Ritme baby 6 weken

<p>Wat voor ritme hadden jullie met jullie baby van 6 weken? De afgelopen weken zijn we vooral met ons kindje in het ziekenhuis geweest, dus een echt ritme ontbreekt. Ik merk dat hij er wel baat bij heeft als we dingen op dezelfde manier doen, dus zoek een beetje naar een ritme wat ik elke dag (ongeveer) aan kan houden. Hij mag nu 6 flessen! </p>

Hoi Hoi

Ik heb een tweeling van nu bijna 6 maanden.
Maar ritme is super belangrijk heb ik al wel gemerkt. vooral bij een tweeling ook. 
met 10 weken heb ik echt geprobeerd om smiddags na de fles naar bed te brengen. vooral als ik het eerst gaapje zie. Dat ze door heeft dat slapen alleen in bed gebeurd en niet in de box.
We hebben voor de nacht een zwaardere voeding gegeven op een gegeven moment, anders konden we er nog steeds elke 2 uur uit. Nutrilon forte deed ik er een beetje bij.
Je zit soms echt aan huis gekluisterd, vooral in het begin. als ik op stap ga doe ik het voor het middag slaapje. Dus inderdaad zo veel mogelijk ritme houden.
Groetjes Joyce 

btw: aan het huiltje kun je vaak  ook horen wat er aan de hand is. 
Als ze in bed leg dan huilen ze soms wel dik een half uur. maar dan hoor ik dat het gewoon door moeheid is, dan kom ik niet de kamer binnen anders willen ze juist opgepakt worden.
succes !!

Wij hadden bij 6 weken ook nog geen ritme, mijn inziens is hij daar veel te klein voor. En ervaring is ook dat je een paar dagen hetzelfde qua tijden hebt (eten en slapen) dat het weer veranderd. Denk dat onze dochter pas na ruim drie maanden iets van ritme had in haar eten en slapen. Ik zou je kleintje gewoon blijven volgen. Je kan natuurlijk wel elke dag een slaapje in bed proberen als dat je doel is. Als het niet lukt, dan niet! Je kan het niet afdwingen en hij is zo klein. Maar oefenen kan geen kwaad. 
Qua flessen rekenden we vanaf het moment dat ze de eerste kreeg. Dus begon ze om 06.00 dan was het 09/12/15/18/21. Soms 2,5 en soms 4. Maar ook hier volgden we in. In de nacht gewoon wanneer ze zich meldde. Ze liet er steeds langer tussen. sinds ze 4 maanden is zitten we in het welbekende 7/11/15/19/23. Ideaal. 
Hoop dat je er wat aan hebt! 

Eens met Samm. Hier ook geen vast 'opgelegd' ritme maar gewoon kijken wat hij nodig heeft qua voeding en slaap. Soms ontdek je hierin een bepaald ritme maar het verandert ook wel snel weer. Minder slaap nodig, minder voedingen etc. 

Ook ik sluit me hierbij aan.. Wij hadden totaal geen ritme, en als ik een ritme had gevonden was het 3 dagen later weer anders. Rond 10 weken begint er een ritme in te komen dat 5-6 weken hetzelfde is gebleven. Nog even volhouden zou ik dus zeggen :)

Ritme kwam hier wat later, en als een nieuw ritme lekker liep veranderende er wel weer iets: sprongetje, regeldagen, minder flesjes, kortere of langere slaapjes ?  Probeerde ritme te bieden door dagelijks om dezelfde tijd op te staan, rond dezelfde tijd badje of wassen en ochtend slaapje rond dezelfde tijd. Flesje was wisselend, soms 2,5u soms 3,5 u en alles daartussen ?. Ochtend en avond flesje krijgt ie boven in de voedingsstoel, rest beneden.  

[quote quote=10283571]Als ze in bed leg dan huilen ze soms wel dik een half uur. maar dan hoor ik dat het gewoon door moeheid is, dan kom ik niet de kamer binnen anders willen ze juist opgepakt worden[/quote]

Een kind van 6 weken weet niet eens dat het handen heeft, laat staan dat het kan nadenken over expres huilen om opepakt te worden...
Ik kan het niet genoeg benadrukken: je kunt een kind niet verwennen met aandacht, nabijheid en geborgenheid. Dat een baby huilt wanneer die moet slapen is logisch: als je het achterlaat, gaat het dood. Dit is dus ergens overlevignsinstinct en het is normaal dat ze rustiger worden wanneer je ze oppakt: ze weten dat ze veilig zijn. Je kunt zo zorgen voor veilige hechting met je kindje.
Over het ritme: jonge baby's hebben geen ritme. Ze maken bijvoorbeeld nog geen slaaphormoon aan en ze kunnen dag en nacht nog door elkaar halen. Je kunt zelf wel wat structuur geven door bijvoorbeeld steeds te voeden na een slaapje, dan luier verversen,... Enz. Maar dat ritme komt inderdaad later pas en vanzelf. Nog even geduld dus!

Terug
Bovenaan