Ritme/slaapjes...

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,
Ik vroeg met het volgende af:
Mijn kleine meid is echt van de klok...de laatste tijd rommelt het een beetje met de tijden van het slapen. Normaal begint onze dag om 7 uur...was ze zelf al wakker....nu slaapt ze nog....dan twijfel ik of ik haar zal laten slapen...?

Ze doet nu nog 2 slaapjes...rond negen en om ongeveer 2 uur.
Ze gaan natuurlijk naar 1 slaapje na het middag eten.
Ze zit nu denk ik ook in haar sprongetje...huilerig, jengelig,gauw kwaad...als iets niet wil en moeite met het naar bed gaan overdag.

Wat doen jullie? de dag op vaste tijdstip beginnen? of later...zodat ze na de middag weer kan slapen?

Ik begin weer te twijfelen...

Thanks..

Hoi,

Ik ´misbruik ´ jouw topic even, want ik zit nl ook met een slaapjes-ritme probleem. Hopelijk vind je het niet erg!

Heather (15-11) had een behoorlijk vast ritme, maar de laatste week is er geen pijl op te trekken. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet, vooral ook omdat ze te weinig slaapt. Haar middagslaapje slaat ze nu over en ik kan haar ochtendslaap niet vervroegen omdat ze dan omvalt van de slaap en dan is ze weer te moe om goed te slapen.

Ik kan haar ´s middags wel naar bed brengen, maar na 20 minuten is ze wakker en krijst ze de hele boel bij elkaar. En dat blijft ze doen tot ik haar uit bed haal, maar vervolgens is ze zo moe dat ze zichzelf ontzettend in de weg zit. En als ik haar dan weer naar bed breng... jullie raden het al... krijsen!

Het zal ongetwijfeld een fase zijn, en waarschijnlijk is volgende week alles weer geregeld, maar ik ben zo ´n oververmoeid jengelend meisje iedere middag een klein beetje zat. Tips zijn meer dan welkom!

KT

hoi,

Ik laat mijn dochtertje voorlopig nog zo lang slapen als ze zelf wil. Ik maak haar alleen wakker als ze naar het kdv moet s middags.
Als je meerdere kinderen hebt kan het soms niet anders dat je er 1 uit zijn of haar slaap moet halen en als jij je prettger voelt bij een ander ritme, bv om 7 uur wakker zijn dan kun je dat toch gewoon proberen? Als het huilen geblazen is dan is het niet verstandig, gaat het goed dan gaat het goed.
Ik merk dat mijn dochterje (nu 13 maanden) ook een beetje ''van slag'' is met de tijden. Eerst hoefde ik de wekker s morgens niet te zetten maar nu durf ik dat niet meer.
gewoon een beetje uitproberen zou ik zeggen.

groeten Elke

Iris d'r ritme is weer heel anders. Wordt wakker tussen 08:00 en 08:30 en doet al heel lang geen ochtendslaapje. Gaat na het middageten zo rond 11:30-12:00 naar bed en slaapt dan tussen de 2 tot 3 uur.
Ligt er aan of ze genoeg heeft geslapen dan redt ze het tot het avondeten en anders leg ik haar even op bed terwijl ik kook maar dat is zo maar af en toe.
Tussen 18:00-18:30 gaan we naar boven om haar klaar voor de nacht te maken en gaat ze lekker slapen.

Ik hou zelf ook wel van een vast ritme en ik probeer haar wel daarin te sturen. Beetje tijd rekken met een spelletje ofzo.

Wij hadden hier eerst ook een heel vast schema maar ik ben dat steeds meer los gaan laten en ik merk zelf dat ik het toch wel fijn vind zo. (terwijl toen ze zo heel klein was, ze juist dat hele strakke schema nodig had hoor!)
Ik maak haar alleen wakker als we naar het kdv gaan, dat is dan rond 7.15.
De rest van de dagen laat ik haar slapen en is ze wakker tussen 8 uur en 9 uur (als ze dan nog steeds slaapt maak ik haar wel wakker)
Ze gaat dan rond 10.30/11.00 uur weer naar bed en slaapt dan meestal nog wel goed (tot 12.30 ofzo). Rond 15.00/16.00 (verschilt heel erg, als ze moe is dus!) gaat ze weer even naar bed en dan slaapt ze vaak maar een half uurtje/ drie kwartier. Maar soms (zoals vanmiddag) slaapt ze ook tot 17.15!
Ik leg haar gewoon in bed als ze moe is, en ze komt eruit als ze wakker is.

Hoi!

Schema??? wa's dat??? heb ik al láng niet meer.. hihihihi... Ik kijk hoe de dag zich vordert.
En voor de rest, draait ze gewoon volledig met dit gezin mee, op de slaapjes na dan
Ergens op de dag gaat ze nog maar 1x naar bed, en meestal is dat na de boterham.
Zo een 2 tot 3 uurtjes (ergens er tussen in) soms iets korter, en soms iets langer.

Zijn we op visite op dat moment, dan red ze het vaak maar met een uurtje slaap op de dag. Wel maakt ze minimaal 12 uren per nacht.

Groetjes Debby

Ook hier een wijziging maar dan met name in de ochtend. De nacht slaapt hij nog steeds prima, +/- 7 uur naar bed en rond 8.00 wakker. Alleen het slaap zo rond de klok van 10 ziet meneer niet altijd zitten. Ik kijk het nu gewoon even aan of hij moe is of niet.
Het middag slaap is nog altijd vaste prik na de boterham direct naar bed, en dat wil hij zelf ook altijd (gelukkig!). Qua tijden, tja die zijn niet zo vast, net hoe het uitkomt. Als hij langer slaapt dan slaapt hij langer, het moet geen gat in de dag worden maar heel stipt zijn we er niet in. Maximale aaneengesloten duur dat hij wakker kan blijven is 4,5 uur daarna stort hij meestal in.

Thanks voor de reacties...
Ik ga het idd gewoon maar ff uitproberen.
We zijn ook wel makkelijker geworden met het ritme, maar zo af en toe slaat de onzekerheid wel eens toe...

Terug
Bovenaan