ritme en regelmaat

Hallo

Ik heb een vraagje over mijn zoontje van 7 weken. Ik probeer de Ria blom methode te volgende, dus ontwaken, voeden, knuffelen, spelen , slapen. Op zich lukt het mijn zoontje daarna wel om in s;laap te vallen, soms moet hij even huilen maar soms valt hij ook gelijk in slaap maar hij is soms heel snel al weer wakker, soms valt hij na even , 10 min of zo gehuild te hebben weer in slaap en dan gebeurt het een uur later weer en soms is na na een uur ook echt wakker en houdt niet meer op met huilen. OP zich maait hij wel met zijn armen maar  volgens mij maait elke baby wel met zijn armpjes, toch?  Ik vind ht moeilijk om te beslissen wat te doen. Nog maar langer laten huilen of toch maar eruit halen, even op de arm en wellicht weer terug naar bed na een half uurtje want ik volgens mij is hij dan nog wel moe. Ik heb soms het idee dat ik ook te krampachtig wil vasthouden aan de ritme en regelmaat regels. Hij krijgt om de 4 uur voeding. Meestal wil hij zowiezo niet goed slapen tussen 16.00-19.00 , beruchte huiluurtje denk ik?
Ik heb nog een kindje van 3 jaar en bij hem was ik veel relaxter, die sliep volgens mij (wat vergeet je dat toch snel) ook niet altijd van voeding tot voeding, maar toen kende ik ria blom nog niet. en sliep ook ;s nachts goed, nu af en toe wat minder maar dat is ook de leeftijd.
Er zijn ook dagen dat mijn zoontje wel bijna van voeding tot voeding slaapt, als ik naar afgelopen week kijk, zaterdag, dinsdag en vandaag gaat het ook redelijk goed. In het boekje van Ria Blom taat dat dat inderdaad een patroon kan zijn van toch wel huilbabaies dat ze 1 keer in de drie dagen een bijslaap dag hebben. Wel slaapt mijn jongste nu al 5 nachten door. Hij krijgt dan rond 2300 laatste voeding en wordt rond 0700-08.00 wakker dus dat is super, hoop dat dat zo blijft!!
Ik moet zeggen dat ik eiegnlijk wel een een beetje onrustug wordt van dat boek want volgens mij zijn er dan best veel huilbabies, of niet. Ik durf soms ook niet eens te gaan wandelen of boodschappen te gaan doen want dat kan ook weer onrustig zijn voor de baby volgens het boek.

Ik zou graag advies of jullie ervaring willen horen
Groetjes Kim

Hoi Kim

Als je kindje het lekker doet, zou ik er gewoon wat relaxter mee omgaan denk ik. Een tevreden baby verandert echt niet zomaar in een huilbaby. Als hij na 2 uur uitgeslapen is, is hij gewoon uitgeslapen. Als je echt aan dezelfde volgorde vast zou willen houden, kun je misschien dan wat verdunde voeding geven en dan bij de volgende 'officiële' fles wat minder geven. Het gaat bij ritme om dezelfde volgorde, niet om dezelfde tijd heb ik begrepen.
Maar kijk gewoon lekker wat bij jou en je kindje past! Als jouw gevoel zegt 'uit bed halen en op de arm nemen' en je kindje doet het daar goed op tot de volgende fles, dan weer knuffelen en in de box heb je ook een vaste volgorde.

Ik heb het zelf overigens ook geprobeerd, maar bij ons liep het helemaal niet. Esther bleef maar korte slaapjes doen (drie kwartier), vindt het niet leuk om te knuffelen (nou ja, één minuut en dan heeft ze het wel gehad) en verveelde zich als ik haar alsmaar in de box legde met zo min mogelijk prikkels. Dus ben ik er ook weer mee gestopt.
Doe wat bij jullie past, de theorie van Ria Blom is maar één van de vele theorieën en ook niet zaligmakend...

Groetjes en succes!

Eveline

Hoi Kim,

Ik ben ook sinds drie dagen bezig met de methode van Ria Blom. Ik merk wel dat Senne er rustiger van wordt als ze overdag langere periodes slaapt. Op zich werkt de methode volgens mij wel, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Zoals je zelf al zegt zou je volgens de methode zo weinig mogelijk weg moeten gaan, zelfs niet (de eerste  twee weken) of weinig  wandelen, boodschappen doen enz. Daar begin ik dus niet aan! Ik hou me wel aan een vast ritme, maar als ik het nodig vind ga één of twee periodes per dag over op de draagzak of de wandelwagen  als slaapplek.

