Ritme krijgen na KMA en reflux: geen vrolijke baby!

<p>Al weken hebben we lopen tobben met ons zoontje van nu 13 weken. Hij had erg last van reflux. Medicatie deed helaas niks. Nu een week eet ik koemelkvrij, dit lijkt eindelijk wat te doen, al is het niet volledig over. <br /><br /></p><p>een goed moment om eens te beginnen met het zoeken naar een ritme en zijn dutjes boven in bed te doen. <br /><br /></p><p>echter na 12 weken van onrust, pijn, en erg veel huilen, hadden we overdag totaal geen ritme..</p><p>ik probeer goed op te letten wanneer hij moe wordt. Hij begint in zijn oogjes te wrijven en wordt huilerig. <br /><br /></p><p>hem wakker in zijn bedje liggen klinkt leuk, maar dan begint hij meteen keihard te krijsen.. nu eerst maar eens begonnen met hem half slapend wegleggen, dit gaat erg wisselend. Soms lukt het in 1 keer, soms hebben we wel 4 pogingen nodig voor hij slaapt. Meestal begint hij meteen keihard te huilen..</p><p>En hebben we hem eindelijk in slaap, is het nooit langer dan 30/45 minuten. Ik probeer hem dan weer in slaap te krijgen, maar weer is het net zo lang keihard huilen tot we de eerste stappen op de trap naar beneden zetten, dan is hij stil. Maar met een halfuurtje slaap per keer zit ik alsnog met een overprikkelde en vermoeide baby..</p><p> </p><p>ik hoopte dat ik nu een beetje kon beginnen met genieten, maar dit is zo alsnog lastig..ik heb alle tips op internet wel gelezen, maar de in praktijk brengen is toch wel erg lastig...</p><p> </p><p>iemand tips/herkenning?? Want ik zit er best wel door heen.. na een halfuur huilen hem eindelijk in slaap, om een halfuur te slapen.. dan weer huilen als ik hem verder wil laten slapen breekt je echt op...</p><p> </p><p> </p>

Hoi! 
Wat heftig lijkt me dit zeg, maar volgens mij doe je het super!
Bij ons geen reflux en KMA, maar wel een onrustige baby de eerste weken van zijn leven. Dit ging beter rond de 8 weken, maar kan me voorstellen dat als jullie nog liepen te 'klooien' met KMA en reflux dit bij jullie iets langer heeft aangehouden - heel veel respect!
Geen gouden tip, maar misschien een paar dingen uit mijn ervaring van die eerste tijd waar je iets aan hebt.
Wij hebben een enorm onrustige slaper overdag. Hij is nu 7 maanden en pas sinds een maand krijgen we hem rond vaste tijden overdag in zijn bed, daarvoor was het echt minuten schrapen zo gedurende de dag en nog steeds wel over 4 slaapjes verdeeld soms (terwijl alle boekjes zeggen 2). Dus: het klinkt heel leuk, dat ritme en vaste tijden, maar werkt niet altijd bij elke baby direct (uiteindelijk wel, maar bij ons dus pas met 6 maanden). Wat mij hielp in de onrustige tijd met mijn zoon was (klinkt als een open deur, maar) alles doen om hem rustig te krijgen. Dus hoe graag ik ook wilde dat hij in zijn bedje sliep overdag, als hij oververmoeid en overprikkeld was werd dat alleen maar een strijd. Hij heeft veel bovenop mij gelegen en in de draagzak gehangen. Toen we die eerste overprikkelde tijd uit waren en hij wel weer een vrolijk mannetje werd (met nog steeds een haat-liefde verhouding met zijn bedje) zijn we hem in bed gaan leggen overdag. Ook af en toe laten huilen, maar niet te lang - en toen kwamen we erachter dat hij veel beter, sneller en langer (meer dan 20 min) sliep als we hem op zijn buik lieten slapen.
Sinds het moment dat we hem overdag op zijn buik lieten slapen ging het steeds beter. Nog steeds geen ellenlange slaapjes! Maar dat lijkt gewoon zijn aard te zijn. Overigens vind ik 45 minuten helemaal niet zo enorm kort! Oke, het is geen 2 uur zoals je leest soms, maar het is wél een slaapcyclus! 
Mijn tips dus:
- Zoek iets waar hij rustig van wordt, zodat hij kan opladen. Op jou, in de draagzak, de kinderwagen.. whatever. Zodra hij over die vermoeidheid heen is kun je beginnen met het bedje.
- Leg niet teveel druk op de duur van de slaapjes in zijn algemeenheid! En laat je niet gek maken door wat je hierover allemaal leest. 45 minuten is in principe kort (ja), maar ook weer gewoon een cyclus. Het geeft veel meer stress constant bezig te zijn met hem in bed krijgen en houden (weet ik uit ervaring! Heb meerdere keren met mijn zoon mee zitten janken naast zijn bedje van ellende), dan dat je hem mee naar beneden neemt en hem bijvoorbeeld na 30 minuten weer in bed legt. 
- Trek je niet teveel aan van de boekjes waar in staat dat je met 6 weken al een doorslapende, vast in een ritme zittende baby kunt hebben, want volgens mij is dat meer uitzondering dan regel en er zijn in ieder geval héél veel mensen voor wie geldt dat in dat ritme komen langer geduurd heeft!
Hoop dat je er iets aan hebt, al zijn het algemene adviezen. Je doet het super en vergeet niet dat 12 weken ook nog heel jong is, hij zo te horen een 'rough start' gehad heeft en misschien nog niet toe is aan het vaste ritme van overdag in bed. Het komt echt goed!

Hoi, wat heftig lijkt me dat zeg. Fijn dat jullie er achter zijn wat er scheelde. Wat moeten die eerste weken moeilijk zijn geweest voor jullie :( en met een baby zonder kma en reflux vond ik die eerste weken al heftig!
Ik heb een kind van nu ruim 1 jaar. Maar kan me mijn verlof nog goed herinneren. Mijn dochter wilde overdag alleen in mijn armen slapen en soms lukte het me dan haar slapend in de box of in haar bed te leggen. Dat waren kleine overwinningen haha. 
Heel eerlijk? Ik ben een beetje lui geweest. Ik heb me eraan overgegeven die laatste weken in mijn verlof. Ik dacht: straks moet ik weer werken en kan ik haar niet meer zo fijn vasthouden. Toen mijn verlof over was ging ze twee dagen in de week naar de opvang. Ik ben ons ritme toen gewoon gaan afkijken bij de opvang. Dat werkte voor mij wel fijn als leidraad ;) ik dacht ik kan het wiel wel zelf uitzoeken maar waarom als de opvang jaren ervaring heeft, zal hun ritme toch wel goed zijn haha.
Wat mij vooral heeft geholpen is accepteren dat ze soms nergens anders wilde slapen dan op mij. Gelukkig gingen ze nachten wel goed in haar eigen bed. Overdag sliep ze steevast 45min prr keer. Heel irritant haha. Mja als je dat weet, ga je daar ook naar leven. Ik heb aan het einde van mijn verlof wel elk slaapje geprobeerd haar in slaap te wiegen en in bed te leggen. Steeds iets minder lang wiegen en in bed leggen. Maar als ze overstuur werd, hield ik op en sliep ze maar op mij. Ik maakte er geen strijd van. Dat werkte goed.
Succes en sterkte topmama! Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring. 

Hier ook reflux en KMA. Voor de reflux krijgt hij Nexium en we geven Pepti flesvoeding. Ons zoontje is nu 5 maanden, maar bij 10 weken is er ook pas reflux en KMA geconstateerd. 
Ik lees dat je net een week bezig met om koemelkvrij te eten. Bij ons zagen we na een week ook al wel wat verschil en hadden we ook totaal geen ritme. Mijn tip is om steeds hetzelfde te herhalen voor het slapen gaan. Bij mij is dat Puckababy aan, een kus geven, bij 3 maanden was het nog op mn arm half in slaap laten vallen terwijl ik het slaapliedje van Casper en Emma afspeel of zing. 
Mijn ervaring is dat toen hij koemelkeiwitvrij was het steeds een beetje beter ging. Elke week werden de veranderingen groter. Nu met 5 maanden (bij 4 maanden ook al) kan ik hem zo in zijn bed leggen. Geef hem een kus en draai het slaapliedje en meneer is zo vertrokken. Hier voorheen echt problemen met slapen, steeds 10 min. Dat werd inderdaad 30-45 min en is nu 45 min tot 1,5 uur, soms zelfs 2. 
Hou vol, ik hoop dat jij ook snel steeds meer verbeteringen gaat zien. Het is nu heel zwaar, maar kan echt beter worden!

Hier ook een meisje met zware reflux (refluxziekte) Ze is nu 7 maanden en slaapt zonder problemen in dr bedje maar dit is ook anders geweest.
Probeer je kindje eens op zijn zij weg te leggen sls hij half slaapt! Op de rug wegleggen veroorzaakt een schrikreactie en dan zijn ze idd gelijk klaarwakker. Onze dochter vond het heel fijn om op haar zij in bed gelegd te worden. Ze slaapt nu nog altijd op haar zij! Dat is echt DE tip die ik kan geven. Onze kinderarts kwam hiermee en het werkte direct.
Verder proberen een wakkertijd van zo'n 1.5 uur aan te houden denk ik? Zo kun je proberen wat ritme te krijgen. En nog niet alle slaapjes hoeven in bed he, op schoot slapen of in de wagen mag ook gewoon nog!! Ik was ook bang dat mijn dochter het nooit zou leren om in dr eigen bed te slapen, maar zo rond de 4-5 maanden gaan ze dat echt vanzelf aangeven en is het bedje ineens een fijne, veilige plek. 
Succes!!!

Tranen in mn ogen bij het lezen van jullie reacties.. ineens weet ik ook echt niet waarom ik het me zo moeilijk maak in plaats van er van te genieten dat het nu beter gaat met hem..   net beneden de draagzak gepakt toen hij moe en jengelig werd, en iets wat me nog nooit is gelukt: hij slaapt al anderhalf uur op me! Als hij wat wakker werd kon ik hem snel wiegen en sliep hij verder... wauw! En dan idd maar accepteren dat ik zelf dan even niet zoveel kan, lekker tv kijken!  

fijn om te lezen dat het met de KMA nog steeds zal/kan verbeteren komende weken!

Hé Miesemuisje, fijn om te lezen dat hij ineens anderhalf uur slaapt!
Ik wilde nog ter aanvulling schrijven dat onze dochter pas vanaf +/- 15 weken alle slaapjes overdag in bed kon doen. Nu nog steeds (5 maanden) doet ze het laatste dutje van de dag af en toe in draagzak of wagen. Sowieso als we onderweg zijn doet ze de dutjes daarin. Juist héél fijn vind ik het dat ze niet aan haar bedje "gebonden" is. 
Succes :)

Zo te horen doe je het super! Draakjes zijn het he; in een bedje niet willen slapen, maar in de draagzak meteen 1,5 uur. Heerlijk dat het gelukt is, als je dat 1 a 2 keer per dag zou kunnen doen, kom je al een heel eind.
Wat wellicht ook fijn is om te weten; sommige baby’s doen gewoon korte dutjes en juist deze leeftijd is fase dat ze wakkerder worden. Mijn dochter sliep vanaf een maand of 3 ook vaak maar een half uurtje, daarna haalde ik haar gewoon uit bed. Soms ging ze vervolgens alsnog een kwartiertje naar bed, door te kijken wat zij nodig had, was er een stuk minder strijd. Ik werd daar relaxt van en relaxte moeder zorgde hier ook voor relaxte baby. Ze is nu 8 maanden en nog steeds heeft ze soms een ‘ik slaap niet-bui’, vaak neem ik haar dan in de kinderwagen mee en wandel ik een uur of langer, zodat ze even goed slaapt. 

Terug
Bovenaan