Ritme en voedingen

<p>Hoi hoi,</p><p>Onze dochter is 6 maanden oud. Sinds zij weken geleden ziek was, slaapt zij niet meer door in de nacht.</p><p>Ik weet dat het bieden van een goed ritme heel belangrijk is. Daardoor gaan overdag de slaapjes goed. Soms alleen valt het 3e slaapje rond 18u. Zij wordt dan weer wakker na een half uur en het lukt dan niet om de nacht dan te laten beginnen.</p><p>Vaak slaapt zij pas tussen 20 en 21u. Ookal wrijft zij in haar ogen en trekt aan haar oortje, zij huilt hard en lijkt hard te vechten tegen haar slaap. Wij zijn erg zoekende wat wij kunnen verbeteren in het avond ritme. Wie heeft hier een goede tip?</p><p>Ook begreep ik van cb dat bij opvolgmelk 2 een baby echt maximaal 4 flessen van 180 +6 mag.</p><p>Door de nachtvoeding rond 4u, merk ik dat een goed ritme vinden in de voedingen niet mee valt. Ook geef ik tegen 19u een pyjama papje. Dit lijkt de enige manier te zijn dat onze dochter in ieder geval doorslaapt tm 4u. Toen ik dit niet deed werd zij om de 3u wakker.</p><p>Ik ben benieuwd of iemand een goede tip heeft. Als ik om mij heen hoor dat kindjes om 19u de nacht beginnen en dan ook de hele nacht doorslapen dan krijg ik toch het gevoel dat ik iets structureel verkeerd doe. </p>

Ik heb daarom dat laatste slaapje laten vallen rond die leeftijd.. Volgens de boeken veeel te vroeg maar hier werkte het. Zo'n 3/3.5 uur wakkertijd na een goede middagslaap. Betekent in het begin vroege bedtijd maar na paar weekjes trekt dat weer bij en kom je op een bedtijd van 19u.
Hopelijk heb je hier wat aan.. Succes.

18.00u lijkt me veel te laat voor een 3e slaapje inderdaad.. je kunt deze laten vallen of even kijken naar de rest van de slaapjes: hoe laat en hoe lang zijn die?
pyamapapje zou ik niet geven aangezien er suiker in zit, maar je moet uiteraard doen wat goed voelt. Of je kindje om 3u of 4u wakker wordt maakt m.i. niet veel uit. 
Op zich is het niet gek dat je kindje op deze leeftijd nog voor een nachtvoeding komt, wij hebben daar nooit moeite mee gehad. Op die leeftijd gaf ik nog borstvoeding, dus liet ik haar even drinken en sliep ze weer verder. Dat stopte vanzelf.. geen idee hoe dat met kv werkt. 

Waar ga je niet mee met haar ritme? Als ze 18u wakker is, de fles rond 20u doen en dan naar bed. Ze hoeven niet om 19u in bed te liggen voor de nacht. Dat is zo'n typisch Hollandse gedachte.
Misschien slaapt ze op die manier ook wel langer door.

Hier geven we 4 flessen van 180 om 8/12/16/20u en dan naar bed. Vandaag was het half 10 omdat ze huilerig was maar normaal ligt ze om 2030.
Het laatste dutje gaat vaak ook tot 1730 ofzo. Ik ga er gewoon in mee. Daarna warm eten rond 1745/18u. En om 20u de laatste fles.
Ze slaapt eigenlijk altijd tot 730/8u en wij vinden dat een ideaal ritme ipv 7-7.

Alle dutjes voor 17 uur laten eindigen. Anders kan je niet verwachten dat ze om 19uur weer slaapt. En binnenkort kun je t 3e dutje afbouwen.

Hoihoi
Fases komen en gaan. Ook doorslapen helaas. Mijn dochter slaapt bijna nooit door (11mnd). Maar goed ik zou of het 3e slaapje laten vervallen en dan eerder naar bed doen of haar na het 3e slaapje juist later naar bed doen. Dat 19u naar bed komt vanzelf wel.. mn zoontje van 2.5 gaat nu 19u naar bed maar toen hij smiddags n lange dut maakte ook later.
Mijn dochter van 11 mnd doet ook nog wel eens een powernap eind vd middag maar echt max 30 min en niet meer na 17u en dan gaat ze vaak nog 20u maar bed..
Verder zou ik gewoon meeveren met je kindje. Misschien maakt ze wel een ontwikkeling of een groeispurtje door.. als ze direct weer verder slaapt is zo'n nachtvoeding niet zo erg toch?!

Wat iedereen zegt: het 3e dutje laten vallen of vervroegen naar 16.30-17.00. Anders kun je niet verwachten dat ze 19.0p slaapt. En dat hoeft ook helemaal niet, is idd zo'n typische Hollandse gedachte.

Bedtijd 19.00/19.30 lukte hier pas echt zodra er helemaal geen middagdutjes meer gedaan werden met 2 a 2.5 jaar. Daarvoor was het eigenlijk altijd 20.00 of 20.30 voor ze sliepen omdat ze overdag nog sliepen. Nu zijn m'n dochters 4 en 2.5, slapen niet meer in de middag en nu pas is er hier om 19.30 echt rust in huis. Jaaaren heb ik met kinderen wakker gezeten tot 20.00/21.00 of later, hoort erbij :)

En ach, 5x180 vind ik ook meer dan prima hoor. Het CB gaat uit van het voorbeeld kind, een kind dat keurig van 19.00-7.00 doorslaapt en netjes de flesjes krijgt om 7.00/11.00/15.00/19.00. Onzin natuurlijk. Zo werkt het echt bijna bij geen enkel kind hoor.
Word daar echt niet onzeker over, want doorslapen of zo'n strak ritme heb je eeeecht niet in de hand. Go with the flow. Ze krijgt niks van dat ene extra flesje per dag. En als het twee extra flessen zijn, tja dan is dat ook gewoon zo.

Nachtvoedingen gingen hier door tot een maand of 14 helaas en zelfs daarna sliepen we echt nog niet door. Zelfs m'n jongste dochter van 2.5 wordt nu elke nacht nog een keer wakker.

Terug
Bovenaan