Ritme

<p>Hoi, nog een topic van mij. Soms helpt een post mij enorm om mijn gedachten op een rij te krijgen en te ordenen, dus niet zozeer een probleem op te lossen.Dochter van 9 maanden. Drinkt vaak nog 4 flessen van 200ml. Volgens cb mag er een fles af. Hebben we geprobeerd. Schema is zoiets als: wakker fles, 13:00 fles, 18:00 fles, 18:30 bed. Plus nog fruithap, boterham, tussendoor cracker, avondeten, water/thee. En dan komt ze in de nacht voor een fles. Dat is het volgende punt: bedtijd. Meestal korte slaapjes overdag 40-60 min, 2 of 3 slaapjes. Afhankelijk daarvan bedtijd tussen 18:00-19:00u. Veel te vroeg volgens mijn moeder, daarom slaapt ze niet door in de nacht en word ze vroeg wakker 06:00u. Tja, ik probeer in alles baby te volgen en vaak is ze gewoon moe om 18:00u. Geprobeerd de “nacht” fles rond 23:00u aan te bieden maar dat is geen garantie tot doorslapen dus wacht toch maar tot ze zelf wakker word. Troosten in de nacht werkt niet, of dat duurt heel lang terwijl ik met een fles binnen 30 min weer in bed lig. Ene kant denk ik: doorslapen komt vanzelf, als ze wakker word omdat ze honger heeft, geef je een fles, ze zal het wel nodig hebben. Maar dat lijkt toch niet want als ze snachts drinkt (100-150cc gaat er op) dan hoeft ze maar heel weinig van de ochtend fles (50-90cc) Dat schijnt dan een teken te zijn dat ze de nacht fles niet echt nodig heeft. En doorslapen zal ook wel weer fijn zijn. Tja…  </p>

Doorslapen op jonge leeftijd is een luxe. Onze dochter slaapt pas echt de nachten klokje rond vanaf 16 maanden ongeveer. Voorheen waren de nachten nog vaak onrustig. 19.00 is toch een heel normale bedtijd. Ik lees vaak genoeg dat kindjes ook eerder naar bed gaan. Onze dochter viel lange tijd bijvoorbeeld pas rond 20.00 echt in slaap. Ook al was ze super moe, stipt 20.00 sliep ze pas. Nu gaan we tussen 18.45 en 19.00 naar boven en slaapt ze de ene keer binnen 10 minuten en de andere keer doet ze er gerust ander half uur over. We zijn ook lange tijd op haar kamertje gebleven bij het in slaap vallen. We wilden haar absoluut niet huilend in slaap laten vallen. Dat heeft behoorlijk wat tijd gekost, maar ze slaapt nu heerlijk rustig in of speelt nog even zonder huilen totdat ze lekker gaat liggen. Ik heb ook vaak getwijfeld of we alles wel op de ‘juiste’ manier deden, maar nu ze ander half is en we altijd op haar behoeftes hebben ingespeeld, vinden we dat we het goed hebben gedaan, ook al stond het soms haaks op wat anderen er van vonden. Ze heeft bijvoorbeeld ook nog lang een avond/nacht flesje gehad. Volgens cb niet meer nodig, maar mijn dochter had er echt nog behoefte aan. Tuurlijk zijn we wel wat gaan afbouwen, maar hebben haar zelf laten aangeven wanneer het flesje niet meer nodig was. Zo hebben we dat eigenlijk met alle flesjes gedaan. Ze krijgt er overigens nog steeds 2 per dag. Ze vindt het heerlijk om melk uit een flesje te drinken en het is voor ons een heerlijk knuffelmomentje.

Als ze het ‘s nachts nodig heeft, gewoon geven! Maar misschien kun je proberen of ze ook tevreden is met 90cc? En als dat gaat, daarna ook eens proberen of ze 90cc met 2 schepjes ipv 3? Zo hebben wij het gedaan en was de nachtvoeding er snel vanaf. Nu (6maanden) geven we haar wel eens een slokje water als ze wakker wordt, helpt ook :) Succes!

Doorslapen komt vanzelf. Ene baby doet dat eerder dan de andere. Mijn oudste dochter sliep vanaf 8 weken door en heeft nooit meer om een nachtvoeding gevraagd. M'n jongste is nu 9 maanden en slaapt meestal door, maar ook soms nog wel een voeding. Ik geef bv dus geen idee of ze dan in de ochtend minder drinkt, maar liever snachts een voeding dan tijden bezig zijn om dr in slaap te krijgen. Ze ligt er trouwens altijd ergens tussen 18.00-18.30 in en slaapt tot de volgende ochtend 6.30 en soms ook wel 7.00-7.30.

mogelijk dat daar 'winst' valt te behalen, gemiddelde wakkertijd voor een baby van 9 maanden gaat namelijk richting 3 uur. Natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor dus het is geen gouden regel.. maar je zou het ochtendslaapje bijvoorbeeld eigenlijk niet vóór 9 uur moeten laten beginnen (anders kan het voor een baby als verlenging van de nacht-slaap voelen). zo zijn er nog een paar tips en trics, laat maar weten als je geïnteresseerd bent :)

Terug
Bovenaan