Ritme zoeken met 2 kinderen (4 maanden en bijna 2 jaar)

Hallo allemaal,

Op dit moment vind ik het erg lastig om een slaapritme te zoeken voor mijn beide kinderen. Mijn oudste van bijna 2 jaar slaapt van 13.00 uur tot 16.00 uur. Als ik iets wil ondernemen (zoals een boodschap) kan het dus voor of na die tijd, maar ik vind, dat ik ook rekening moet houden met mijn jongste van 4 maanden. Op dit moment heeft ze nog geen vast slaap/eetritme, maar dat komt misschien ook, omdat ik het haar niet genoeg geef en regelmatig weg ga als zij in bed moet liggen. Uiteindelijk wil ik streven naar een ochtend en middagslaap voor de jongste (daar is ze nu nog te jong voor!), maar zoals het er nu uit ziet, zullen alle slaapjes elkaar dan bijna overlappen. Ik ben bang, dat ik mijn jongste haar rust niet genoeg kan geven, maar ook mijn oudste heeft zijn slaap hard nodig.
Hoe regelen jullie dit? Ik kan moeilijk de hele dag thuis blijven zitten, maar wil beide kinderen niet tekort doen.  Natuurlijk probeer ik er wel zoveel mogelijk regelmaat in te krijgen.

Ik hoor graag van jullie!
groetjes van Martine

Hoi Martine,
Dat komt me idd heel bekend voor. Mijn oudste word in januari 3 jaar en mijn jongste is nu 3 maanden.. Mijn oudste slaapt tussen de middag ook nog (van 1 tot half 4) en meestal gaat mijn jongste rond 3 uur half 4 naar bed, wat wil zeggen dat we dan ook niet meer wegkunnen. Ik doe dus eigenlijk altijd 's morgens wandelen, boodschappen enz.,, zodat mijn jongste dan lekker in de kinderwagen kan slapen en zorg dat ik rond etenstijd terug ben. Dan ligt de jongste nog te slapen in de kinderwagen, dan eet ik met de oudste een boterham, die gaat dan naar bed en dan kan ik rustig de jongste eten geven, spelen kroelen enz, Als die naar bed gaat, speel ik gewoon met de oudste beneden..
Zo hebben ze en frisse buitenluch (en ik de boodschappen haha), en toch allebei hun slaap.
Gr. Anne-Marie

Hallo Martine,

Wij hebben 2 jongens, de oudste is nu 2 jaar en de jongste net 6 maanden. Waar jij tegen aanloopt, is volgens mij heel normaal. Ook wij hebben dit probleem gehad.
De dagindeling van mijn jongens is nu als volgt. 's Morgens worden ze wakker, krijgt er een fles en gaat daarna weer naar bed. Wij gaan dan eten met ons drieen. Daarna komt de oppas of ben ik thuis en kan ik zodra de jongste weer wakker is (tussen 8 - 9 uur) boodschappen doen of lekker thuis spelen. Rond 10 uur een fruithapje, tussen 11 en 12 uur eten en weer naar bed. Het nadeel bij ons is dat de oudste niet meer slaapt tussen de middag. Misschien ook een voordeel nu heeft hij alle tijd met mij samen. Zodra de jongste weer wakker is, kan ik weer van alles gaan doen tot de volgende voeding. 's Avonds eten rond 17.30 uur en daarna naar bed.
Je kunt best van alles doen op een dag als je maar de slaaptijden gelijk houdt iedere dag. Kinderen wennen hier aan en ritme is belangrijk.

Veel succes verder

Terug
Bovenaan