rheusufactor negatief

hallo meiden,ik ben vandaag naar de vk geweest en kreeg te horen dat mijn bloeddruk te hoog is. moet maandag opnieuw voor controle weet iemand wat ik kan doen dat mijn bloeddruk opnieuw normaal wordt? ik maak me een beetje zorgen. is het gevaarlijk voor het kind tijdens de geboorte bat mijn bloedgroep negatief? graag uw reactie over dit.
 
Hoi,

Voor je bloeddruk zou je een beetje zuiniger aan kunnen doen met zout. Ik weet niet of je ook veel drop eet (daar zit zoethoutwortelextract in dat ook de bloeddruk op laat lopen), zo ja dan moet je dat minderen; een paar dropjes is niet erg, maar geen hele zak eten. En stress en zenuwen zorgen er ook voor dat je bloeddruk omhoog gaat (dus als jij je nu druk gaat maken, heeft dat ook invloed). Probeer toch een beetje rustig te blijven, als de vk het echt zorgwekkend vond had ze je wel eerder terug laten komen, nu houdt ze het gewoon in de gaten.

Rhesus neg is niet ernstig hoor. Je krijgt wsl bij 30 weken een injectie met anti-D (nadat er bloed bij je geprikt wordt) en evt na de bevalling nog een keer. Meer info over rhesus-neg kun je op deze website vinden:
http://www.jongegezinnen.nl/Zwanger/DeZwangerschap/DeZwangerschap.htm?Artikel=Wat%20is%20de%20rhesusfactor

en op de website www.nvog.nl :
http://www.nvog.nl/files/zwanger2004.pdf

He, rustig aan en geniet van je zwangerschap!
 
Hoi Anoniem,

Ik weet niet wat je kunt doen aan de te hoge bloeddruk, behalve dan rustig aan doen en niet teveel zout en dropjes eten.
Over de rhesusfactor kan ik je wel wat vertellen (de rhesusfactor heeft trouwens niets met je bloeddruk te maken hoor. Het lijkt net uit je berichtje of je denkt dat dat wel het geval is.)

als jij een bloedgroep hebt die Rhesus negatief is (bijv Aneg) dan kun je als je tijdens de bevalling met bloed van je kindje in aanraking komt antistoffen aanmaken tegen de rhesusfactor van je kindje (dit kan alleen als je kindje Rhesus positief is, bijv Apos). Dit kan je vergelijken met een soort allergische reactie. Er is dan nog niets aan de hand.

Als je nu van een tweede kindje zwanger wordt in de toekomst en dat kindje is ook weer rhesus positief dan herkent je lichaam dit (mits je weer met bloed van je kindje in aanraking komt).
Je reageert dan met je antistoffen tegen het bloed van je kindje, waardoor de rode bloedcellen van je kindje worden afgebroken. Dit uit zich dan door het geel worden van je kindje (een rhesusbaby) na de geboorte.

Meestal is dit goed te behandelen hoor (kinderen worden dan onder een UV-lamp gelegd en dat is meestal voldoende).

Bij de bloedafname aan het begin van je zwangerschap wordt ook je bloedgroep bepaald en als daaruit blijkt dat je rhesus negatief bent krijg je een Anti-D injectie. Als je kindje na de bevalling positief blijkt te zijn dan krijg je nog zo'n injectie (als je kindje negatief is krijg je er geen meer). Dit is om te voorkomen dat je antistoffen gaat aanmaken tegen de rhesusfactor. Bij een tweede kindje heb je dan dus ook geen kans dat je het bloed van je kindje gaat afbreken.

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal. Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Ik hoop dat je het snapt en dat je er wat aan hebt.
Als je nog iets niet snapt moet je het maar zeggen, misschien dat ik nog wat kan verduidelijken.

Groetjes Debbie
 
hoi, door rustig aan te doen, en je minder zorgen en stress op de hals te halen kan je bloeddruk zakken , soms gebeurt dit niet en zal je als hij erg hoog is naar de gyn moeten en die zal je medicijnen voorschrijven.

Over de rhesus factor lees ik nog al verschillende dingen.
Ik heb zelf A negatief en heb GEEN prik gehad tijdens mijn zwangerschap.
Wel is er navelstrengbloed nagekeken om na te gaan welke bloedgroep de baby had.
Als deze positief is krijg je zo spoedig mogelijk en injectie, zoals debbie al schreef.

Debbie een rhsus baby wordt geel en gaat onder de lamp maar meestal krijgen ze een bloedtransfusie.
Bijna alle baby's zien na de geboorte wel ff geel, maar meestal gaat dit over als je ze wat meer in het licht zet, voor het raam bijvoorbeeld.
Alleen als het heel erg is gaan ze onder de lamp.
 
Terug
Bovenaan