Hoi,
Ik ben A negatief. Bij mijn eerste heb ik ook met 30 weken een spuit gekregen. Mijn dochter bleek B positief na de bevallling dus toen heb ik er nog eentje gekregen.
Deze spuiten zijn ervoor om te voorkomen dat je lichaam antistoffen gaan maken tegen bloed met een rhesusfactor. Via een zwangerschap of bevalling is er een kleine kans dat het positieve bloed van je kind in jouw bloedbaan komt. Je lichaam herkent dit niet en gaat er antistoffen tegen maken (net als tegen de griep bijvoorbeeld). Voor jou is dit niet zo erg maar als je daarna weer zwanger bent en je krijgt weer een rhesus positieve baby (en die kans is erg groot, meer dan 80%) dan krijgt deze die antistoffen mee en breekt het bloed van je baby af. Het kind kan daar heel erg ziek van worden of zelfs aan doodgaan. Daarom wordt je bloed gescand op antistoffen tijdens de zwangerschap (met 30 weken). Mocht er toch bloeduitwisseling zijn geweest, wat zeldzaam is zeker tijdens de zwangerschap, dan kunnen ze gelijk ingrijpen. Vroeger werd dit niet gedaan en kwamen er veel "rhesusbabies" voor.
Het is overigens geen aandoening of ziekte of zo. Het is gewoon een staat waarin je bloed verkeerd. Net als een bloedgroep, de ene heeft A, de ander O, weer een andere B of AB. Daaraan zit dan weer een rhesusfactor gekoppeld, je hebt hem wel of niet. Het is even lastig, je krijgt meer bloedonderzoek en een niet pijnlijk injectie, maar absoluut niet gevaarlijk als het goed in de gaten wordt gehouden.
Succes,
Ingeborg