Ria Blom

Hi meiden,

Is er iemand die ervaring heeft met de werkwijze van Ria Blom?

Zelf heb ik het boekje gekocht, maar wil ook graag ervaringsverhalen horen voordat ik eraan begin.

groetjes "inmiddels bevallen van nummer 2"
 
Hoi, '

Wij hanteren ook de rust en regelmaat van Ria Blom en bakeren ons zoontje al in vanaf 4 wkn. Hij was snel overprikkeld en hierdoor was het slapen ook een ramp. Nu is hij 8 wkn en weet hij precies waar hij aan toe is...Als hij weer in de bakerdoek gaat is hij rustig en legt z'n armpjes zelf al naast zich neer en slaapt hij meestal binnen een half uur. Anders blijft ie net zolang wakker tot ie zichzelf helemaal opgedraaid heeft.... Het is geen wondermiddel maar zorgt wel voor meer structuur vind ik. Af en toe zijn er nog dagen dat ik wilde dat er een aan/uit schakelaar op zit hoor! :)
 
ik vond het een vreselijke methode. De rust en regelmaat vond ik wel goed, maar mijn kindje bleek uiteindelijk iets medisch te hebben. volgens de methode moet je je kindje laten huilen, want als je het zielig vind verpest je weer alles en begin je weer van voren af aan. Uiteindelijk hebben we wel een hele duidelijke dagprogrammering en een bedritueel, maar zijn we na een ziekenhuisopname gestopt met het laten huilen. Volgens de psychologen daar blijkt dat als een kind zich overstuur in slaap huilt hij een hoog stresshormoon in zijn lijf heeft en tot één jaar kan hij zichzelf nog niet geruststellen daar heeft hij een externe factor voor nodig. Mijn inziens is er gewoon wat als een baby huilt al is het maar behoefte aan veiligheid. Wij hebben een doekje met mijn geur bij hem gelegd (soms zelfs op zijn hoofd) en samen met zijn speentje maakt dit hem rustig en valt hij nu zelfstandig in slaap (het doekje halen we er dan weer af). in het begin moesten we vaak bij hem blijven of weer even naar hem toe om een hand op zijn hoofd te leggen of sssssh te zeggen...we maken dan zo min mogelijk contact maar laten wel merken dat we er voor hem zijn als hij ons nodig heeft. Daar voelt hij zich ons inziens beter bij en anders ik wel want ik ging gewoon meehuilen hoor op de bank, dus luister naar je moedergevoel. (ik moet wel zeggen dat mijn zoontje af en toe nog steeds moeite heeft met doorslapen overdag en dat is zeker lastig, maar 's nachts slaapt hij prima)...naarmate ze ouder worden gaat het ook beter.

Al is het maar twee weken geweest ik vind het vreselijk dat ik mijn zoontje heb laten huilen terwijl hij pijn had (en bij ons werkte het ook echt niet). Ik weet dat het voor sommige kindjes wel werkt (die inderdaad even moeten narrelen huilen en waarbij je al snel merkt dat ze daarna in een diepe slaap vallen) maar ik geloof niet dat het goed is als een kind zich totaal overstuur in slaap huilt en dat je dan een half uur niet naar hem toe mag. Kun je net zo goed boodschappen gaan doen......Ik denk dat je aan sommige punten wel wat kunt hebben. je kunt ook eens kijken of de slaapgids iets voor jou is (online verkrijgbaar)
 
Hi Meiden,

Bedankt voor jullie reactie.

We zijn er deels mee begonnen. We proberen een ritme aan te bieden en laten hem soms even huilen (niet krijsen, dan gaan we naar hem toe) en dan valt hij daarna snel in slaap. Inmiddels hoor ik ook vaak al aan het huiltje wat er aan de hand kan zijn. Dat geeft een erg goed gevoel.

Groetjes "inmiddels bevallen van nummer 2"
 
Terug
Bovenaan