rhesus c negatief

Hallo allen,

Vrijdag bij de VK, kreeg ik te horen dat uit het bleodonderzoek bleek dat ik rhesus c negatief heb. Mogelijk niet erg, maar wel meer onderzoeken vanaf week 27 (ne week 15). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

groeten,
Leonie

Hoi,

Ben van het meiforum, ook rhesus c negatief. Krijg volgend week (27 wk) dat extra bloedonderzoek.
Op de rheus c factor wordt pas sinds vorig jaar geprikt. Ik heb al 3 kinderen gekregen zonder dit te weten, dus ik ga er maar vanuit dat het nu ook geen problemen zal opleveren. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je antistoffen aanmaakt en dan is dat ook goed te verhelpen met een prik.

Succes!

Het klopt niet helemaal wat je zegt brc... Ik heb al 2 kinderen, eentje van 5 en eentje van 3 en bij beiden heb ik met 30 weken en na de zwangerschap een injectie gehad om het maken van antistoffen tegen te gaan. Dus er werd daarvoor wel degelijk op geprikt.

Het verschil met nu is, dat ze nu met 27 weken een bloedonderzoek kunnen doen, dan aan jou bloed kunnen zien of je baby rhesus pos of rhesus neg is. Waardoor je niet meer onnodig die inenting krijgt. Als je baby nl. ook rhesus neg is, heb je die inentingen niet nodig. Tot vorig jaar werd dit pas gecheckede bij de bevalling met navelstreng bloed en kreeg je die prik met 30 weken altijd.

Het kan verder geen kwaad nu voor je zwangerschap. Maar het zou kunnen gebeuren dat als je baby rhesus pos is en jullie bloed mengt tijdens de bevalling of omdat je valt, dat je dan antistoffen gaat aanmaken. Dat is voor deze zwangerschap geen ramp, maar kan er voor een volgende zwangerschap voor zorgen dat je (als deze baby ook rhesus pos is) antistoffen aanmaakt tegen het embryo en het daardoor afstoot. En om dat te voorkomen krijg je na de bevalling dan nog een keer een prik.

Die prikken zijn niet erg fijn, het zetten doet best zeer omdat ze in een spier moeten, maar op wat spierpijn na heb je er voor de rest geen last van.

@Yoy84: wat jij schrijft gaat over de rhesus d factor en niet de rhesus c. Rhesus c wordt pas vanaf medio 2011 geprikt. Als je rhesus c negatief bent en je baby niet kan je antistoffen aanmaken en kan je baby bloedarmoede krijgen. Minder ernstig dan rhesus d negatief... Waarschijnlijk daarom dat het vroeger ook niet onderzocht werd...

Terug
Bovenaan