rhesus C

Hoi allemaal!
groeien jullie lekker door?
ik ben inmiddels 10 kilo aangekomen en 25,4 wk.
heb even een vraagje:
heb bloedgroep O positief en rhesus C negatief.
Moet met 27 weken opnieuw bloedprikken om te kijken of ik antistoffen aanmaak voor het bloed van de baby (ofzo). Als je rhesus D bent/hebt, moet je voor en na de geboorte een injectie krijgen, maar bij rhesus C kan dit niet.
De verloskundige kon het niet echt duidelijk uitleggen, en het is ook een ingewikkeld verhaal blijkbaar, Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Dank!!

Wat ik weet is dat ze kijken naar of de baby als bloedgroep positief of negatief is. Dit vergelijken ze met je eigen bloedgroep.
Ik heb bijvoorbeeld A negatief. Als blijkt dat de baby positief heeft dan krijg ik die injectie. Zodat het niet gevaarlijk is voor het kindje. Maar over C heb ik niets gehoord.
Ik heb volgende week die bloedtest. Ze combineren het dan gelijk met de test voor zwangerschapsuiker.

Ja van de week net bloed laten prikken en nog even navraag gedaan. Bij een negatieve rhesus C is de kans dat je antistoffen aan maakt heel klein en de gevaren blijkbaar niet groot. Kreeg te horen dat het alleen belangrijk was om te weten. D- negatief is wel gevaarlijk voor moeder en baby, maar C-negatief zoals ze het mij uitlegde dus niet.
Ik krijg over 2 weken de uitslag.

Ik heb het ook, 18% van de mensen heeft het! Ook bij mij gaan ze de test gelijk met suikerintollerantie test doen.

Ik ben zelf A-positief met alleen een kleine c-neg. Die c speelt een belangrijke rol met het afweersysteem en antistoffen. Het kan zijn dat je kleine ook c-neg is en dan is er sowieso niets aan de hand. Want dan is het hetzelfde. Dan volgen er ook geen extra controles.
Er is een kleinere kans dat je antistoffen aanmaakt tegen je kleine, maar het enige wat ze dan doen is jou en de kleine onder controle houden. En na de bevalling kan, hoeft dus niet, de kleine gelig worden omdat er dan ineens veel biluribine (als ik het goed zeg...) vrijkomt en dat even lastig te verwerken is voor de kleine. Maar in pricipe is het niet schadelijk of gevaarlijk.

Hoop dat je er wat mee kan!

Terug
Bovenaan