Rhesus D negatief + laagliggende placenta

<p>Hi allemaal,</p><p>Is er toevallig iemand die bovenstaande combi had/heeft tijdens de zwangerschap? Ik heb nog geen bloedverlies gehad gelukkig, ben nu 15 weken, bij 20 weken weer een echo natuurlijk. Hopelijk is de placenta dan wat omhoog gegaan, maar dan hopelijk ook zonder bloedverlies. Want ik vroeg me af of dat in verband met mijn negatieve Rhesus niet best risicovol is? Ik weet pas met 27 weken of het kindje ook negatief is of positief...</p>

Ik heb hetzelfde gehad. Heb me er eerlijk gezegd geen moment druk over gemaakt. Uiteindelijk met 32 weken lag de placenta prima en voor de rhesusfactor kreeg ik twee keer een kleine injectie, ik meen rond de 30 weken en vlak na de bevalling. Als er iets is om je druk om te maken, dan hoor je het wel van de verloskundige. Ze nemen écht geen risico.

Waarom zou dit een probleem moeten zijn? Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.
Mijn Rhesus D is ook negatief. Hebben ze al geprikt om te kijken hoe deze factor bij de baby is ? Pas als deze bij de baby positief is, dan krijg je een injectie tijdens en na de bevalling. Eigenlijk meer om een eventueel volgend kindje te beschermen omdat je lichaam anders antistoffen gaat aanmaken tegen de baby. Bij mij had baby ook negatief dus ik hoef niet eens een prik. No problem at all.

Hi NewMomL,
Dankje voor je reactie. Fijn om te horen dat het bij jou allemaal goed is gegaan. Dat stelt ook al gerust!

Joena, ik bedoel meer dat stel ik verlies bloed door die voorliggende placenta, of dit dan bij het bloed van het kindje kan komen.. Ivm met de rhesus.. 

Het gaat volgens mij niet zo zeer om bloed van de moeder en bloed van het kind, maar het feit dat als de moeder Rhesus D negatief is en het kind Rhesus D positief, dat het lichaam van de moeder dan antitoffen aanmaakt tegen het kind. Maar dat zou pas een probleem zijn bij een volgende zwangerschap. Dus ik zou me hier geen zorgen om maken. Bel anders even je vk om het te checken :)

Terug
Bovenaan