Reizen naar Zuid-Amerika (Zika-virus)

<p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica;"><span style="font-size: 12pt;">Hola!!</span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica; min-height: 13.8px;"> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica;"><span style="font-size: 12pt;">Ik ben van plan om naar Argentinië te reizen als ik 25 weken zwanger ben...nu probeer ik informatie te krijgen over de situatie rondom het Zika virus. Ik heb een afspraak gehad met een travel clinic, maar meer dan dat de epidemie op dit moment over is maar er altijd een risico is ben ik niet te weten gekomen. Verder uiteraard goed smeren met Deet 30% en overige anti-muggen maatregelen nemen. </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica; min-height: 13.8px;"> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica;"><span style="font-size: 12pt;">Nu ben ik benieuwd of er wellicht meerdere zwangere dames zijn die een reis plannen of gemaakt hebben naar een gebied waar Zika mogelijk voorkomt. Hoe gaan jullie ermee om? Waar letten jullie op? </span></p><p> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 12px; line-height: normal; font-family: Helvetica; min-height: 13.8px;"> </p>

Ik begrijp niet waarom je erheen zou gaan als er een kans is. Ik stel mezelf dan ook altijd de vraag; vergeef ik het mezelf als het mis gaat? Zo nee.. Dan doe ik het niet 

Als jij met de gevolgen kan leven mocht het wel fout gaan dan zou ik gaan. Heb geen ervaring en ik zou denk ik zelf het risico niet nemen. Ik heb wel meerdere topics gelezen van dames die wel naar die gebieden zijn gegaan en waar het goed is gegaan.. maar dat is uiteraard geen garantie. 

Ik ken de achtergrond van je reis natuurlijk niet, maar zou het persoonlijk niet doen als je reis niet noodzakelijk is. 
Allereerst al zo’n lange vlucht, het risico op Zika en last but not least zit je al bijna in je derde trimester en het laatste wat ik persoonlijk zou willen is daar bevallen.
Wat betreft Deet: daar hadden de muggen behoorlijk schijt aan, wij zijn september/oktober o.a. in Argentinië geweest en gewoon geprikt. Daarom ook 2/3 maanden erna gewacht met zwanger worden. Plus dat niet elke soort Deet mag als zwangere. 

Je mag helemaal geen van deet met zwangerschap.  En ga naar dokter huis arts of GGD voor goeie info . Ik snap dat je op vknatie wil doe dan in een goed hotel met alles er op en eraan.  Maar je eigen risico idee.  Je kan altijd nog reizen maar als Je met gevolgen kan leven moet je het zeker doen

Ik ben nu 26 weken, iedereen is verschillend maar ben blij dat ik niet zo ver op vakantie ben gegaan. Zit nu in Italië, en wandelingen dan meer dan een uur maak je mij niet meer blij mee. Ook na het slenteren door een stad ben ik er wel klaar mee.
Weet niet wat je van plan bent daar te bezoeken?

Ik ben met 13 weken naar Vietnam geweest voor 3,5 week. Heb gesmeerd met deet 30% (deze mag wel!) Heb nergens last van gehad.. het blijkt dat de mug die zika en denque kan overbrengen tegenwoordig ook in Europa voor komt. Ook de tijgermug is al in nl gesignaleerd. De kans dat je zika op loopt is heel klein, maar hij is er wel! Maar de kans dat je onder een auto komt is groter.  

Eigenlijk weet je best al wel het antwoord. Ook van de ggd of travelclinic krijg je het volgende te horen: 'het is op eigen risico'. Niemand gaat je vertellen dat het prima is. Maw wil je de kans lopen die 1 op de 10.000 zijn die zika oploopt en waar het kind de hersenen niet goed ontwikkelen?

Terug
Bovenaan