Rijstebloem pap wel of niet

<p style="text-align: left;">Dames wie heeft er ervaring met het beginnen met rijstebloem pap bij een baby van 3,5 maand. Marlie laat de afgelopen week duidelijk merken dat ze toe is aan iets meer dan gewoon flesvoeding. Heel veel knabbelen op de handen en eigenlijk alles wat ze te pakken kan krijgen haha. Niet helemaal verzadigd meer na haar fles (ze krijgt 5x 200). Maar als ik nu op internet kijk en luister naar het consultatie bureau dan is het UIT DEN BOZE om voor 4 maanden te beginnen met  pap. Maken die laatste 2 weken echt zoveel uit? En hoe hebben jullie het opgebouwd? Ik wol het overigens geven met lepel en niet met fles.</p><p> </p><p>Gr Lieke en marlie </p>
 
Ik zou zelf denk ik nog even wachten. 4 maanden is juist al de vroege grens (pas vanaf 6 maanden gaan ze het echt nodig hebben, die 2 maanden ervoor zijn vooral om te oefenen en wennen), dus daarvoor starten wordt wel érg vroeg. Dat knabbelen op handjes (en alles dat ze te pakken krijgen) hoort ook wel gewoon bij de leeftijd hoor, ze ontdekken vanalles met hun mond!
 
Het op de handjes knabbelen past ook in de normale ontwikkeling bij haar leeftijd. Ze begint haar handen te ontdekken en dan gaan ze er ook op sabbelen. Hoeft niet per se honger te betekenen. 
 
Zelf heb ik mijn zoontje 2x rijstepap gegeven. Maar uiteindleijk toch mee gestopt omdat ik het niet nodig vond. Heb hem wel vanaf 3,5 mnd gewoon wat fruit gegeven. Geen hele bakjes maar gewoon paar hapjes. Zo ook met groente..
Misschien dat veel ouders zeggen van oohh niet doen!! Maar paar jaar geleden was 3mnd normaal voor het geven van potjes.?.
Ik zou naar je gevoel luisteren. Maar vanuit mij maken die 2 weken echt niks uit 
 
Hoi
Als je denkt dat je kleine al toe is aan wat vaste voeding zou k t gewoon geven  begin wel echt met kleine beetjes 30 of 60 cc en daar pap van maken ze raken makkelijk verstopt als je vroeg begint met vaste voeding aanbieden
 
Vanuit de WHO is het advies nog altijd 6mdn exclusief moedermelk. (Of flesvoeding). Heeft te maken met het rijpen van de darmwand. Hier vanaf wijken is voortgekomen vanuit de voedingsindustrie, CB neemt dit advies vaak over, terwijl ze in de beginsele WHO richtlijnen aan zouden moeten houden. 
De voedingsindustrie heeft het niet 100% uit z'n duim gezogen, er is namelijk ooit een allergie onderzoek geweest wat zei dat bepaalde dingen TUSSEN 4 en 11 mnd pinda aangeboden moest worden om kans op allergie te verkleinen. Daar is de voedingsindustrie slim mee aan de haal gegaan. Je kan de lichamelijke eventuele gevolgen van te vroeg starten met bijvoeding (op latere leeftijd welliswaar) vinden als je googled op "groene vrouw 6 maanden" oid. 

4 maanden is dus al vroeg, dus ik zou er zelf zo lang mogelijk mee wachten :) 

Ps. mijn zoontje (nu 7.5mnd) at op die leeftijd ook heel graag de autosleutels, maar we hebben 'm toch maar niet op rijles gedaan.. Hoe groot de interesse ook was ;) 
 
Terug
Bovenaan