resus en 2e kindje

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Ik ben toevallig op deze site terecht gekomen en vroeg me eigenlijk iets af.
Ik heb een dochtertje van 2  een heerlijke vrolijke meid.   Bij  was  resus geconstateerd. echter heb ik voor de zwangerschap van  mijn dochtertje een buitenbaarmoedelijke zangerschap gehad. nu las ik op het internet dat dit te maken kan hebben gehad met resus. We willen nu gaan denken aan een tweede kindje en ik vroeg me af of ik hier nu weer rekening mee moet houden.
Heeft iemand hier ervaring mee of informatie over?

Alvast bedankt.

Hoi,

Ik heb ook resus kindje (1e) en 2e niet. Ik heb verder geen ervaring met bbz. Dus kan je helaas niet helpen. Het enige wat ik weet is dat je van die vervelende spuiten moet halen...
Succes verder. Vraag het anders aan je verloskundige of huisarts oid.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je spuiten zult krijgen tijdens je zwangerschap en gelijk na de bevalling als je resus negatief bent. Ben je resus positief dan is er niets aan de hand.  

De problemen doen zich voor, wanneer een gedeelte van het resuspositieve bloed van je baby terechtkomt in jouw resusnegatieve bloed. Tijdens de zwangerschap kan er weinig gebeuren. Het kindje in je baarmoeder heeft een eigen bloedsomloop, die losstaat van de jouwe. De kans dat jouw bloed tijdens je zwangerschap in aanraking komt met dat van je baby is dan ook klein.

Tijdens de bevalling is die kans echter tamelijk groot. Als er bloed van een kindje met een positieve resusfactor terechtkomt in het bloed van een resusnegatieve moeder, kan het lichaam van de moeder antistoffen gaat aanmaken tegen het bloed van haar baby. Wanneer deze antistoffen via de navelstreng weer terechtkomen in het bloed van de baby, breken ze het bloed van het kindje af, wat ernstige gevolgen kan hebben.

Bovenstaand stukje komt van babyinfo.nl. Hopelijk weet je zo genoeg.

Groetjes,
mama van Tijs

Heel erg bedankt voor de reackties.
Ik heb geluk gehad met de bevalling omdat mijn dochtertje dezelfde bloegdroep heeft als mij (wel een nadeel voor haar want zij krijgt later het zelfde met eventeel kinderen krijgen).
Alleen vroeg ik me af of de bbz er iets mee te maken kan hebben gehad en omdat ik eerder ook een miskraam heb gehad.
Ik ga het advies opvolgen en eerst met de ha of vk praten of dit er inderdaad mee te maken heeft gehad en wat het betekend voor een 2e zwangerschap.
Bedankt.

Terug
Bovenaan