Beste Vivian, wat mooi dat jij de zorg over het kindje tijdelijk op je wilt nemen. Ik kan me voorstellen dat het niet zomaar is dat de ouders niet voor het kindje kunnen zorgen. Ontzettend fijn dat jij kan helpen. Zelf heb ik ook een dreumes van +/- 16 maanden, en die is lekker ondernemend en actief. Dus het eerste wat ik wil meegeven, is let goed op. Je kunt ze eigenlijk geen seconde uit het oog verliezen (behalve als ze in de box zitten bijvoorbeeld). Ze houden van op avontuur gaan en nieuwe dingen ontdekken. Wat daarnaast belangrijk is, zijn de rust momenten. Mijn kindje slaapt soms 2x per dag (1x ochtend, 1x middag of 1x middag en totaal voor beide opties 2 tot 2,5 uur). Qua activiteiten, kindjes van 16mnd vinden het leuk als je ze een boekje voorleest, blokjes met de wilt stapelen en bijvoorbeeld puzzeltjes maken. Maar wandelen buiten of naar de dierentuin of naar de mini (binnen)speeltuin vinden ze ook heel leuk. Kindjes van 16mnd kunnen ook korte periodes zichzelf vermaken, die van mij kan dat soms 10 minuten met een autotje of kinderwagentje maar ze vinden het super fijn als je bij ze in de buurt blijft en met ze mee speelt. Verder, eten; ze kunnen al goed eten wel moet je goed opletten qua welk eten je op wat voor manier geeft, zoals druiven, mag maar die moet je wel in stukjes snijden ivm stik gevaar. Ook liever geen zout in het eten, dus makkelijkste voor jou is een potje geven en lekker broodje. Zie hier informatie over voeding en voedingsschema's voor dreumesen:
Wat mag een dreumes (nog) niet eten:
Je dreumes mag vrijwel alles eten wat jij ook eet, maar sommige voedingsmiddelen kun je hem beter (nog) niet geven! Hier lees je meer.
www.oudersvannu.nl
dit artikel is medisch beoordeeld door voedingscoach
Susanne Verzuu
Voedingschema en dagmenu's voor dreumes:
Hoe weet je wat je kind per dag nodig heeft en wat is een handig voedingsschema voor een dreumes of peuter? We geven een aantal voorbeeldenmenu's.
www.oudersvannu.nl
dit artikel is medisch beoordeeld door kinderdieetist
Dominique Flink
Daarnaast slapen, ons kindje gaat om 19:00 naar bed. Het is fijn voor het kindje als je haar of zijn vaste schema van thuis aanhoudt en dit ook doorzet de komende tijd. Een vast ritme is ontzettend fijn voor kinderen (ook voor volwassenen

). Je kunt een verhaaltje voor lezen en even knuffelen en dan lekker laten slapen. Veel kindjes van deze leeftijd hebben verlatingsangst dus dan is het fijn als je even totdat ze in slaapvallen bij de ze in de kamer blijft.
Slaapritueel voor dreumesen:
Wat als je dreumes opeens niet wil slapen? Het slaapritueel kan helpen. Slaapcoach Susanne Willekes geeft tips en handvatten om je kind beter te leren slapen.
www.oudersvannu.nl
dit artikel is medisch beoordeeld door kinderslaapcoach
Karolien Kop
Stel je hebt nog vragen de komende tijd, we zijn er hier voor je om te helpen!
Lees je dit en heb jij nog een mooie tip of advies, deel het hier! het is een kleine moeite met een grote (positieve) impact!
Groetjes Jetske