Ritme

<p>Hallo allemaal, <br /><br /></p><p>Wij hebben een zoontje van 17.5 maand die geruime tijd in een goed ritme zat qua slapen. Rond 18.30/1900 naar bed en s’morgens wakker rond 0700. Dan om 10u en 1500 weer naar bed en s’avonds weer rond 18.30/1900. <br /><br /></p><p>Maar omdat hij nu wat langer wakker kan zijn verschuift dat wat. Daarnaast is hij veel actief buiten, en als ik hem dan op bed leg rond 10 uur slaapt hij soms wel 2 uren. Soms ook wel 45 min maar over het algemeen een uur. Daar is nog niet echt een pijl op te trekken. In de middag ligt hij dan vaak pas rond 15.30/1600 waardoor hij s’avonds nu vaak 19.30/19.45 op bed gaat maar soms pas 20.15 slaapt. S’morgens wil hij dus nu ook langer slapen. Hij is nog echt niet toe aan 1 slaapje. Ik vraag me af of ik hem toch elke ochtend 0700 moet wekken om een ritme te behouden, of moet ik hem eerder wakker maken uit z’n slaapjes overdag? Hij gaat 1 dag naar het KDV, dan moet hij sowieso gewekt worden. Andere 2 dagen (werk 24u) heb ik de luxe dat de oma’s hier komen. Wat is jullie tip, of hoe werkt dit bij jullie? </p>
 
Hier hebben we een uitslaper. Hij wordt vaak pas half 9 wakker. Wij hebben ook die luxe van 2 dagen oma's hier en 1 dag moet hij vroeg op voor het kdv. Hier gaat hij s avonds ook pas rond 19.45 naar bed en ligt soms nog een tijdje te kletsen en verwerken. Wij zijn toen met 16 maanden wel naar 1 slaapje over gegaan. Ik dacht dat hij er ook niet aan toe was. Maar hij groeide er in 1 week naar toe.
Maar goed verder heb ik geen gouden tips. Ik zou hem alleen wel lekker laten uitslapen zolang het kan.
 
Ik zou persoonlijk de ochtend slaap inkorten.
Dan kan hij gewoon smiddags na de lunch naar bed.
Zo kan je dan de ochtend slaap afbouwen. Kindjes gaan vaak sochtends lang slapen en smiddags korter . Dat geeft wel aan dat ze aan 1 slaapje genoeg hebben. Meestal is die overgang zo rond de 14 maanden.

Hier legde ik mijn zoon om 9 uur weer in bed en dan Max een uur. Dan sliep hij weer van 12.30 tot 15.00 en ging hij savonds om 19.00 weer naar bed.
 
Wij volgen onze dochter. Behalve dan op de dagen dat we werken en zij naar de opvang moet. Meestal gaat ze tussen 09.00 en 10.00 uur weer naar bed. Soms voor 45 minuten, soms 1,5 uur. Dan meestal tussen 12.00 en 13.00 uur weer en rond 19.00 uur naar bed voor de nacht
 
Hier hebben we het ochtendslaapje steeds wat opgeschoven, steeds een kwartiertje later. Als hij aan het eind van de dag nog moe was legden we hem nog even een halfuurtje op bed, maar sowieso voor 16.30 uur weer eruit. Binnen no time zaten we op 1 slaapje na de lunch. 
 
Nou, met 17.5 maand wordt het toch wel tijd voor 1 dutje eerlijk gezegd. De meeste kindjes doen dit al rond 14 a 15 maanden...

Ik zou ook zeker het ochtenddutje inkorten en dan kan hij in de middag wat eerder naar bed. En op deze manier stopt het ochtenddutje binnenkort.

Mijn beide dochters gingen met 14.5 maand naar 1 dutje. In de nacht sliepen ze van 19.30-6.30 en dan overdag van 12.00-14.30.

In de periode van 12-14 maanden werden de 2 dutjes al wat rommelig overdag, dus liet ik ze in de ochtend van 9.30-10.30 max slapen zodat ze in de middag rond 14.00 gewoon weer terug in bed konden. Dus dat zou je nu kunnen proberen, das een mooie 1e stap richting het 1x slapen.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je kindje ook prima direct naar 1x slapen kan. Dat is in de ochtend even rekken, maar ik ging vaak om 10.00 naar buiten tot 11.30. Dan snel een boterham en naar bed. Met een beetje afleiding hielden ze het zo prima uit tot 12.00! Binnen 2 weken waren ze er 'doorheen' en ging het prima om de ochtend wakker te blijven. En je kan in de ochtend heerlijk op pad, ik was erg blij toen ze naar 1x slapen gingen.

Ik werk op een kinderdagverblijf en met 14-15 maanden stappen eigenlijk alle kindjes over op 1 dutje, precies om wat jij omschrijft... in de middag zijn ze niet meer moe genoeg! Een enkeling doet dit al met 12 maanden, een paar anderen pas met 17 maanden.. maar met 18 maanden is het 2x slapen toch écht wel voorbij!
 
Ik zou toch naar 1 slaapje gaan. Ik dacht ook dat hij echt nog twee slaapjes nodig had maar het ging perfect. Een enkele keer deed ik hem wat eerder naar bed en lunchte hij daarna. Hij is nu 18 maanden en nu is dat niet meer nodig. Ik denk dat hij 2 maanden geleden over is gegaan naar 1 keer slapen. Ik zou het toch een kans geven. 
 
Ik zal ook proberen over te gaan naar 1 slaapje zodat je kindje in de middag niet te laat wakker wordt zodat je met een vaste bedtijd kunt werken. Tussen de 15-18 mnd gaan de meeste kids over naar 1 slaapje. Wij hebben dit bij 16 maand gedaan, hij slaapt nu van 12.30 tot 14.30 en ligt om 19.00 u weer in bed. Als je denkt dat je dreumes dat niet red dan zal ik zeker het ochtend slaapje inkorten tot 20 min. Echt een powernap van 09.30 tot 09.50 en dan 12/12.30 weer naar bed zodat je kindje er rond 19u weer in ligt.
 
Terug
Bovenaan