Rhesus C negatief

<p>Goedenavond dames,</p><p>Op het moment 28 weken zwanger en ik ben onlangs getest voor de rhesusfactor ivm de eerste bloedonderzoek, waarin ze afwijkende waarden zagen maar nog niks concreets konden constanteren. In ieder geval dus bloed geprikt en ben nu op zoek naar ervaringen van anderen met Rhesus C negatief. Over Rhesus D is veel te vinden, maar over C niet. Heb mij al suf gegoogled, haha?</p><p>Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen wat de eventuele vervolgstappen en gevolgen kunnen zijn van deze factor?</p><p>Dankjewel en de beste wensen iedereen!!</p>

Hoi BloempjeZ, Ik ben ook Rhesus C negatief en heb hier veel informatie over gevraagd en gezocht omdat je zo weinig informatie krijgt over C. Ben inmiddels moeder van mijn gezonde 9 weken oude dochter :)Je krijgt een extra bloedonderzoek waarbij ze kijken of je antistoffen aan maakt. Als je geen antistoffen aan maakt, no problem. Dan was dat ook alles, geen verdere controle (bij mij dan) Als je wel antistoffen aan maakt kan er een bloedtransfusie als het nodig is plaatsvinden via de navelstreng (uit mn hoofd gebeurd dit alleen in Nijmegen). Als je antistoffen aanmaakt valt je bloed namelijk het bloed aan van je kleintje,  hierdoor krijgt je kleintje bloedarmoede.  Ik hoop dat je geen antistoffen aan maakt en succes in je verder zwangerschap!  Vorige week toevallig bij de na-controle gevraagd bij de gynaecoloog (ivm stuit + keizersnede liep ik hier) of het kwaad kan als ik nu antistoffen aan maak voor een volgende zwangerschap en dit kan volgens mijn gynaecoloog geen kwaad. ( als je eenmaal antistoffen aan gemaakt hebt,  blijf je deze zien in je bloed. Antistoffen maak je aan als rhesus c negatief bloed in aanraking komt met rhesus c positief .)  Hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, anders hoor ik het wel :p

Hoi BloempjeZ, Ik ben ook Rhesus C negatief en heb hier veel informatie over gevraagd en gezocht omdat je zo weinig informatie krijgt over C. Ben inmiddels moeder van mijn gezonde 9 weken oude dochter :)Je krijgt een extra bloedonderzoek waarbij ze kijken of je antistoffen aan maakt. Als je geen antistoffen aan maakt, no problem. Dan was dat ook alles, geen verdere controle (bij mij dan) Als je wel antistoffen aan maakt kan er een bloedtransfusie als het nodig is plaatsvinden via de navelstreng (uit mn hoofd gebeurd dit alleen in Nijmegen). Als je antistoffen aanmaakt valt je bloed namelijk het bloed aan van je kleintje,  hierdoor krijgt je kleintje bloedarmoede.  Ik hoop dat je geen antistoffen aan maakt en succes in je verder zwangerschap!  Vorige week toevallig bij de na-controle gevraagd bij de gynaecoloog (ivm stuit + keizersnede liep ik hier) of het kwaad kan als ik nu antistoffen aan maak voor een volgende zwangerschap en dit kan volgens mijn gynaecoloog geen kwaad. ( als je eenmaal antistoffen aan gemaakt hebt,  blijf je deze zien in je bloed. Antistoffen maak je aan als rhesus c negatief bloed in aanraking komt met rhesus c positief .)  Hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is, anders hoor ik het wel :p

Ik lees even mee. Ik heb AB+ in combinatie met rhesus C- Met 27 weken krijg ik een extra bloedonderzoek, maar er is inderdaad weinig over te vinden op internet. Sabinee alvast bedankt voor je toelichting!

Hoi Sabinee,Gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje!Ik weet zelf niet wat de uitslag zal zijn. Ik hoop dat het iets is was ik gewoon draag en dat het niet het kleintje aanvalt. In principe beweegt m’n kindje goed in m’n buik, lekker een druktemaker. Maar ik weet niet of dit wat zegt, vind het ook allemaal een beetje eng! Duimen dat de test goed uitvalt... @Tulipaa hoe ver ben jij nu?

Ik heb toevallig deze week ook bloed laten prikken ivm rhesus C! Voor zover ik weet is de kans dat je lichaam antistoffen maakt erg klein (3% zei mijn verloskundige dacht ik), dus ik maak me niet direct zorgen. Tot nu toe een heel gezonde baby op alle controles :)

@bloempjeZ Dankjewel!  je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken . 'aan valt' klinkt inderdaad een beetje eng,  maar het is maar een klein percentage . Daarnaast is bloedarmoede niet een heel erg iets volgens mij. Wij als geborenen krijgen gewoon ijzer / foliumzuur toegediend naar mijn weten. In je buik kunnen ze dat niet geven, dus krijg je meer controles en volgens mij echt minimaal een bloedtransfusie via navelstreng. (ik wou weten wat er zou gebeuren als ik bij dat kleine percentage zou horen)  Owja als je kleintje ook rhesus c negatief is, is er niets aan de hand. Dit kan ook, aangezien beide ouders wat genen meegeven he :)Allemaal fijne zwangerschap gewenst !

Terug
Bovenaan