ritme in de voeding...

Hallo,

Mijn dochter Isa is nu 8 weken. Iedere 4 uur meld ze zich voor de borst. Ze drinkt een borst goed leeg en meestal was ze dan al in slaap gevallen. De laatste paar dagen biedt ik ook de andere borst aan als toetje, vooral sávonds laat. Dit in de hoop dat ze s'nachts wat langer doorslaapt.
Maar er zit geen ritme in... de ene keer komt ze al na 3 uur en de andere keer na 7 uur.
Is hier een ritme in te krijgen? Af en toe probeer ik het ook wel te rekken.
Wanneer ze s'nachts al snel weer komt leg ik haar op mijn borst en dan slaapt ze zo nog een hele tijd... maar ja dat wil ik toch niet zo blijven doen.
Ik voed op vraag van Isa, maar soms komt dit wat ongunstig uit. Dan keeft ze bijvoorbeeld om 21.00 uur nog een voeding en dan komt ze dus in het begin van de nacht weer. Het liefst zou ik de voeding rond 23.00 uur doen zodat ze het grootste deel van de nacht slaapt.
Zou ik haar ook al eerder kunnen voeden, dus eerder dan zij zich meldt zodat ik toch op tijd uit kan komen?

groetjes
 
Hoi,

Je kan proberen je dochtertje op het tijdstip dat jij graag wilt voeden proberen wakker te maken. Mijn zoontje (5,5 maanden) bleek wakker te worden als wij naar bed gaan maar gaf geen kik. Nu ga ik steeds even naar zijn kamertje als we naar bed gaan en voed ik hem als hij wakker is. Nu slaapt hij dan inderdaad door. Maar we hebben hem ook wel eens wakker gemaakt en dan kwam hij alsnog na vier uur weer. Succes is dus niet verzekerd! Het kan trouwens ook zijn dat je haar niet wakker krijgt  maar je kan het zeker proberen!

groet,
Jinny
 
Ik heb bij Pascalle half/half op verzoek gevoed. Ik probeerde haar wel in een soort ritme te krijgen vooral ook omdat het uiteindelijk toch makkelijker was.
Bij ons merkte ik dat we na 10 wkn een aardig ritme kregen, maar vergis je niet; zodra jij denkt: hey, dat gaat lekker! Gooien ze zo alles weer om *zucht* en kun je weer een nieuw ritme zoeken.
Maar doe vooral zoals jij het voelt; waar jij je goed bij voelt en waarvan je ziet dat jouw kleintje goed op reageert; het is nog altijd teamwork.
 
Hoi Natasja,

Mijn zoontje is nu 10 weken en begint een beetje een ritme in het voedingspatroon te krijgen. Ook hij krijgt borstvoeding op verzoek. Hij ging meestal rond 19.30 uur slapen en kwam dan rond 2.00 uur en dan jawel om 5.00 uur weer. Een keurig ritme dus. Tegenwoordig maak ik hem rond 22.00 uur wakker voor een voeding en slaapt hij tot 4.00 uur. Ik heb ook geprobeerd om de laatste voeding naar 23.00 uur en 00.00 uur te verplaatsen in de hoop dat hij door zou slapen, maar dat hielp niets.(en ik had alleen maar moeite om zelf wakker te blijven)  Hij leek daardoor juist weer eerder te komen (3.00 uur).  Steeds vragen mensen "En . . . slaapt hij al door? Nee! Zelf heb ik er geen moeite mee om er 's nachts een keer uit te gaan, zeker omdat ik weet dat alles goed met hem gaat. Hij drinkt goed, groeit goed en is een tevreden kind. Zolang je je er zelf ook goed bij voelt moet je je niets aantrekken van de patronen van andere kinderen. Ik weet zeker dat er een nacht komt dat hij dooslaapt. Nog even geduld!

Sterkte!
Goetjes van Martine en Daan (8-11-2005)
 
quote: natasja29 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-01-2006 16:20:16'));

Hallo,

Mijn dochter Isa is nu 8 weken. Iedere 4 uur meld ze zich voor de borst. Ze drinkt een borst goed leeg en meestal was ze dan al in slaap gevallen. De laatste paar dagen biedt ik ook de andere borst aan als toetje, vooral sávonds laat. Dit in de hoop dat ze s'nachts wat langer doorslaapt.
Maar er zit geen ritme in... de ene keer komt ze al na 3 uur en de andere keer na 7 uur.
Is hier een ritme in te krijgen? Af en toe probeer ik het ook wel te rekken.
Wanneer ze s'nachts al snel weer komt leg ik haar op mijn borst en dan slaapt ze zo nog een hele tijd... maar ja dat wil ik toch niet zo blijven doen.
Ik voed op vraag van Isa, maar soms komt dit wat ongunstig uit. Dan keeft ze bijvoorbeeld om 21.00 uur nog een voeding en dan komt ze dus in het begin van de nacht weer. Het liefst zou ik de voeding rond 23.00 uur doen zodat ze het grootste deel van de nacht slaapt.
Zou ik haar ook al eerder kunnen voeden, dus eerder dan zij zich meldt zodat ik toch op tijd uit kan komen?

groetjes



Hoi Natasja,

Je zou kunnen proberen om je dochtertje overdag wat vaker aan te leggen? Bijvoorbeeld als ze wakker wordt, maar ook vlak voordat ze weer gaat slapen.  Of als je even op de bank zit met een kopje thee of een boterham, leg je kindje dan gerust aan. Door overdag vaker te voeden, kan ze een bodempje leggen voor de avond/nacht; sommige baby's doen dat uit zichzelf door te gaan clusteren (bijv. van 17.00u tot 19.00u constant aan de borst), die tanken zich helemaal vol en kunnen dan weer een aantal uren overbruggen.
Je geeft aan dat je kindje in slaap valt aan de borst; dan is ze misschien al wel wat te moe om goed en genoeg te kunnen drinken. Probeer haar eens wat eerder aan te leggen, kijk of je de eerste hongersignalen op kunt pikken: wakker worden, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen, een beetje mopperen. Als je die signalen oppikt, kun je daar op in gaan en je dochtertje de borst aanbieden. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen niet eens, besparen op die manier  hun energie, maar lopen daardoor wel meer kans op stille ondervoeding.
Probeer ook overdag een tweede borst aan te bieden; verschoon tussendoor even een luier, veel baby's beginnen dan met hernieuwde interesse aan de tweede borst.

