rhesus d factor

ik was gister bij mn vk en zij vertelde mij dat de uitslag van mn bloedonderzoek allemaal goed was alleen ik was wel rhesus d negatief.

was verder niet erg komt vaker voor bij ong 16% van de zwangeren maar nu moest ik met 30 weken dus weer   een bloedonderzoek krijgen en dan kreeg ik een injectie.

zijn er meer mensen bekend met deze ''''afwijking ''?

hoe zijn de ervaringen daarmee..

groetjes ikke

Hallo,

Ik had deze afwijking"ook.
Ben ook resus negatief.
Heb bij 30 weken zwangerschap ook een spuit gehad in mijn bil zodat ik geen anti stoffen zou aanmaken tegen de baby.
Na een bloedonderzoek bleek ik geen antistoffen te hebben aangemaakt.
Na de geboorte hebben ze bloed afgetapt uit de navelstreng om te kijken welke bloedgroep mijn zoon had.
Dit was ook resus negatief dus hoefde ik geen spuit meer.

Groetjes Linda

Ik heb precies hetzelfde. Ben inmiddels 36 weken en heb de prik met 30 wk gehad.   Niets om je zorgen over te maken, de prik doet echt geen pijn en de baby merkt niets van dit hele gebeuren.

Greetz,
Rosanne

Hoi,

Ik ben A negatief. Bij mijn eerste heb ik ook met 30 weken een spuit gekregen. Mijn dochter bleek B positief na de bevallling dus toen heb ik er nog eentje gekregen.

Deze spuiten zijn ervoor om te voorkomen dat je lichaam antistoffen gaan maken tegen bloed met een rhesusfactor. Via een zwangerschap of bevalling is er een kleine kans dat het positieve bloed van je kind in jouw bloedbaan komt. Je lichaam herkent dit niet en gaat er antistoffen tegen  maken (net als tegen de griep bijvoorbeeld). Voor jou is dit niet zo erg maar als je daarna weer zwanger bent en je krijgt weer een rhesus positieve baby (en die kans is erg groot, meer dan 80%) dan krijgt deze die antistoffen mee en breekt het bloed van je baby  af. Het kind kan daar heel erg ziek van worden of zelfs aan doodgaan. Daarom wordt je bloed gescand op antistoffen tijdens de zwangerschap (met 30 weken). Mocht er toch bloeduitwisseling zijn geweest, wat zeldzaam is zeker tijdens de zwangerschap, dan kunnen ze gelijk ingrijpen. Vroeger werd dit niet gedaan en kwamen er veel "rhesusbabies" voor.

Het is overigens geen aandoening of ziekte of zo. Het is gewoon een staat waarin je bloed verkeerd. Net als een bloedgroep, de ene heeft A, de ander O, weer een andere B of AB. Daaraan zit dan weer een rhesusfactor gekoppeld, je hebt hem wel of niet. Het is even lastig, je krijgt meer bloedonderzoek en een niet pijnlijk injectie, maar absoluut niet gevaarlijk als het goed in de gaten wordt gehouden.

Succes,
Ingeborg

Hoi,

Ik ben O-negatief en kwam daar ook achter tijdens het bloedonderzoek voor mijn eerste zwangerschap. Ik kreeg toen met 30 weken Anti-D (was standaard in 2001) en voor de zekerheid werd er ook nog bloed afgenomen. Onze zoon is positief, dus na de bevalling kreeg ik weer Anti-D.
Tijdens mijn volgende zwangerschap (jaar later) ging het precies zo, mijn dochter was ook positief dus weer na de bevalling Anti-D gehad.
Nu ben ik zwanger van de derde (13 week 1 dag) en nu heb ik te horen gekregen dat Anti-D niet meer standaard wordt gegeven bij een volgend kindje. Alleen wordt er met 30 weken weer bloed geprikt en na de bevalling weer Anti-D gekregen.
Als je via google op rhesus baby zoekt, krijg je een hoop informatie, maar dat zijn vooral de gevallen waarin het mis ging en de moeder antistoffen heeft aangemaakt tegen haar baby. Wordt je niet echt vrolijk van, maar gelukkig komt het nu niet zoveel meer voor vanwege de Anti-D.

Groetjes, Bianca (29)
Mama van Milan en Jòia

Hallo allemaal,

Het is na mijn eerste zwangerschap mis gegaan in het ziekenhuis, het bloed van mijn oudste had als uitslag dat zij negatief was en dan hoefde je, in 1997, geen anti-d injectie na de bevalling..
Helaas bleek tijdens mijn tweede zwangerschap, dat mijn dochter wel degelijk rhesus positief was, mijn man was rhesus-dominant en al zijn kinderen zouden dus positief moeten zijn.

Mijn zoon is geboren in 2000 na een zwangerschap van 36 weken, kwam in de couveuse en lag onder de blauwe lamp. Hij hoefde geen bloedtransfusies en mocht na 10 dagen mee naar huis uit het ziekenhuis.  
Dit alles heeft ons nooit tegen gehouden om nog een kindje te wensen,

Ik ben nu 28 weken zwanger van ons derde kindje en ben dus  voor de tweede keer zwanger met de rhesus problemen. Ik heb antistoffen anti-c en anti-d in mijn bloed.
Mijn bloed wordt elke controle gecontroleerd en daarbij wordt de titer bepaald.
De uitslag van 6 weken geleden was geheel niet verontrustend en ook na de laatste controle in het ziekenhuis zijn we niet gebeld, dat de waarde te hoog zou zijn.
Over 2 weken mag ik weer voor controle en dan horen we weer hoe we er voor staan.
Maar tot die tijd genieten we van deze zwangerschap.

Terug
Bovenaan