Rijstebloem pap

Hoi! Mijn zoontje heeft moeite met de fles drinken. Het lijkt door tandjes te komen + RS virus. Maaaar nu werkt het wel om zijn melk met rijstebloem te verdikken en dan met lepeltjes te voeren. Eten doet hij nl wel goed, drinken uit de fles niet.
Mijn vraag is of hij dan wel genoeg vocht krijgt als ik het verdik met rijstebloem. En nog een vraag, mag/kan hij al zijn flessen met rijstebloem krijgen of mag dat dan weer niet?
Ik merk dat ik zelf nogal focus op dat hij genoeg cc over de hele dag krijgt. Maar dat is zo moeilijk geworden met de fles dat ik hem het liefst gewoon 4x per dag rijstebloem pap geef van 200cc per keer. Ik hoor heel graag van jullie! Hij is nu trouwens 5 maanden

Wat goed bedacht, fijn dat hij zo wat binnen krijgt. Over het algemeen geldt dat als ze voldoende blijven plassen, het goed gaat. Ik zou we opletten dat je niet teveel rijstebloem geeft ivm arseen wat er in zit?

het is normaal dat kindjes periodes hebben dat ze wat minder drinken. Zolang hij vrolijk is, goed groeit en plast, hoef je je niet teveel zorgen te maken over of hij zijn normale hoeveelheid cc's haalt. 

Rijstebloem daarintegen wordt niet dagelijks geadviseerd, laat staan 4 keer per dag, ivm de hoeveelheid arseen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/kan-ik-veilig-rijst-en-rijstwafels-aan-mijn-kind-geven.aspx

Aangezien je kindje al 5 maanden oud is zou je kunnen overwegen om een ander soort pap te geven die wat voedzamer is. Maar dit zou ik wel rustig opbouwen. De Kleine Keuken heeft er een die evt al vanaf 4 mnd kan. https://www.dekleinekeuken.com/nl/biologische-haver-en-boekweit-pap.html Mijn dochter kreeg er met 5 maanden de eerste paar keer diarree en wat meer reflux weer van. Maar eenmaal gewend waren de problemen over. Ik begon met 1 eetlepel papgranen per dag. 

Overigens kun je ook wat extra vocht door fruit- en groentenhapjes roeren. Dat is dan ook weer iets. Of tijdelijk wat vaker een klein flesje geven. 

Staar je ook niet blind op de cc's. Onze dochter heeft periodes gehad dat ze maar de helft van de aangeboden hoeveelheid dronk (dus 500/600 cc ipv 1000). De keren dat ze alle flessen leeg dronk op een dag zijn op 1 hand te tellen. Inmiddels is ze een dreumes met heerlijke spekbeentjes. Ze groeide eigenlijk altijd goed (behalve toen ze 2 weken lang diarree had). Tijdelijk niet zoveel drinken is echt niet erg, en ze gaan zich bij cb&ha/hap pas druk maken als baby's minder dan 1 natte luier per dag hebben en suf overkomen. Als ouder maak je je al veel eerder druk en dat is overigens ook normaal hoor. 

Oh en wat Lewis zegt, extra vocht bij fruit/groente of kiezen voor fruit waar veel vocht in zit zorgt ook dat ze voldoende vocht binnen krijgen.

Als je pap geeft, maak je die pap met een bepaalde hoeveelheid vocht. En dat vocht krijgt je baby binnen. Het maakt natuurlijk ook niet uit oo wat voor manier dat vocht het lichaam in gaat (nouja, natuurlijk liefst wel via de mond ;) ). Een stuk fruit mag je praktisch voor 100% meetellen in de vochtbalans (1 gram ≈ 1 ml vocht). En groenten en aardappels etc mag je ook deels meetellen.
Zie ook:
https://entoenwasjevader.nl/2021/10/07/hoeveel-drinkt-een-baby-deel-2-vanaf-6-maanden/

Terug
Bovenaan