Rijst,aardappelen??

Hallo allemaal,
wanneer mag je rijst of aardappelen bij de groente gaan gebruiken?Ben pas begonnen met groente hapje en vroeg me dat gewoon af.Ben nu nog bezig met het introduciren van smaken.Broccoli hebben we gehad,vandaag gaan we een paar dagen aan de worteltjes(alles zelf maken,potjes vind ze NOG niet lekker).
En vanaf wanneer mag je dan vlees gaan proberen,dat is pas veel later natuurlijk(lijkt me )
groetjes Gaby.(mama van romi,11 aug 06)

Aardappels met 6 mnd, rijst 7/8 mnd en vlees met 8/9 mnd. Mag al wel eerder maar is niet noodzakelijk (vlees).
Ik kijk altijd op borstvoeding.com op het voedselintroductieschema. Daar kan je alles in terugvinden.

hoi,
in de 4 mnd potjes zitten al aardappeln en rijst,
 vlees zit in 6 mnd potjes
dus dit kan je zelf ook aanhouden.
tegenwoordig is het wel zo dat ze liever hebben dat je tot 6 mnd wavht met bij voeding
maar mijn dochter was er met 4,5 mnd al aan toen.
groetjes

Leuk he dat geven van die groentehapjes. Wij zijn ook druk aan het experimenteren wat ze lekker vindt. In het begin vond ze de groenten helemaal niet lekker. Alles geprobeerd. Maar sinds 2 dagen eet ze ineens heel goed. Aardappelen mag inderdaad met 6 maanden, rijst met 7 en vlees weet ik niet eigenlijk. Ik maak het meestal zelf maar als we laat zijn dan krijgt ze een potje. Gisteren de bruine bonen met appel gegeten deze ging erin als koek. Ik koop nu meestal diepvriesgroenten, bloemkool en broccoli dan hoef ik deze alleen maar even in wat water te koken in de magnetron en pureren en klaar. Reuze handig, hoef je niet een hele bloemkool te kopen. En ik begreep dat diepvries net zo goed is als vers.

Met worteltjes moet je trouwens wel een beetje uitkijken, daar zit caroteen in en als ze dat te veel achter elkaar krijgen kunnenn ze geel gaan zien. Ook moet je uitkijken met bijv. spinazie daar zit veel nutraat in. Op voedingscentrum.nl staat daar een uitleg en lijste van waar dat nog meer in zit. Ik hou het nu dus maar even bij de "veilige"groenten zoals worteltjes, broccoli en bloemkool.

Weet trouwens iemand of ze al sperciebonen of bruine bonen mogen met 6 maanden? Dat zijn toch peulvruchten? maar ik las ergens dat je deze pas later mocht geven, maar het zit wel in de potjes 1e hapje van olvarit.

Ik sluit me aan bij mamavanjulia. Op borstvoeding,com staat een heel mooi voedselintroduktieschema, ook terug te vinden op het bijvoedingsforum (even googlen)
Ideaal om een leidraad te hebben met wat wanneer ongeveer mag en nodig is.

Verder een commentaar, ik lees dat je alles zelf maakt omdat ze potjes NOG niet lekker vindt. Ik zou zeggen houden zo!! des te vlotter eten de kleintjes met de pot mee, omdat ze de smaken die papa en mama eten ook leren kennen. Potjes is heel anders en de overstap terug naar vers moet dan ook weer gemaakt worden. Hier bij de oudste geen succes, lust nog weinig, terwijl de jongste nooit een potje heeft gehad en lust heel erg veel (nog net niet alles)
Ik gaf haar altijd iets van wat wij ook aten, zolang het iets was dat mocht, en zolangzamerhand dus steeds uitgebreider en van voordat ze een jaar was at ze met de pot mee.

Groetjes Wanda,
www.bewustouderschap.nl

Terug
Bovenaan