Reuma en werken tijdens de zwangerschap

<p>Hoi,</p><p>Ik ben momenteel 24 weekjes zwanger van ons eerste kindje en ben benieuwd of er meiden zijn in een soortgelijke situatie...</p><p>Ik heb sinds een jaar of 8 reuma, RA en Bechterew en heb hier in het begin altijd veel medicijnen voor geslikt. De laatste jaren slikte ik eigenlijk geen medicijnen meer omdat de klachten redelijk beperkt bleven, en ik pijn voor lief nam boven alle negatieve bijwerkingen van alle medicijnen.</p><p>Echter sinds het begin van de zwangerschap merkte ik dat de reuma klachten wat toe begonnen te nemen. De ontstekingen hielden langer aan dan de voorgaande 3-4 dagen en ook de pijn is veel scherper geworden. De afgelopen periode heb ik me al een paar keer ziek gemeld op het werk waardoor ik toch enigszins met een soort schuldgevoel thuis zat.</p><p>Nu merk ik dat mijn lichaam gewoon zo moe is, de pijn blijft aanhouden en ik voel me totaal niet in staat om te werken. Zijn er andere meiden die dit herkennen en hoe zijn jullie hiermee omgegaan? </p><p>Groetjes,</p>
 
Als jij niet in staat bent om te werken, dan werk je niet. Misschien even een gesprekje aangaan met je werkgever of je aangepast werk kunt krijgen of minder uren. Jou gezondheid staat samen met het kind voorop. Daarna komt pas het huishouden en je werk enzovoort. Ik heb geen ervaring met jou problemen. Ik ben nu 23 weken zwanger en beroerd door de zwangerschap. Ik zit al vanaf week 6 in de ziektewet daardoor. Jij bent zwanger, jij moet goed voor jezelf en je lichaam zijn. Sterkte ermee!!
 
Hoi Missie, 
Wat vervelend dat je last heb van de reuma! Het feit dat de meesten geen reumaklachten hebben tijdens de zwangerschap gaat voor jou helaas niet op. 
Ik ben zelf ook bekend met reuma, en moest stoppen er mijn medicatie om überhaupt zwanger te kunnen worden. Door de warme zomer is dit me goed af gegaan en inmiddels ben ik 14 weken zwanger. Ook bij mij blijven de klachten niet geheel weg, maar ze storen me gelukkig niet in mijn dagelijkse bezigheden. Wel heb ik goede afspraken met mijn reumatoloog, voor als de pijn ondragelijk wordt. Wellicht kan je jouw vraag bespreken met een arts. Ik weet dat er pijnstilling is die veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap, misschien helpt dat om de scherpe randjes er af halen. 
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn berichtje en als je vragen hebt of even je hart wil luchten kan je me altijd een berichtje sturen. Ik weet hoe vervelend reumapijn kan zijn.
Sterkte en ik hoop dat je je snel beter voelt!
Groetjes Denise 
 
Goedemorgen,
 
Ik weet dat dit al een oud topic is. Toch hoop ik dat jullie mij meer kunnen vertellen over hoe de zwangerschap en bevalling is verlopen met reuma. 


Ik heb Bechterew. Gelukkig nog geen vergroeiingen en ben inmiddels 14 weken zwanger. Voor het zwanger worden ben ik gestopt met mijn medicatie. Door de hormonen nu vrijwel klachtenvrij. Maar zo ontzettend moe. 


Graag hoor ik verhalen, zodat ik weet waar ik extra op kan letten. 


 
 
Terug
Bovenaan