Rhesus C negatief

Oke ik ben dus echt even de weg kwijt...

Ik zit nu in mijn 30e zwangerschapsweek en ben er met 12 weken achtergekomen dat ik rhesus c negatief ben. Met de 27 weken ben ik opnieuw geprikt voor antistoffen en deze waren niet aanwezig, dus goed nieuws. Tot hier was alles me ook duidelijk. Maar nu zijn er dus geen vervolgacties meer gepland en een prik halen kan dus ook niet (alleen bij rhesus d negatief kan dit). De verloskundige zegt dat ik me geen zorgen moet maken maar dat doe ik nu dus wel aangezien er bar weinig te vinden is over rhesus c negatief... Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat mijn bloed in contact komt met dat van mijn kindje en ik dus alsnog antistoffen ga aanmaken (en dit dan evt. Bij deze of een volgende zwangerschap voor problemen zorgt).

Is er iemand die ervaring heeft met deze situatie en in jip en janneke kan uitleggen wat de mogelijke gevolgen zijn?

Xx
 
Ik heb helaas niet de antwoorden voor je, maar ga wel je topic volgen.
Ik moet volgende week prikken op antistoffen aangezien ik ook C negatief ben. Geen idee wat me te wachten staat!
 
Goedemorgen,
Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat het je onzeker maakt. 
Hoeveel procent kans er is dat het contact gaat zijn tussen het bloed van jou en jouw kindje is helaas niet te zeggen. Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je bevalling verloopt, in een klein aantal gevallen vindt er al contact tussen het bloed van moeder en kind plaats tijdens de zwangerschap. 
Mocht het wel gebeuren dan kun jij antistoffen gaan aanmaken tegen resus C. Die antistoffen willen jouw lichaam beschermen tegen het voor jouw lichaamsvreemde resus C en zullen dit dus opruimen. Voor dit kindje is dat geen probleem want die is dan al geboren, tenzij het tijdens de zwangerschap al gebeurt. 
De door jouw gevormde antistoffen blijven in jouw bloed aanwezig, mocht je bij de 2e zwangerschap zwanger zijn van een resus c positief kindje dan kunnen jouw antistoffen via de placenta het 2e kindje bereiken en dan het bloed van het kindje " aanvallen: en op willen ruimen. Het bloed zal dan klonteren. 
Maar je weet natuurlijk helemaal niet zeker of jouw kindje nu resus C positief is en of een 2e kindje dit zal zijn. Probeer dus om te vertrouwen op je arts. Laat je goed controleren tijdens deze zwangerschap en na de bevalling testen op antistoffen. Wellicht is er dan helamaal niets aan de hand. 
 
Fijne zwangerschap gewenst X 
 
 
Ik ben ook resus C negatief. Met 27 werken extra geprikt, ik had geen antistoffen. De verloskundige vertelde mij toen dat het zo zeldzaam is dat er wel antistoffen zijn dat zij het nog nooit had meegemaakt, en ze had al heel wat ervaring. Tegen resus C negatief kunnen ze niks doen, in tegenstelling tot resus D waarvoor je dus een prik kunt krijgen. De kans dat je nu nog antistoffen gaat maken is zo klein dat je er vanuit mag gaan dat het niet meer gebeurt. Tijdens mijn bevalling heb ik geen problemen gehad met deze resus C factor. Maak je geen zorgen, als je nu geen antistoffen hebt komt het goed!
 
Hai!

Hier Rhesus C negatief en zwanger van de 2e. Na de controle bij 27 weken hoef je je geen zorgen te maken. Je maakt geen antistoffen aan (die kans is op zich al minimaal, maar toch spannend) dus kan zonder spanning hierover uitkijken naar bevalling en de rest van de zwangerschap!
 
Misschien helpt het je om te weten dat tot een paar jaar terug niemand getest werd op de resus c factor en dus ook niemand zich er zorgen om maakte. Waarom? Omdat het zoooo zeldzaam is dat het invloed heeft. De resus D is veel belangrijker, komt vaker voor en kan grotere problemen geven. 
Ik zelf ben in het buitenland bevallen en daar werd er überhaupt niet getest op resus c, dus ik heb geen idee! 
Misschien stelt dit je wat gerust en kan je het wat in perspectief zien. 
 
Stel dat je wél positief zou zijn geweest, had je inderdaad geen prik kunnen krijgen. Dan zou de kans dat je kindje geel wordt in de week na de bevalling groter zijn (Google maar eens op hyperbilirubinimie) en dan zou de verloskundige daar dus extra alert op zijn. Dat is alles... 
 
Ik begrijp je verhaal! Ik heb zelf bloedgroep A negatief. Met 27 weken wordt ik weer geprikt en de kans is groot dat ons kindje positief is, omdat mijn man dat wel is. Bij ons eerste kindje had ik dus antistoffen tegen ons kindje in mijn bloed en heb ik de Anti-D prik gekregen met 30 weken en na de bevalling, zo dat het bloed niet kan gaan klonteren. Daarnaast staat, zowel als bij de bevallinggegevens als bij het bevallingsrapport, dat ik reshus negatief ben en wordt daar dus extra op gelet!
 
Terug
Bovenaan