Risico listeria?

Hii, ik ben 24 weken zwanger en ik ben lekker op babymoon met mijn partner ? in Italië! Vanavond zijn we uit eten geweest bij een goed restaurant. Ik heb aangegeven dat ik zwanger ben dus wat meer advies wil over het eten. De dame gaf aan dat alle kazen die zij aanbieden gepasteuriseerd zijn. Ze adviseerde ons een bufel/buratta. Nogmaals vroeg ik en die is gepasteuriseerd? Ja zeker! Het leek betrouwbaar nu ze ook nog later een gerecht adviseerde uit zichzelf dat met gekookte groente gemaakt was ipv rauw. Ik was helemaal in mijn nopjes en genoot volop van het eten! Toen we bij de dessert kwamen gaf ze aan; de tiramisu is ook geschikt want ei is gepasteuriseerd en er zit geen alcohol is. Ok… toen dacht ik echt… nu twijfel ik echt aan jouw betrouwbaarheid ?Ik baal er nu zo erg van dat ik het heb gegeten en niet gewoon een pizza heb genomen. Vind het wel moeilijk want je moet toch ergens op kunnen vertrouwen ? Heeft iemand enig idee hoe groot het risico is op listeria?<br />
 
Burrata mag je gewoon eten! Heb ik ook gedaan! Tiramisu zou ik even laten staan. Fijne vakantie!
 
Ken je de app van de voedingscentrum al? Die heb je speciaal voor iemand die zwanger is. Wanneer ik twijfelde gebruikte ik de app ☺️

Hoe groot de kans op Listeria is weet ik eigenlijk niet. Ik heb even voor je gekeken op de site van het Voedingscentrum:

"Als je iets gegeten hebt waar mogelijk listeria in zat, weet dan dat de kans op ernstige gevolgen zeer klein is voor jou of je kindje. Het is wel belangrijk om op de verschijnselen te letten. Mocht je koorts krijgen of twijfelen, ga dan naar de dokter."

Geniet van jullie babymoon! En als je nou het gevoel hebt dat je er mee bezig blijft bel dan gewoon even je verloskundige voor een geruststelling ☺️
 
Burrata en Mozzarella zijn volgens mij bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. In Italië moet je vooral oppassen voor kazen als pecorino en parmezaanse kaas, die worden juist vaak met rauwe melk gemaakt (uiteraard geen probleem als het verhit is, bij lasagne bijv.).
En zoals hierboven ook al gezegd is, de kans op een Listeria besmetting is erg klein! Geniet lekker van je vakantie :)
 
Geen zorgen maken als het restaurant zegt dat het veilig is! Dat het ei dat ze gebruikten voor de tiramisu gepasteuriseerd is, kan heel goed kloppen. Er wordt vaak gebruik gemaakt van eiwit en -geel dat al gescheiden wordt ingekocht, om de chefs veel werk te besparen. Deze producten worden standaard gepasteuriseerd! Nogmaals vertrouw op het restaurant waar je zit en vooral geniet er van.
 
Terug
Bovenaan