reuma

A

Anoniem

Guest
he weet iemand of het een risico is voor mijn toekomstige baby, heb namelijk reuma en ook last van vitiligo...

Dat kun je het beste aan je internist vragen denk ik. Je zult ervoor onder behandeling zijn denk ik? Tenminste voor de reuma dan? Volgens mij is vitiligo geen probleem, maar ik heb een kennis met reuma en die moest wel stoppen met de medicijnen tijdens de zwangerschap en de borstvoeding. Omdat ze het echt niet meer hield van de pijn is ze snel over gegaan op flesvoeding zodat ze weer medicijnen kon nemen.
Elke vorm van reuma is anders dus ik denk dat niemand hier daar echt antwoord op kan geven.
Veel succes Elke

hoi

Ik heb ook reuma en mijn vriend en ik zijn druk bezig met het onderwerp kinderen. Ik heb te horen gekregen van mijn reumatoloog dat mijn kindjes 5 procent kans hebben dat zij ook reuma krijgen. Verder moet ik stoppen met mijn medicijnen en het kan zijn dat ik dan niet het eerste half jaar mag zwanger worden. In augustus heb ik een afspraak bij de reumatoloog en gaan we alles uitvoeren bespreken. Ik ben nu lichamelijk vrij goed en dat is misschien over drie jaar wel anders.
Als ik zwanger ben krijg ik gelijk ergotherapie voor tijdens de zwangerschap maar ook als het kindje geboren is. Heb al en beetje op internet zitten kijken en moet zeggen een voedkussen en een bedje wat je open kan doen lijken mij wel erg makelijk.

Ik heb alleen nog wel een groot probleem. Ik heb namelijk niet de pik voor rodehond gehad. Was toen ik elf jaar was te gevaarlijk voor mijn reuma. Maar nu krijg ik van iedereen te horen dat ik die prik wel moet halen anders kan het vruchtje in gevaar komen. Eerst maar eve afwachten wat de reumatoloog zeg.

Wat ik wel heel jammer vind is dat ik het niet geheim kan houden. In mijn omgeving weten ze dat ik medicijnen moet slikken en dat valt wel op als ik dat niet meer doen. Had daar zo graag een verassing van willen maken.

Hoi,

Ik heb ook reuma (RA) en weet hoe lastig het is om zonder medicijnen te moeten. Ik heb al een dochter en we gaan nu proberen zwanger te raken van een tweede kindje.
Ik ben nu 5 maanden zonder MTX, maar slik nu wel Sulfazaline. Dit is een veilig medicijn. Daarnaast gebruik ik Ibuprofen en dat mag totdat ik een positieve test heb. Dan moet ik daar mee stoppen.
In mijn omgeving weet alleen mijn moeder (en natuurlijk mijn man)  dat ik gestopt ben met MTX. Tot nu kan ik ook gewoon functioneren met deze medicijnen. En als het echt niet te doen is, dan kan je prednison gaan gebruiken. Dat is ook niet alles, maar wel veilig in de zwangerschap.
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik dat ook gebruikt. Ik had helaas de pech dat de reuma dramatisch verslechterde in de zwangerschap, terwijl het gebruikelijk is dat de reumaklachten juist bijna niet aanwezig zijn. Ik zou het gewoon met de reumatoloog overleggen en dan hoeft je omgeving het helemaal niet te weten.

De verrassing van mijn zwangerschap was hier heel groot ....... niemand had het verwacht. Hopelijk kan ik binnenkort weer vertellen dat ik opnieuw zwanger zal zijn.

Groeten, mam van Laura

Terug
Bovenaan