Hoi,
Ik heb ook reuma (RA) en weet hoe lastig het is om zonder medicijnen te moeten. Ik heb al een dochter en we gaan nu proberen zwanger te raken van een tweede kindje.
Ik ben nu 5 maanden zonder MTX, maar slik nu wel Sulfazaline. Dit is een veilig medicijn. Daarnaast gebruik ik Ibuprofen en dat mag totdat ik een positieve test heb. Dan moet ik daar mee stoppen.
In mijn omgeving weet alleen mijn moeder (en natuurlijk mijn man) dat ik gestopt ben met MTX. Tot nu kan ik ook gewoon functioneren met deze medicijnen. En als het echt niet te doen is, dan kan je prednison gaan gebruiken. Dat is ook niet alles, maar wel veilig in de zwangerschap.
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik dat ook gebruikt. Ik had helaas de pech dat de reuma dramatisch verslechterde in de zwangerschap, terwijl het gebruikelijk is dat de reumaklachten juist bijna niet aanwezig zijn. Ik zou het gewoon met de reumatoloog overleggen en dan hoeft je omgeving het helemaal niet te weten.
De verrassing van mijn zwangerschap was hier heel groot ....... niemand had het verwacht. Hopelijk kan ik binnenkort weer vertellen dat ik opnieuw zwanger zal zijn.
Groeten, mam van Laura