Een ander nadeel vind ik dat Senne dus écht lang huilt voordat ze gaat slapen. Blijkbaar heeft ze haar slaap wel nodig, want vervolgens slaapt ze tot aan de volgende voeding. Maar het is zoooo zielig en vooral moeilijk om haar niet te gaan troosten. Wat ik wel heb gemerkt, is dat het geen zin heeft een tussenoplossing te gebruiken bij Senne, dus niet halverwege gaan troosten en weer in bed leggen. Daar wordt ze helemaal hysterisch van. Meestal luister ik naar het soort huiltje en als ik het idee heb dat ze niet huilt van slaap, maar van pijn of niet fijn voelen, dan haal ik haar gewoon uit bed en slaapt ze op de arm of in de draagzak. Ik probeer haar dan niet meer terug te leggen, maar ga als ze wakker wordt wel weer gelijk voeden en ga dan weer over op de volgende 'ronde'.

Tenslotte zijn er, zoals Eveline zegt, meerdere methoden over hoe je met je kindje om zou moeten gaan. In het boek 'oei ik groei' staat juist dat je kinderen nog niet kunt verwennen en vooral veel moet oppakken. Ik vind het zelf nu wel heel moeilijk, omdat Senne nu bijna 8 weken is en dus rond de periode van het sprongetje 'terug naar mama' zit. Tja, en hoe tegenstrijdig is het dan om haar in bed te laten huilen?!

Ik denk dat er maar één richtlijn is: volg je gevoel!

Succes ermee!
Groetjes,
Dionne (mama van Senne 27-2)

Ik heb nog nooit een boekje gelezen van Ria en als ik het zo lees op het forum ben ik dolblij dat ik dat nooit gedaan heb en zal het ook nooit doen. Luister naar je kind en houd het vast, geniet ervan (dat is het advies van MIJN cb!!) Ik kom vaak wat kort door de bocht over op het forum misschien, maar ik erger me enorm aan al die regeltjes die sommigen kennelijk krijgen opgedrongen en daardoor niet meer kijken en luisteren naar hun kind.  

Hoi,
ik ben het met de bovenstaande meiden eens. Het is een hulpmiddel en geen dictaat, zullen we maar zeggen. Als kinderen echt heel onrustig zijn en echte huilbaby's dan is het belangrijk om dat zo strak te doen. Maar als je kindje gewoon lekker relaxt is, dan kijk je zelf toch gewoon wat bij je kindje past. Zowiezo als je kindje ouder wordt heeft het minder slaap nodig en is het logisch dat het dus eerder wakker is. Ik zou het dan niet laten huilen, maar gewoon lekker mee naar beneden nemen. Dan even spelen of in de box en daarna eten. Je kunt hier zelf een nieuw ritme van maken door dit er tussen te voegen.
Groetjes Veerle

Hoi allemaal,

Ik heb wel goede ervaringen met de methode van Ria Blom, maar mijn dochtertje sliep gewoon niet! En ze was zo onrustig! Baby's hebben gewoon hun slaap nodig en door haar methode heb ik haar weer laten slapen en daar was iedereen blij mee. Maar als je geen problemen hebt kun je gewoon wat soepeler met alles omgaan lijkt me.

Dionne over dat troosten: je kan ook je kindje troosten zonder het uit bed te halen,  vaak is een paar aaitjes en wat woordjes genoeg. Als je het wel uit bed neemt dan snapt je kindje de boodschap niet (joepie ik mag uit bed, dus krijg voeding! ofzo). Dat kun je dan om de 5 minuten doen, dan weet je kindje wel dat je er bent en dat stelt ook weer gerust en dan gaat het echt wel slapen. En zo kun je het dan opvoeren (eerst om de 5 min. dan om de 10 min. etc.)

groetjes Fleur

Hoi Fleur,

Wat jij beschrijft heb doe ik natuurlijk ook wel eens, maar dit werkt juist helemaal niet bij Senne.  Als ik dat doe reageert ze precies zoals Ria Blom beschrijft: ze is weer even helemaal alert en vecht nog meer tegen de slaap. Bij sommige kindjes helpt het misschien prima.

Groetjes,
Dionne

ik ben blij met   jullie reacties. Ik weet dat er inderdaad voors en tegens het Ria blom verhaal zijn. Ik probeer me er toch weel een beetje aan te houden maar ben vanmiddag lekker na de voeding van 1600 gaan wandelen. HIj slaapt dan wel even, maar werd toen we thuis waren wel weer wakker maar bleef eigenlijk vrij rustig, heeft even in de wipper gezeten. 19.15 fles gegeven en naar bed gebracht. Dus eiegnlijk niet helemaal volgens de "regeltjes", maar hij slaapt toch niet tussen deze voedingen en de hele tijd dan laten huilen vind ik ook geen optie.

Terug
Bovenaan