Rhesusfactor C negatief

<p>Hoi allemaal,</p><p>Uit mijn bloedonderzoek blijkt dat ik bloedgroep O en rhesusfactor C negatief ben.</p><p>In week 27 wordt er gekeken of er antistoffen in mijn bloed zit.</p><p>Ik heb online een beetje rond gelezen. Ik weet niet of alles klopt, maar wat ik begreep is dat de kans dat je antistoffen aanmaakt het grootst is bij de bevalling als de baby C positief is. En dat het eerste kind geen last van krijgt, maar bij de 2e zwangerschap loopt de baby wel risico.</p><p>Heeft iemand ook rhesus C negatief? En hoe was de zwangerschap(pen) gegaan ?</p>

Hoi!

Ik heb ook c negatief en ben dus ook rond week 27 getest. Ik maak gelukkig geen antistoffen aan! Het klopt wat je zegt, in het aller, aller-ergste geval maak je dus antistoffen aan tegen het bloed van je baby en kan dat zorgen voor bloedarmoede (hiervoor moet voor zover ik weet het bloed met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld tijdens de bevalling). Onze verloskundige zei dat dit echter bijna niet voorkomt en als het wel het geval is dan houden ze je (extra) goed in de gaten! Tegen ons zeiden ze dat we ons geen zorgen moesten maken, ten eerste is de kans dus heel klein en ten tweede heeft zorgen maken nu geen zin. Succes en een fijne zwangerschap gewenst!

Ik ben ook negatief. Mijn beide kinderen zijn positief. Ik heb in beide zwangerschappen 2x een spuit gehad, om te voorkomen dat het mis zou gaan als ons bloed bij elkaar zou komen.

Geen zorgen maken hoor! Tot 5 jaar terug werd dit bij niemand getest en wist niemand of hij/zij resus c positief of negatief was. De kans dat er iets gebeurd is heeeeel klein. Mocht je antistoffen aanmaken in de zwangerschap heb je bijv grotere kans dat je kindje geel wordt na de geboorte en onder de lamp moet etc. Dus het is vooral iets voor de verloskundige om dan extra op te letten, maar geen schokkende dingen hoor.
Rhesus D negatief en als je dan antistoffen aanmaakt, kan veel vervelendere gevolgen hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat JannekeN het ook daar over heeft. Daar krijg je idd vaccinaties voor. Voor rhesus c niet. 

Hier c neg, twee gezonde jongens. Ik ken het verschil tussen een eerste en tweede zwangerschap niet. Ik vond het de tweede keer spannender (meer ingelezen ;)), maar beide keren niets mis! Succes!

Terug
Bovenaan