Ritme krijgen met borstvoeden op verzoek

Onze zoon is nu bijna acht weken oud. Ik probeer ritme in de dag te krijgen met voeden en slaapjes. Ook aangezien hij over een paar weken naar de opvang gaat en ik weer begin met werken. Nu merk ik dat het heel wisselend is hoeveel tijd hij tussen de voedingen laat. Dat kan variëren van 2,5 tot 4 uur (vaak 3 uur) met aflopen week zelfs een keer 6 uur tussen de nachtvoedingen. Dat was helaas maar eenmalig.. ;)

Hij drinkt goed aan de borst, is over het algemeen heel tevreden en slaapt overdag redelijk. In de nacht meer onrustig sinds ruim twee weken, dus wij dachten dat het tweede sprongetje vroeg was.

Iemand tips en adviezen om meer ritme in de dag te krijgen? En evt een manier om langere tijd tussen twee voedingen te creëren?
 
3 uur tussen de voedingen is helemaal prima hoor! Meer is niet nodig, vooral niet voor borstvoedingskindjes. Je kindje is nog heel jong en heeft regelmatige voeding nodig voor de ontwikkeling van de hersenen.
Wij hadden het ritme ca  6 - 9 - 12 - 15 - 18 - 21 en dan op verzoek in de nacht een voeding. Overdag probeerde ik de tijden ongeveer aan te houden +- een half uur.
Volgens mij doet je kindje het al supergoed!
 
 
Bv op verzoek en ritme vind ik niet zo samen gaan. Het is heel normaal dat er verschillende tijden tussen zitten. Bij de opvang weten baby's dat de moeder er niet is en krijgen ze vaak ritme wat daar past. (Zal even wennen zijn voor je zoon maar komt altijd goed) Bv is meer dan voeding. Ook troost of soms maar een paar slok omdat ze dat wensen. Ik zou zelf niet teveel rekken tussendoor als je kindje aangeeft te willen drinken. Je productie kan dan minder worden en je kindje minder tevreden.
 
ik sluit me aan bij bovenstaande reacties :) en je kindje is nog echt heel jong, ritme komt er echt vanzelf ineens een beetje in! 
Toen mijn dochter met 5 maanden naar de opvang ging (3 dagen per week) zat er net aan een beetje ritme in, maar vanaf een maand of 6 werd het steeds stabieler. Tot ze alles weer omgooien met een slaapje minder / groeispurtje / etc... ;) 
 
Hoi!
Voor ritme in slaapjes is hij inderdaad nog wat jong, volgens mij slapen ze op die leeftijd gewoon wanneer ze moe zijn, althans, dat is mijn ervaring. 
Ritme in borstvoeding heb ik bij de eerste ook niet echt geprobeerd, maar bij de tweede wel en dat werkte hier prima! Voeden op verzoek is niet alleen op verzoek van de baby, het kan ook op verzoek van de moeder.
Bij de tweede deed ik het ongeveer zo: eerst ontbijten met de oudste, dan rond 7u baby voeden (ongeacht wanneer ze s nachts gedronken had), zodat ik rond 7.30 de oudste naar kdv kon brengen. Die moest ik vervolgens om 17u weer gaan halen, dus probeerde ik de voedingen overdag ongeveer om de 3u te verdelen, dus ca. 7u - 10u - 13.30 - 16.30u. Maar als ze eerder of iets later kwam, prima, meestal scheelde het max een half uur. En die van 16.30 was ik wel strak in, want daarna was het oudste halen, koken, eten en naar bed (oudste). Vervolgens kon ik dan de baby weer voeden rond 19.30. De rest van de avond en nacht liet ik haar gewoon zelf komen en bepalen wanneer ze wilde drinken.
Voor ons werkte dit goed, ook omdat het wel moest. De baby moest wel mee in het schema en dat ging prima zo, als ik de tijden zelf maar in de gaten hield. 
 
Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan