Wij zijn altijd erg meegegaan in het ritme van mijn dochter, maar toch kwam ook daar na een maand of 3 ritme in. Zo clusterde ze tot die tijd ‘s avonds vaak en lag ze dus bij mij op mijn borst, tot ik zelf naar bed ging. Vanaf een maand of 3 werd ze opeens humeurig rond 7/half 8 en zijn we haar ook rond die tijd naar bed gaan brengen. Ik weet niet of je borstvoeding geeft? Ik deed dat wel en merkte dat toen het aantal voedingen en slaapjes wat minder werd, er daardoor ook meer ritme kwam. Met een maand of 4 had ze echt wel een beetje ritme in de tijden dat ze sliep, maar nadeel is wel dat het eerste jaar die ritmes nog al eens willen wisselen, er is altijd wel een ‘sprongetje’ ‘tandje’ of anders wat roet in het eten gooit. Mijn dochter ging met 5 maanden naar het kdv en ik heb geprobeerd dat ritme thuis ook enigszins toe te passen. Lekker doen wat bij jou/jullie past. Voor ons werkte deze manier van niet heel strak plannen goed, we hebben een heerlijk relaxte dreumes van 1,5 die ook niet extreem op de klok is qua slapen en eten, maar ik zie ook bij vrienden die zelf wat meer van de structuur en het plannen zijn, dat het vasthouden aan een strakke structuur en ritme voor hun kind goed werkt.