ringworm?

mijn dochter van nu 3 jaar heeft last van ringworm(schimmelinfectie) op haar bovenbeen nu heb ik daar zalf voor gekregen van de dokter.
maar mijn vraag hiervoor is weet iemand of je hiermee kan gaan zwemmen of naar de peuterspeelzaal mee mag?
 
Jammer dat er nog steeds niemand is die met zekerheid een antwoord op je vraag kan geven.... Dus dan toch maar een reactie van mij. Ik heb vroeger zelf ringworm gehad en ik heb begrepen dat het alleen besmettelijk is als anderen in contact komen met de schilfers (die als een ring om een glad rossig stukje huid zitten). Kortom, ik mocht mijn kleren niet uitlenen, bij ringworm op gezicht of bovenarm mocht er niemand op mijn kussen liggen...
Ik neem dus aan dat als er gezwommen gaat worden en jij plakt de ringwormplek af met een pleister die aan alle kanten afsluit... er geen enkel probleem is. (in het zwembad zitten trouwens volgens mij voldoende bacteriedodende middelen om kruisbesmetting uit te sluiten, maar je kan altijd even navragen bij het zwembad)
Op het KDV moet het ook geen probleem zijn, lijkt mij. Ik mocht ook gewoon met andere kinderen spelen, zolang ik mijn kleding maar niet uitleende.
Mogelijk dek je al alle plekjes af met een pleister want er mag ook niet aan gekrabd worden. Dan is er toch helemaal geen probleem???
 
bedankt voor je reactie hoor we zijn toch maar niet wezen zwemmen en ik hou dr deze week nog even thuis maar de plek is door de zalf al veel minder geworden ik doe het soms ook afplakken zodat ze er niet aan kan krabben maar weet je toevallig ook hoe je hier aankomt?
 
Ik heb het gekregen van een zwerfkatje (kitten), beestje zag er heel gezond uit, maar huisarts beweerde toch dat het van dat beestje kwam. Maar je kan natuurlijk ook besmet worden door een ander persoon. De plekjes beginnen klein en zijn pas wat later te typeren als ringworm. Onze huisarts zei toen echter dat je het meestal van dieren oploopt. (Is wel 20 jaar terug hoor! Ik was een jaar of 13 en ben nu 34)

Op internet kon ik het volgende vinden:
Ringworm is geen worm maar een schimmelinfectie (tinea) die de huid infecteert. Er ontstaan jeukende, schilferende plekken. De meest voorkomende plek is de behaarde hoofdhuid, delen van de romp of de voeten. Ringworm van de voeten staat bekend als badkamer- of zwemmerseczeem. Bij ringworm op het hoofd ontstaan kale plekken. Ringworm op de romp begint als een kleine ronde, rode plek die schilferig is en jeukt. Deze plek wordt geleidelijk groter tot een middellijn van 3 cm is bereikt. Na één tot twee weken kunnen vlakbij andere plekken zichtbaar worden en op dezelfde manier ringvormig uitgroeien.

De aandoening komt voornamelijk voor bij kinderen. De aandoening is besmettelijk en kan ook worden overgebracht door de hond of kat. Met uitzondering van de voetschimmel, moet ringworm door een arts worden behandeld met een schimmeldodende zalf. Zodra bovenstaande symptomen zich voordoen is het belangrijk dat je een arts raadpleegt.

Op een andere site stond ook nog dat het ook kan overgebracht worden door vuile kammen, borstels of handdoeken.

Belangrijkste is dat je er weer vanaf komt, hoe je er aan gekomen bent, blijft denk ik toch een raadsel.
Succes
 
Terug
Bovenaan