@Rianne

Kan me voorstellen dat je het een troosteloze boel vind bij Kiekeboe. Ik denk er in die zin anders over: het is een prikkelarme ruimte, overzichtelijk, omgeruimd en heel geordend. Voor de meeste kinderen die daar komen juist prettig: prikkelarm.

Wat speelgoed betreft: Rebecca kon haar weg daarin wel vinden en heeft heerlijk gespeeld. Ze kan zichzelf nog vermaken met babyspeelgoed. Om Rebecca uit te dagen hebben ze dingen uit de kast gehaald, die normaal niet in die ruimte staan, maar in een kast. Omdat de psz daar ook speelt hebben ze volgens mij materialen/speelgoed apart achter gehouden voor de observaties.

Mocht ik ooit zelf nog een kdv(groep) opstarten, dan zou ik het ook prikkelarm inrichten en overzichtelijk. Ik hou niet zo van een overvolle ruimte die uitpuilt van speelgoed (dat heb je vast bij ons thuis ook wel gezien. Dat hadden wij op het kdv waar ik gewerkt heb: je bleef speelgoed opruimen en als je geen regels had, lag heel de vloer vol speelgoed, omdat er eigenlijk teveel tegelijk aangeboden werd.

En dat van praten: Rebecca zei niet voor niets: "Mama, de kinderen bij kiekeboe en peuterspeelzaal praten niet zoals wij." Ze had ook wel gemerkt dat die kinderen niet sterk zijn verbaal net als zij.

Sterkte ermee komende weken, want Lydia zal er toch nog een tijdje heen moeten, of niet??!!!

Ze had nu alleen met een teiltje gedroogde bonen gespeeld. Vond het vooral troosteloos dat de spullen die er lagen echt bijna stuk voor stuk afgekloven waren door kindertandjes, dat vind ik gewoon smerig. Ga er wel op aandringen dat ze snel gaan testen, en alvast overleggen hoe we het naar school gaan aanpakken, anders heeft dat geen zin meer als alles te lang gaat duren. De onderzoeksvraag is duidelijk, en Lydia went snel aan mensen, dus 3 volle weken observeren lijkt mij zonde vd tijd. We zullen het zien...

Hi Rianne,

Afgekloven speelgoed is inderdaad niet zo netjes en representatief. Het is mij niet opgevallen toen Rebecca er was.
Moet wel glimlachen over een teiltje met gedroogde bonen, dat vond Rebecca namelijk helemaal geweldig!!! Ze had er allerlei fantasieen bij en heeft er geweldig mee gespeeld op allerlei manieren. Het was een groot pluspunt voor Rebecca dat ze wel fantasie heeft en dat ook uitte. Als ze dat niet had gehad, hadden we in de toekomst nog meer problemen gehad met haar.
Misschien wilde ze kijken wat Lydia ermee deed????
Hoe vond Lydia dat met bonen spelen?

Groetjes, Marianne

Terug
Bovenaan