Ritme van borstvoeding

Hi mama's,

Ons zoontje is aanstaande zondag 4 weken oud en tot nu toe krijgt hij op aanvraag borstvoeding. Hij krijgt 6 voedingen per dag en hij slaapt 's nachts al een uur of 6 door. Hij weegt al 5 kilo dus het is een flinke kerel. ;)
Ik heb overproductie, dus melk genoeg en misschien is voor mijn borsten een vast ritme ook wel fijn.

Ik wil toch wel graag naar een vast voedingsritme maar ik vraag me af of dat nu al haalbaar is en hoe ik dat het beste kan aanpakken. Dat geeft mij ook wat meer vrijheid.

Iemand ervaring en / of tips voor mij?

Groetjes Janneke

Hoi Janneke,

Ik heb mijn beide kinderen bv gegeven en eigenlijk vanaf dag een om de 3 uur gevoed. het ritme wat ik had was dan:
0700
1000
1300
1600
1900
en de laaste voeding gaf ik altijd als we naar bed toe gingen bij onze dochter, onze zoon kwam altijd stipt om de 3 uur terwijl onze dochter soms 4 uur er tussen had zitten en soms 2,5 uur. de nachtvoeding was bij alle twee er naar ongeveer 3 maanden vanaf gelukkig want ook wij willen lekker slapen. Succes.

Gr Tineke

quote: jannie79 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-04-2009 13:09:21'));

Hi mama's,

Ons zoontje is aanstaande zondag 4 weken oud en tot nu toe krijgt hij op aanvraag borstvoeding. Hij krijgt 6 voedingen per dag en hij slaapt 's nachts al een uur of 6 door. Hij weegt al 5 kilo dus het is een flinke kerel. ;)
Ik heb overproductie, dus melk genoeg en misschien is voor mijn borsten een vast ritme ook wel fijn.

Ik wil toch wel graag naar een vast voedingsritme maar ik vraag me af of dat nu al haalbaar is en hoe ik dat het beste kan aanpakken. Dat geeft mij ook wat meer vrijheid.

Iemand ervaring en / of tips voor mij?

Groetjes Janneke

Ook zonder op de klok te kijken, maar door gewoon je kind te volgen kom je op een gegeven moment in een ritme hoor. Een vast klokschema maakt geen verschil voor overproductie. Daarvoor kun je beter gaan blokvoeden bijvoorbeeld.
Op www.borstvoeding.com staat een heel goed en duidelijk stappenplan voor hyperlactatie.

Kan me goed voorstellen dat je graag wat meer ritme wil, het is niet voor iedereen weggelegd om op vraag te voeden. Voor sommige mensen en baby's is het prettiger om een ritme aan te houden. Toch kan ik uit ervaring zeggen dat toen ik een jaar of 2 geleden wat meer ritme in de voedingen van mijn dochter ging proberen te krijgen en steeds langer ging 'rekken' tussen de voedingen, de bv erg terug liep en mn dochter te weinig aan kwam. Ook de plasluiers waren minimaal etc. Mijn zoontje is nu ruim 3 maanden en echt, sinds een week bepaalt hij zelf min of meer een ritme. Dat wil zeggen, hij laat ongeveer 3 uur tussen de voedingen. Voor die tijd voedde ik hem veel, omdat ik gewoonweg niet zag of hij honger had of dat er iets anders was als hij huilde (hij sliep ook erg slecht en was daardoor ook onrustig), maar  dat heeft er wel voor gezorgd dat de productie goed op gang is (dat duurt wel zo'n 6 weken). Ik voed overigens regelmatig op mijn verzoek, omdat dat net wat beter uitkomt met eten of bijvoorbeeld voordat we ergens naartoe gaan. Mijn zoontje vindt het prima, die eet zodra hij het voorgeschoteld krijgt .

Terug
Bovenaan