Resusnegatief

Hoi iedereen!

Momenteel ben ik bijna 27 weken zwanger van ons eerste kindje.
Nu zijn we vandaag bij de gynaecoloog geweest voor een nieuwe echo.
Hierbij vermelde hij ons, dat ik resusnegatief ben en dat ik de volgende keer een injectie moest krijgen hiervoor.

Nu vraag ik mij af wat deze injectie precies inhoud?
Wij willen ons kind namelijk zo min mogelijk laten injecteren en vaccineren.
Maar als ik die injectie krijg, dan komt dit toch ook bij de baby in mijn buik terecht?
Heeft dit gevolgen?
Er zijn natuurlijk voordelen van deze injectie (het voorkomt een resusbaby), maar zijn er ook nadelen?
En heeft er nog iemand ervaring mee?
We hebben gelukkig nog 4 weken de tijd om ons hier goed in te verdiepen :)
In ieder geval alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes!

Voor dit kindje is er geen gevaar dacht ik. Wel een volgend kindje. Zo het mij is uit gelegd is dat bij een volgende zwangerschap als het kindje dan andere bloedgroep heeft dat jou bloedgroep dat stoot je lichaam het kindje af omdat je lichaam dan alleen nog kindjes accepteert die jou bloedgroep heb. Deze baby heeft nu dus ook niet jou bloedgroep anders was de injectie niet nodig.

Ik ben nog maar 12 weken zwanger, maar van de week heb ik hierover een gesprek gehad met mijn verloskundige, omdat ik ook resusnegatief ben.
Volgensmij heb je niet de keus om deze injectie wel of niet te krijgen, je krijgt hem sowieso, omdat het schadelijk is voor je baby als je geen injectie krijgt.
Je baby heeft een ander soort bloed dan jij hebt. Jou lichaam herkent dit bloed van je baby niet en gaat antistoffen aanmaken. Je lichaam valt dus eigenlijk je baby aan. Door die injectie word er voorkomen dat je lichaam deze antistoffen gaat aanmaken. Na de bevalling krijg je een tweede injectie als bescherming voor de tweede baby (mocht die komen)

Dit is hoe ik het uitgelegd heb gekregen, hopelijk begrijp je het een beetje ;)

Ben zelf ook resusnegatief, moet volgende week weer op controle
en krijg dan weer een brief mee voor bloedprikken. 
Daaruit zal blijken of ik de spuit moet krijgen ofniet.

Lisa P, helder uitgelegd,
ik heb hem ook gehad, zeker omdat wij nog eem 2de willen en ik ook al anti-stoffen aan het aanmaken was.
het is niet verplicht maar het is wel verstandig.

Dank jullie wel voor de antwoorden!
Het lijkt mij dan wellicht ook verstandig de injectie toch te nemen.
Voor het kindje wat nu in mijn buik zit maakt het niets uit toch?
Wat zit er precies in de injectie?

Hoi Lara, 
Hier een stukje over de anti-D prik.

Anti-D prik
De anti-D prik zorgt ervoor dat de bloedcellen van uw kind
uit uw bloedbaan verwijderd worden. Want zo kan worden voorkomen dat u zelf afweerstoffen tegen rhesus D gaat aanmaken. De anti-D prik bevat rhesus D-immunoglobulinen. Dit zijn (kant-en-klare) afweerstoffen tegen rhesus D die de “vreemde” bloedcellen herkennen en afbreken zodat ze uit uw lichaam verdwijnen. Deze anti-D prik krijgt u in week 30 van uw zwangerschap en na de bevalling toegediend 

Terug
Bovenaan