Rhesus negatief??

Hoi allemaal,

Ik heb dit wel gelezen bij een ander en ben daar van geschrokken, maar heb er toch een vraag over.

Ik zag laatst op mijn VK kaart staan dat mijn rhesus factor -  (neg) is.
Maar de VK heeft mij hier helemaal niet over geïnformeerd.
Kan iemand mij uitleggen of dit altijd kwaad kan?
Ik moet pas 16 mei weer naar de Vk toe en daar ga ik het ook haarfijn vragen.
Ik vindt dit eigenlijk wel schandalig van hun.
Maar wat gaat er verder nog gebeuren kan iemand mij dit ook vertellen aub.
Want ik voel me nou niet echt op mijn gemak erover.

Groetjes Sandra
28 weken en 5 dagen

Kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Van i-net heb ik het volgende af kunnen halen ;

Rhesus-D-negatief
Als je rhesus-D-negatief bent, wordt je bloed in week 30 opnieuw onderzocht, nu op eventuele antistoffen. De kans hierop is heel klein. Als je nog niet eerder bent bevallen, krijg je daarna een injectie met anti-D. Deze injectie zorgt ervoor dat de kans kleiner wordt, dat jij zelf antistoffen gaat aanmaken die de baby ziek maken. Het is belangrijk, dat je deze prik pas krijgt wanneer het bloed al is afgenomen. De baby heeft geen last van deze injectie en loopt geen enkel gevaar.

Na de bevalling
Na de bevalling wordt de rhesus-D-factor van de baby bepaald. Wanneer de baby rhesus-D-positief is, is het noodzakelijk dat je nogmaals een injectie met anti-D krijgt. Dit voorkomt dat je antistoffen aanmaakt, die in een volgende zwangerschap problemen kunnen veroorzaken.

Hoop dat je hier iets aan hebt , als je nu toch nog met vragen blijft zitten zou ik de vk gewoon even bellen als ik jou was.

Groet Xanthe

Gezien je zwangerschaps duur zou ik zowiezo even bellen en om opheldering vragen. Want je gaat er pas over een kleine 2 weken weer heen dan ben je al 31 weken zwanger...

Groet Xanthe

Hoi

ik ben het ook en mijn moeder is ht ook.
Het heeft met je bloed te maken.
Het kan zijn dat er tjdens de bevalling dan toch nog bloed van je kind, via de navelstreng in jou komt en anders om.
Daar kunnen jullie beide ziek van worden.
Na mijn curratage, heb ik een speciale spuit gekregen daarvoor.
Men let er na de bevalling dus speciaal op.

Bij 1e kind is het minder erg maar bij je 2e kan het erger worden. Mijn broer heeft toen meteen een bloedtransfusie gehad na zijn geboorte.

Maar informeer erna, dan ben je voorbereid.

Groetjes

Ik ben ook rhesus-negatief. Toen ik 31 weken was heb ik een spuit in mijn been gehad met anti-stoffen, ook werd toen gelijk mijn bloed nog een keer gecontroleerd om te kijken of ik al stoffen had aangemaakt (gelukkig niet ).
Ik heb toen ook een formulier meegekregen met een buisje voor navelstrengbloed. Gelijk na de bevalling gaan ze bloed van de navelstreng controleren om te kijken wat voor bloedgroep de baby heeft, als blijkt dat de baby rhesus-positief is dan krijg ik weer een spuit met anti-stoffen. Als de baby ook rhesus-negatief is dan is er niks aan de hand.
Ik vond het in het  begin  ook heel moeilijk om het te begrijpen, maar door veel te vragen en op internet rond te zoeken snap ik het nu helemaal. :)

Hoi Sandra
Ik ben ook rhesus neg en krijg hiervoor over 2 weken een spuit. Ook wordt mijn bloed dan gecontroleerd op anti stoffen. Is dit te hoog dan kom ik onder controle bij het ziekenhuis.
Mijn verloskundige heeft afgelopen maandag nog even uitgelegd dat de kans heel klein is dat ik anti stoffen maak omdat dit mijn eerste zwangerschap is. Maar toch testen ze het.
Doordat Erik pos is is de kans groot dat de kleine ook positief is.
Ik zou voor de zekerheid toch even bellen met je vk om te vragen of je rond de 30 weken kan komen ivm met de injectie en dat ze je bloed testen.

Ik ben maandag voor controle geweest en ga dus over 2 weken weer. Gewoon omdat dat het beste is. Dus bel gewoon en vraag het. Niet afwachten gewoon doen. Misschien is ze het vergeten.

Je hoeft je niet druk te maken hoor. Ze letten echt wel op met de bevalling en daarna.
Op internet is veel te vinden ook hele vervelende sites waardoor je heel onzeker wordt.
dus niet alle sites lezen want ik heb me druk gemaakt voor niks.
groetjes Sacha

hoi hoi

ik ben van het mei forum en al 39 weken zwanger
ook ik ben resus negatief ik heb de test gehad ik had geen antiestoffen dus er wordt niets gedaan   tot na de bevalling.
dan wordt de kleine gelijk getest is   hij/zij positief dan krijg ik een  antieinjectie en is het kindje neg   dan gebeurd er niets   want ik heb ook twee dochters (van een andere vader)
die negatief zijn  

dus maak je nog maar even niet druk met ongeveer 30 weken wordt je opnieuw
getest en dan bekijken ze het opnieuw

groetjes eugenie

Hoi!

Ik ben ook Rhesus neg en ben in oktober 2005 bevallen van een dochter. Toen ik 30 weken zwanger was kreeg ik een anti-rhesus-D prik, om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken als het kindje rhesus positief bloed heeft. Bij een eerste zwangerschap kan er eigenlijk niks gebeuren, maar als je rhesus - bent en je kindje is rhesus +, dan ga je bij de bevalling (als jouw bloed in aanraking komt met het bloed van je kindje) antistoffen aanmaken tegen het rhesus + bloed. Stel dat je weer zwanger wordt en dat kindje is ook rhesus +, dan heb je dus antistoffen daartegen in je bloed en dan stoot jouw lichaam het bloed van je kindje af. Dit is levensgevaarlijk voor het kind. Vandaar dat je in de 30 wk die prik krijgt, daarmee voorkom je dit.

Mijn dochter lag in stuit en met 37 weken hebben ze haar gedraaid. Omdat er een kleine kans was op bloedingen, heb ik toen ook nog zo'n prik gehad.
Na de bevalling kreeg ik nog een prik.

Groetjes,
Simone

Terug
Bovenaan