Je geeft aan dat er helemaal geen ritme in zit. Baby's hebben hun eigen 'ritme' en dat is voor ons soms moeilijk te accepteren, want zo zit onze maatschappij immers niet in elkaar.... De ene baby is er sneller aan toe om door te slapen dan de andere; dat is echt heel normaal. Maar uiteindelijk gaan ze allemaal doorslapen hoor! Je kunt proberen om je kindje om 23.00u te voeden en kijken hoe ze het dan doet; het is echter geen garantie voor doorslapen. Een kwestie van uitproberen dus....

Wel lief heh, als ze zo op je borst ligt te slapen... maar inderdaad, dat zul je ook niet altijd blijven doen waarschijnlijk . Veel moeders ervaren naarmate ze wat langer voeden, dat even aanleggen de gemakkelijkste en snelste  manier is om de rust in huis te bewaren 's nachts en om het kindje weer lekker verder te laten slapen. Het is vaak ook een stukje acceptatie, dat een nachtvoeding erbij hoort. En ook die zal je kindje een keer laten vervallen!

Succes en geniet van je meiske!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
quote: YvonneZ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-01-2006 10:08:13'));


quote: natasja29 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-01-2006 16:20:16'));



Hoi Natasja,

Je zou kunnen proberen om je dochtertje overdag wat vaker aan te leggen? Bijvoorbeeld als ze wakker wordt, maar ook vlak voordat ze weer gaat slapen.  Of als je even op de bank zit met een kopje thee of een boterham, leg je kindje dan gerust aan. Door overdag vaker te voeden, kan ze een bodempje leggen voor de avond/nacht; sommige baby's doen dat uit zichzelf door te gaan clusteren (bijv. van 17.00u tot 19.00u constant aan de borst), die tanken zich helemaal vol en kunnen dan weer een aantal uren overbruggen.
Je geeft aan dat je kindje in slaap valt aan de borst; dan is ze misschien al wel wat te moe om goed en genoeg te kunnen drinken. Probeer haar eens wat eerder aan te leggen, kijk of je de eerste hongersignalen op kunt pikken: wakker worden, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen, een beetje mopperen. Als je die signalen oppikt, kun je daar op in gaan en je dochtertje de borst aanbieden. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen niet eens, besparen op die manier  hun energie, maar lopen daardoor wel meer kans op stille ondervoeding.
Probeer ook overdag een tweede borst aan te bieden; verschoon tussendoor even een luier, veel baby's beginnen dan met hernieuwde interesse aan de tweede borst.

Je geeft aan dat er helemaal geen ritme in zit. Baby's hebben hun eigen 'ritme' en dat is voor ons soms moeilijk te accepteren, want zo zit onze maatschappij immers niet in elkaar.... De ene baby is er sneller aan toe om door te slapen dan de andere; dat is echt heel normaal. Maar uiteindelijk gaan ze allemaal doorslapen hoor! Je kunt proberen om je kindje om 23.00u te voeden en kijken hoe ze het dan doet; het is echter geen garantie voor doorslapen. Een kwestie van uitproberen dus....

Wel lief heh, als ze zo op je borst ligt te slapen... maar inderdaad, dat zul je ook niet altijd blijven doen waarschijnlijk . Veel moeders ervaren naarmate ze wat langer voeden, dat even aanleggen de gemakkelijkste en snelste  manier is om de rust in huis te bewaren 's nachts en om het kindje weer lekker verder te laten slapen. Het is vaak ook een stukje acceptatie, dat een nachtvoeding erbij hoort. En ook die zal je kindje een keer laten vervallen!

Succes en geniet van je meiske!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

Hallo Yvonne,
bedankt voor je reactie. Ik merk dat het toch erg prettig is om wat dingen met andere moeders te delen en alle tips sla ik op in mijn koppie.
Ik zou inderdaad overdag eens kunnen proberen om vaker aan te leggen.
Als Isa in slaap valt aan de borst dan heeft ze wel al een hele tijd gedronken, ik denk dat ze de borst dan wel al bijna leeg heeft.
Wanneer zij 'snachts wakker wordt zijn er weinig signalen. Ze gaat al gauw wat huilen, ook weer niet heel hard ofzo, en ze is echt tevreden wanneer ze mijn borst te pakken heeft. Op het moment laat ze er s'nachts meer tijd tussen zitten en dat is sinds ik haar op haar buik leg (pas 3 nachten gedaan nu). Ik vind het wel wat eng maar ze slaapt stukke rustiger en slaapt sneller in.
Ik hou inderdaad haar signalen ook wat in de gaten. Vooral op haar handje sabbelen doet ze wel.
En wat de nacht betreft, ik vind het niet erg om haar dan te voeden... ik heb tot nu toe nog niet zoveel last van een gebroken nacht(en).

groetjes natasja
http://isalagemaat.rozemuisjes.nl/

 
Terug
Bovenaan