Hoi,
Ik denk dat het eerst belangrijk is om de vraag te stellen wat je zou doen met de uitslag? Mocht je kindje een vergoot risico hebben, wil je dan vervolgonderzoek laten doen? Mocht je kindje dan inderdaad het syndroom van Down hebben, wil je dan de zwangerschap laten afbreken?
Ik hoop natuurlijk dat ons kindje gezond is, maar mochten we toch zwanger zijn van een kindje met Down of een bepaalde afwijking, dan is het kindje gewoon welkom. Ik zou mijn zwangerschap niet om deze reden kunnen afbreken. Vandaar dat die combinatietest voor ons geen meerwaarde zal geven en we deze test niet laten doen.
Op de 20-weken echo zullen de meeste afwijkingen toch naar voren komen, dus dan hebben we nog tijd genoeg om aan het idee te wennen dat ons kindje toch niet gezond is.
Een collega van mij en zijn vrouw waren zwanger van hun tweede kindje. Uit de 20-weken bleek dat hun kindje heel veel vocht had rondom de hersenen. Het kindje zou waarschijnlijk maar een paar uur leven of zou anders een kasplantje worden. Mijn collega en zijn vrouw hebben toen besloten om toch de zwangerschap te voldragen, want wie waren hun nou om te beslissen over het lot van hun kindje. Op deze manier gaven ze hem de beste kansen en konden ze alleen afwachten wat de toekomst zou brengen. Hun zoontje werd inderdaad geboren met veel vocht rondom zijn hersenen, het waren allerlei cystes. Na een paar operaties en een tijdje met een drain in zijn hoofd geleefd te hebben, is het nu een vrolijk mannetje van 4 jaar wat op 90% niveau van zijn leeftijdsgenootjes zit.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat ze bij een combinatietest alleen kijken naar het syndroom van Down en nog een aantal andere chromosoomafwijkingen. Als de uitslag goed is, heb je nog geen garantie dat jullie kindje gezond is, er zijn namelijk nog vele ziektes en afwijkingen waar niet op getest wordt.
Groetjes Saskia