Resus

Goedeavond,

Is er misschien iemand die mij in makkelijke taal kan uitleggen hoe resus werkt?
Wand ik begrijp er echt helemaal niks van.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik O negatief ben en dat er gekeken moet worden naar de bloedgroep van de baby vanwege afweer stoffen.
Dit heeft met resus te maken toch?
Mijn dank is groot ?
 
Als je resus negatief bent, dan beschouwt jouw lichaam alle ‘positieve’ bloedgroepen als vijandig. (Andersom is dat niet zo, vandaar dat het niet had uitgemaakt als je positief had gehad).

Dat betekent dat als jouw baby positief heeft, jouw lichaam dat dus als vijandig kan zien. Als jouw bloedsomloop in contact komt met die van je baby, kan je lichaam antistoffen gaan maken tegen de baby.

Ik vond de volgende site best heel duidelijk:

https://www.24baby.nl/zwanger/echo/rhesusfactor/

Daar staat ook uitgelegd in welke gevallen dit een probleem wordt (want het hoeft geen probleem te zijn) en hoe ze dat prima kunnen oplossen.

Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Dit is inderdaad en stuk duidelijker dan wat ik tot nu toe op google vond.
Ik begrijp het nu wel wat beter.
Bedankt!
Ik heb te horen gekregen dat ik dan 2 keer een prik in mijn been moet hebben als er sprake is van een positieve bloedgroep bij baby.
Maar daar komen we wel doorheen ?
 
Ik heb ook 2 keer de prik moeten hebben omdat ik negatief ben en mijn kleintje positief. Ze wilden de prik eerst in mijn kont zetten want ze zeiden dat dat het beste was maar toch voor elkaar gekregen in mn bovenbeen. Na de tijd ook geen last niks van gehad. ?
 
Het staat op die site idd duidelijk omschreven. Je krijgt met 30 weken een prik en na de bevalling. Ik heb hem bij onze oudste en nu deze zwangerschap weer gewoon in mn bovenbeen gekregen. Heb er nooit last van gehad.
 
Terug
Bovenaan