Risicoschatting Down ofwel nekplooimeting: wel of niet?

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover is? Hebben jullie dat al besloten?
Ik heb het bij mijn 1e wel gedaan, maar ik ben nu toch aan het twijfelen, want wat zegt het allemaal zo'n getalletje?? Mijn man wil het wel, hij is het type van alles dat onderzocht kan worden, doen! Maar ik weet het niet...

Groetjes, Karin
9+2 weken

Hoi Karin..

Wij hebben besloten om het wel te doen.
het bloed is reeds geprikt en de datum staat al vast. 23 juli.

ik wil het zekere voor het onzekere nemen en weten of dit kindje zoals het nu lijkt gezond op de wereld zal komen.
ik weet dat er natuurlijk tijdens de geboorte en de tijd ervooraf nog van alles zou kunnen gebeuren. maar wil het net zoals jouw man graag onderzocht hebben.

dus ja ik ga voor de combinatie test.

groetjes ilse 10w

Hoi Karin,

wij hebben ook besloten om het wel te doen!
Ik heb namelijk een neefje met het Downsyndroom, nu geeft dan niet extra veel risico voor mij, maar ik wil het onzekere gevoel wat ik daarover heb wegnemen door de risicotest.
Alleen kan het nog last geval worden door onze vakantie, de echo voor de nekplooimeeting moet namelijk tussen bepaalde weken van de zwangerschap en dit is een korte periode dat wij op vakantie zijn. Als op de eerste 'gewone' echo blijkt hoelang ik zwanger ben kan ik een afspraak maken. Hoop dat het nog wel kan, maar dat is even afwachten!

Suc6 met je beslissing nemen!

groetjes Inge

Hoi, wij hebben al bij de eerste besloten om het niet te doen, als blijkt dat ons kindje het downsyndroom heeft dan laten we het toch komen dus tja...wel bij de 20 weken echo hebben we extra laten kijken naar het hartje etc. zodat je dan wel weet dat de kans erin zit maar evengoed zou dit kindje erg welkom zijn. Liefs, Elle

Hoi,

Ik denk dat het eerst belangrijk is om de vraag te stellen wat je zou doen met de uitslag? Mocht je kindje een vergoot risico hebben, wil je dan vervolgonderzoek laten doen? Mocht je kindje dan inderdaad het syndroom van Down hebben, wil je dan de zwangerschap laten afbreken?

Ik  hoop natuurlijk dat ons kindje gezond is, maar mochten we toch zwanger zijn van een kindje met Down of een bepaalde afwijking, dan is het kindje gewoon welkom. Ik zou mijn zwangerschap niet om deze reden kunnen afbreken. Vandaar dat die combinatietest voor ons geen meerwaarde zal geven en we deze test niet laten doen.
Op de 20-weken echo zullen de meeste afwijkingen toch naar voren komen, dus dan hebben we nog tijd genoeg om aan het idee te wennen dat ons kindje toch niet gezond is.  

Een collega van mij en zijn vrouw waren zwanger van hun tweede kindje. Uit de 20-weken bleek dat hun kindje heel veel vocht had rondom de hersenen. Het kindje zou waarschijnlijk maar een paar uur leven of zou anders een kasplantje worden. Mijn collega en zijn vrouw hebben toen besloten om toch de zwangerschap te voldragen, want wie waren hun nou om te beslissen over het lot van hun kindje. Op deze manier gaven ze hem de beste kansen en konden ze alleen afwachten wat de toekomst zou brengen. Hun zoontje werd inderdaad geboren met veel vocht  rondom zijn hersenen, het waren allerlei cystes. Na een paar operaties en een tijdje met een drain in zijn hoofd geleefd te hebben, is het nu een vrolijk mannetje van 4 jaar wat op 90% niveau van zijn leeftijdsgenootjes zit.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat ze bij een combinatietest alleen kijken naar het syndroom van Down en nog een aantal andere chromosoomafwijkingen. Als de uitslag goed is, heb je nog geen garantie dat jullie kindje gezond is, er zijn namelijk nog vele ziektes en afwijkingen waar niet op getest wordt.

Groetjes Saskia

Hoi !
Ik vind het moeilijk om te beslissen om het wel of niet te doen. Ik weet ook niet zo goed wat ik met een getalletje moet, maar aan de andere kant zou ik het wel willen weten. Ik denk niet dat ik serieus een abortus zou overwegen, dus wat is de meerwaarde dan. Bij onze dochter hebben we het niet gedaan en bij haar was alles goed. Ik hoop dat er nog meer mensen hun mening geven, dat zet mij weer aan het denken. Wanneer moet je beslissen of je het wel wilt doen ?

hoi,

Dit onderwerp is zeer persoonlijk voor iedereen. Ik laat het wel doen omdat ik zelf een chromsomenafwijking heb. Mocht er wat zijn met de baby wat dan ook, de zwangerschap zal ik niet afbreken maar ik kan me wel voorbereiden op iets en erover lezen. Bij mijn eerste bestond het toen nog niet dus is er toen ook niets onderzocht en dat vond ik toen ook niet nodig, we hebben een kerngezonde zoon. Maar nu voelt het anders voor mij en mijn man. Ik kom ook in aanmerking voor een punctie test maar die wil ik niet ivm het lage risicio op een miskraam. Je zult net zien dat ik in die lage risico behoor en dat zal ik mezelf nooit vergeven.

Het is heel interressant om te lezen hoe iedereen erover denkt. Bij iedereen is het weer verschillend.

groetjes mamavanla

Hoi,
Ik sluit me bij Saskia aan, je moet vooraf voor jezelf weten wat je met de uitslag gaat doen. Wij hebben het bij onze eerste niet gedaan, ik ben nu 8 weken zwanger van een tweeling en we laten het nu ook weer niet onderzoeken. Het is een kansberekening en het heeft voor mij geen meerwaarde, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Groetjes,
Floor

Terug
Bovenaan