Ritme, onzekerheid

<p>Het belangrijkste wat er is rust, ritme, regelmaat. Maarja tot in hoever?</p><p>Mijn zoontje is een grote druktemaker van 6 maanden. En soms zit ik even met mijn handen in het haar (Nu dus)</p><p>Doe ik het wel goed? 'Verpest' ik mijn kind?</p><p>De tijden van slapen zijn nóóit hetzelfde. De ene dag wil hij na 1,5 uur wakker zijn alweer slapen en de andere dag pas na 2,5 uur. De ene dag slaapt hij soms wel slaapjes van 2 uur maar sommige dagen powernap hij ook alleen maar.</p><p>Wij geven om de 4 uur een fles. Waarvan de eerste om half 7 en de laatste ook weer om half 7. We geven sochtends na zijn eerste slaapje een fruithapje. Na zijn 2e slaapje nu een stukje broodkorst, en dan in de avond rond 5 zijn groentehapje. </p><p>Maar dus nu, we hebben af en toe van die rampzalige avonden. Dat we hem niet meer in slaap krijgen zodat hij het volhoud tot zijn laatste fles. Vandaag was hij bijvoorbeeld om 15:15 wakker van een slaapje en lukte het mij niet meer om hem te laten slapen. Gisteren hebben we dit opgelost door te gaan wandelen maar nu regende het dus dan ga ik echt niet wandelen haha! Met als gevolg dat het net gillen was geblazen en dat ik hem slaperig heb gewiegd en toen heb weggelegd.</p><p>Nu gaat hij dus naar een oppas die doet wat haar het beste uitkomt. Of nog een snackfles of het fruit om 1 uur. </p><p>En nu gebeurd het steeds vaker dat de avond slaap een ramp is! </p><p>Maarja! Ligt dit nou aan het feit dat ik hem niet op vaste tijden laat slapen enzovoort? Of is het omdat iemand anders loopt te rotzooien met zijn ritme? </p>
 
Ik snap dat je zoekt naar ‘de reden’.. dat heb ik ook gedaan de laatste paar weken want mijn zoon van 6 maand sliep snachts ineens heel slecht! ?... van alles geprobeerd maar het veranderde niks... en sinds 4 nachten slaapt hij weer beter! ?... ik heb op een gegeven moment toegeven aan deze fase en gehoopt op een betere tijd en die lijkt weer aangebroken.. let it go! ❄️
 
Misschien heb je gelijk! Hier waren de nachten ook een tijdje een ramp. Meerdere keren gillend wakker en laatst zelfs een anderhalf uur aan 't spelen afwisselend met huilen. Maar sinds een week gaan de nachten hier weer oké.
Overdag is voor de rest geen probleem en hij is goed te pas en ontwikkeld zich goed. Maarja je gaat er toch mee in je maag zitten. Ik zit regelmatig te brullen op de bank omdat ik het gevoel heb dat ik iets te kort schiet haha! Kan er nu om grinniken maar soms is de onzekerheid van mij echt heftig. 
 
Hier ook een enorme druktemaker van 7 maanden die nog niet echt een ritme heeft. Het enige dat hier elke dag ongeveer gelijk is, zijn de etenstijden en bedtijd 's avonds. 
Een tijdje geleden, zo rond 6 maanden, waren de avonden en nachten ook een ramp. Wij hebben dit opgelost door overdag meer vaste voeding te geven en hem 's avonds een half uurtje later op bed te leggen. Daarnaast hebben we hem 's nachts en 's avonds een paar keer laten huilen. Dat was heel naar, maar hij moest leren dat hij niet altijd uit bed gehaald wordt als hij huilt. Het heeft vrij snel geholpen. 's nachts heeft hij 1x 3 kwartier gehuild, 's avonds 3x een uur. Toen was het over.
Overdag is het nog steeds enorm zoeken en werkt de laten huilen methode ook niet. Het enige dat hier tot nu toe werkt is hem op bed leggen als hij moe is en 'm op z'n buik wegleggen. Dan slaapt hij vaak zo, maar hoe lang is elke dag een verrassing. Vaak maar 3 kwartier, soms opeens 2 uur. 
Ik kan er soms ook knap onzeker van worden en af en toe flink huilen. Ik ben geen onzeker type van mezelf, maar in het moederschap toch wel op bepaalde punten. Nu kan ik relativeren en denken, tuurlijk word je hier soms onzeker van. Hij is het aller belangrijkste in je leven! 
 
Heel herkenbaar. Tot een jaar is ritme, naar mijn idee, gewoon niet te doen. Het hoort erbij en gaat weer over. Je doet het denk ik heel goed. Als hij niet slaapt maar wel moe is creeer je rust en geeft op dagen dat hij wel wil slapen gehoor aan zijn wens. Het gaat beter als ze ouder zijn en tot die tijd rommelen we allemaal maar wat aan ? zet m op
 
Om eerlijk te zíjn is het eerste gevoel dat ik krijg al ik je vethaal lees,  dat je er best krampachtig mee om gaat. De dagen dat en het slapen en het drinken en het poepen etc. etc. allemaal goed gaan zijn gewoon zeldzaam.
Heel normaal rond die leeftijd dat ze zich steeds meer verzetten tegen laatste middagslaapje, maar eigenlijk te moe zijn het toch de avond vol te houden.
Ja rust en ritme is belangrijk, maar ik denk een beetje flexibiliteit ook.
 
 
Terug
Bovenaan