Ritme / slapen newborn

Hoi allemaal,

Wij zijn 3 weken geleden trotse ouders geworden van ons eerste kindje, een zoon. Ik schrijf dit bericht hopende op herkenning en misschien wat gerust stelling en of tips.

Ik lees zoveel over een ritme creëren voor je baby en dat hij bijv. met 3 weken een maximale wakker tijd van ong. een uur heeft en dan moet slapen omdat hij anders slaapgebrek opbouwt etc. Maar onze kleine man is soms veel langer wakker dan een uur ondanks dat we dan wel vanalles proberen om hem in slaap te krijgen. Wiegen, speentje, rondlopen etc. Als hij dan zijn oogjes dicht doet en ik hem in zijn bedje of (overdag) in de box leg gaan zijn oogjes weer wagenwijd open en wilt hij vastgehouden worden.

Dit is niet altijd zo, soms slaapt hij wel vrijwel direct na een uitgebreide voeding en verschoning en in de draagzak slaapt hij ook vrijwel altijd bij papa. Maar ik ben bang dat hij slaap tekort opbouwt door de wakkertijd en we in een vicieuze cirkel terecht komen waarin hij veel gaat huilen of waarin we zelf oververmoeid gaan raken.

Tegelijkertijd vraag ik me af of dit niet gewoon normaal is bij een baby van 3 weken, dat er nog niet echt een ritme is en het soms gewoon lang duurt voordat hij slaapt en ik me teveel zorgen maak en het los moet laten. Herkennen andere moeders dit? Onze zoon doet het overigens verder hartstikke goed, hij drinkt goed en groeit goed.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen of tips ❤

Normaal! Al die wakkertijden etc zijn richtlijnen, maar kloppen niet voor elk kind. Probeer je kind te volgen, sommige momenten zijn ze wakkerder, andere momenten slapen ze opeens van voeding tot voeding. En als je straks denkt dat je het doorhebt, is het opeens weer anders. Mocht je denken dat de baby te moe wordt, maar niet kan slapen, kijk dan hoe wel. Misschien dan even in de draagzak of in de kinderwagen. Ik loop met 5 maanden geregeld nog even een rondje buiten om mijn zoon vervolgens in de hal verder te laten slapen. Zeker niet standaard maar soms is hij wel moe en lukt het slapen gewoon niet zo lekker.

Met mijn dochter hetzelfde gedaan, die is nooit een grote slaper geweest als baby, sliep lang 3 keer een halfuurtje, met een jaar 1x anderhalf uur. Inmiddels 2,5 en slaapt nog elke middag, meestal zeker 2 uur en ‘s nachts van 8-8. Ik maak me nu dus een stuk minder zorgen bij mijn zoontje. Ze moeten het leren!

Gefeliciteerd en google even het “vierde trimester”. Heb je veel aan. Nacht en dag ritme hebben kinderen zo klein nog niet. Wakker worden bij het wegleggen is ook heel normaal

Onze dochter is vandaag 4weken oud.
Maar ik herken zo hard u verhaal !
Is soms 4u wakker, vecht dan wel tegen haar slaap. Krijgen haar dan ook niet inslaap, ondanks alles wat wij proberen.
Maar onthou, wij winnen altijd. Slapen zullen ze toch doen hoor ?
Overal lees je dat je ritme aan je baby moet geven. Dit ga denk ik maar pas vanaf 6 - 8 weken. Eens de baby's zelf wat het verschil tussen dag en nacht leren kennen.

Slapen in een bedje kan voor zo'n jong kindje nog erg moeilijk zijn. Als hij bij jullie wel lekker slaapt, dan kun je daar gewoon aan toegeven. En als het bedje wel een keer lukt is dat mooi meegenomen. 
Die schema's pasten bij mijn dochter ook niet. Die sliep steeds maar 45 min. Dus ik ben na een tijdje gewoon slaap en voeding op verzoek gaan doen. Ritme kwam er hier pas na 4 maanden in. En dat gebeurde zonder dat ik daar enige moeite voor moest doen. Ze kreeg vaker dan om de 3 uur een fles, en wakker was wakker, slapen was slapen, waar en hoe dat ook maar lukte, bij de eerste slaapsignalen. De eerste twee maanden enkel op mij, want ze dulde geen afstand van mij. 

Heel normaal dat je kindje niet in een boekje past! Zijn idd richtlijnen en hulpmiddelen, maar alleen als je kindje echt ontevreden is en je het niet meer weet. Maar lekker op gevoel doen, zolang dat goed gaat. Niet teveel sturen, je kunt ze nergens mee verwennen dus niet bang zijn lekker bij je te houden. Wat ik een fijne tip vond, was dat je ze als ze bij je in slaap vallen, na 20 min het beste weg kunt leggen ipv te snel. Want anders schrikken ze wakker. Veel geluk en succes, je doet het goed!

Terug
Bovenaan