen.
Misschien is het een optie om niet te voeden om 23 uur en gewoon te kijken wanneer hij komt (ook al is dat om 2 uur)   Dan kunnen jij en je man vroeg naar bed.  
Mijn dochter heeft ook nog nachtvoedingen en wij gaan meestal om 10 uur naar bed. (bij ons gaat de wekker om 6 uur)   Als ik haar hoor dan ga ik zo snel mogelijk kijken en geef ik haar ook direct een voeding. (ze wil geen speentje) Soms probeer ik wel even te wiegen om haar weer in slaap te krijgen, maar meestal helpt dat niet. Ze drinkt 's nachts ook echt goed.
De helft van de tijd wordt mijn man niet eens wakker van het voeden. En voor mij maakt het minder uit want ik kan 's morgens wel wat langer liggen.

Stel je zoontje komt om 2 uur en je geeft dan direct een voeding. Hoeveel uur slaapt hij dan weer door? Bij jullie gaat de wekker al om 5.30 las ik. Slaapt hij dan niet weer door tot de wekker? Dan heb je 1 nachtvoeding. Dat lijkt me makkelijker dan 4 keer een speentje geven.

Beetje verward verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oh ja, is je zoontje overdag afgeleid? Of drinkt hij overal doorheen? Mijn dochter is heel snel afgeleid en ik merk dat als ze overdag geen afleiding heeft tijdens het drinken dat ze 's nachts langer slaapt.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005 (6 maand alweer)



 
Hoi Karin,

Is het iets van de laatste dagen dat je zoontje vaker voor voeding komt? Het kan natuurlijk van het warme weer komen, maar rond deze leeftijd (3mnd) bestaat ook de kans dat je zoontje regeldagen heeft...
Ik heb zelf ook bv gegeven tot 8,5 maanden, maar mijn zoontje had meestal wel een redelijk goed ritme. Voor het krijgen van een redelijk schema kan ik je dus niet adviseren.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan