Ritme krijgen

Onze zoon is nu bijna 13 weken oud. Met het oog op weer gaan werken en oppasdagen door opa en oma en kinderdagverblijf wil ik nu toch wat meer ritme in de dag krijgen. Voeden komt namelijk ook steeds meer regelmaat in namelijk iedere 3,5 tot 4 uur.

Alleen nu vraag ik me af hoe ik een meer voorspelbare regelmaat voor onze zoon kan gaan creëren. Online en in boeken lees ik namelijk vaak ritme van voeden, samen spelen, zelf spelen, slapen en dan weer voeden enz. Alleen als er tussen de voedingen vier uur zit blijft er ca. drieënhalf over over voor de rest. Met een wakkertijd van ca. anderhalf uur zou onze zoon dan iedere keer twee uur moeten slapen. Dat gebeurt bijna nooit. Met regelmaat ook na 45-60 minuten alweer wakker en dan niet meer in slaap te krijgen. Dan kom ij dus niet meer uit in een ritme/regelmaat, maar kan het voorkomen dat ik moet voeden en hem kort daarna in bed moet stoppen omdat hij dan al een tijdje wakker is.

Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om? Hebben jullie adviezen?

Tja dat hele voeden/verschonen/spelen/slapen heb ik nooit zo goed gesnapt. Waarom perse een fles voor of na een slaapje? En je kindje onthoudt echt niet of je hem voor of na de fles verschoont, dat is echt niet boeiend.

De voedingen vond ik altijd leidend. Elke 3 q 4 uur een fles en daar tussenin werd dan geslapen. Een enkele keer was dat 2 uur, de volgende keer maar 45 minuten en had je dus tijd over tussen de voedingen. Dan is het in de box, knuffelen of wandelen.

Ik heb zo'n ritme nooit aangehouden. Wel ongeveer elke 3 a 4 uur een fles en daar tussenin moest even geslapen worden. Maar of je kindje 30 minuten of 2 uur slaapt heb je toch niet in de hand!

En ja, dan was het de ene keer een fles zodra m'n kindje wakker was en de volgende keer een fles en direct naar bed omdat ze alweer een poos wakker was. Is toch allemaal prima?

Ik liep tegen precies hetzelfde aan, wilde graag alles zoveel mogelijk volgens de richtlijnen, maar daar kwam dus niks van terecht ? Mijn zoontje is nu 17 weken en slaapt overdag ook heel kort. Steeds slaapjes van 30-45 min (behalve als hij op mij slaapt, maar dat kan niet altijd). Het komt dus voor dat hij wat vaker korte slaapjes doet dan een echte goede middagtuk, had het graag anders gezien, maar kan het helaas niet afdwingen. Gelukkig is het wel gewoon een heel vrolijk ventje en groeit supergoed. Ik hou nu gewoon de wakkertijden aan en zorg dat er zo’n 3,5-4 uur tussen de voeding zit en maak me niet meer druk om wanneer hij speelt of zijn fles krijgt. Want met zijn ritme kan ik ook nooit of net voor of na het slapen voeden. Ik volg hem gewoon en in de avond hebben we wel twee vaste tijden. 18:00 fles, 18:30/19:00 naar bed (dan slaapt hij wel goed) en dan om 22:30 nog een fles. Nu we hem meer volgen gaat het gewoon veel beter en hebben we meer rust. De vaste slaapjes overdag komen later wel denk ik dan.

Ik heb geleerd dat baby's en ritme niet samen gaan. En dat ze bij opvang en opa's en oma's altijd wel met de ritme meegaan die daar passend is.

Ik liep tegen hetzelfde aan... Van het consultatiebureau de tip om hem na elk slaapje, hoe kort dan ook, melk aan te bieden, hoe weinig hij ook dronk. Want zo kwam er langzamerhand ritme en regelmaat in. Nou dat was dramatisch. dan was ik elk anderhalf uur aan het voeden want hij sliep maar korte slaapjes.
Vrij snel mee gestopt.. hij heeft pas na 3,5/4 uur honger dus dat houdt ik aan. Slapen wanneer ik slaapsignalen zie. Nu met 7 maanden is dat ongeveer na 1.5/2 uur wakkertijd. Soms komt het voor dat hij 2 slaapjes doet tussen de voedingen...
Ritme en soort van vaste tijden kwamen hier pas met 6 maanden, toen ik eindelijk zijn drinkritme had ontdekt (dat hij voor de 3,5/4 uur simpelweg geen honger heeft) en toen hij leerde zelfstandig slapen. Met zelfstandig inslapen werden de slaapjes ook eindelijk langer en de nacht rustiger. Je kan een ritme niet echt afdwingen helaas

Wij hebben zeker met een routine gewerkt. Met beide kids en werkt voor ons zeer goed. Ik vind en vond het super fijn om te weten wanneer ze eten en wanneer ze slapen. Zo kan je je dag ook plannen en kunnen ze op de opvang ook jouw schema aanhouden.
Ik ben er van overtuigd dat kinderen routine nodig hebben, voor ons heeft dit altijd erg goed geholpen met slapen en doorslapen.

Probeer eens 2 a 3 dagen volledig thuis te blijven en schrijf dan op wat je ziet. De 2 belangrijkste handvatten zijn slapen en eten. Dus kijk of je hierin een patroon kunt ontdekken en dan niet wanneer jij denkt te zien dat ze moe is maar echt haar slaap tijden. Dan kun je een ritme creëren volledig op basis van haar natuurlijke ritme. Dit veranderd vervolgens bijna wekelijks maar als je eenmaal een patroon hebt ontdekt, kun je dit vaak vrij makkelijk herkennen..

Dit werkte bij ons rond die leeftijd heel goed en bracht echt wat meer rust en overzicht. Ik heb dit toen 1 keer een paar dagen gedaan en daarna kon ik ons kindje redelijk goed volgen. En nee, dit zal zeker niet bij iedereen werken maar probeer het eens..

Terug
Bovenaan