Ritme

Onze zoon is nu bijna vijf maanden. In de eerste maanden viel hij met regelmaat zelf in slaap. De laatste maand gaat dat moeilijker. Ik heb over slaapregressie bij vier maanden gelezen. Wat is jullie ervaring hoe lang die duurt?

We letten goed op slaapsignalen en leggen hem dan in bed met vast slaapritueel. Op dat moment lijkt hij toch weer meer wakker te worden en heeft dan een grote lach op zijn gezicht. Zeg hem dan toch welterusten en loop weg. Vaak brabbelt hij even wat ik natuurlijk geen probleem vind, maar op gegeven moment gaat het over in jengelen waarop ik nog niet reageer, maar daarna gehuil wat snel over kan gaan in overstuur zijn, dus dan ga ik zeker naar hem toe. Het is dan wisselend hoe snel hij weer rustig wordt. Bij rustig worden weer in bed en dan alles weer opnieuw. Echter valt hij pas in slaap als ik hem toch even heb gewiegd. Ik zorg bewust dat hij niet bij mij op de arm in slaap valt, maar slaperig in bed gaat. Dat gaat redelijk goed. Is dit nog normaal op deze leeftijd? Ik heb het idee dat hij ook onrustig is door maaiende  armpjes en zelf speen uit zijn mond pakken, maar nog niet terug in kunnen doen. Hij is heel beweeglijk. Hebben jullie nog tips?

Ritme met slapen is door bovenstaande ook lastig. Slaapjes variëren van 30 min tot twee uur (met soms tussendoor even speen en neusje aaien om weer in slaap te vallen). Daardoor ook ritme voeding lastig. Wil ik nu teveel? Of iemand tips hoe ritme aan te leren?

Lang verhaal. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Vandaag en gisteren zelfs slaapjes van max 45 minuten en niet meer in slaap te krijgen met even over bolletje aaien. Moet hem dan echt uit bed halen, wiegen en dan slapend in bed leggen. Echter dan ook weer na 5-10 minuten wakker.

Hoeveel slaapjes doet hij op een dag? Toen onze dochter 5 maanden was, sliep ze 2x op een dag, max 45-60 minuten, dat was het. Wellicht heeft jullie zoon ook niet zoveel slaap nodig en is hij gewoon niet moe als hij naar bed wordt gebracht? 

Misschien houd ik wel teveel vast van minimaal drie uur slaap overdag. Het ligt er dus aan hoe lang hij slaapt hoe vaak ik hem op bed leg. Maar minimaal drie slaapjes.

De frustratie is herkenbaar. onze baby is nu 9 maanden Wij hebben meerdere periodes gehad die zo gingen. Lag het niet aan een slaapregressie, dan was het wel een virusje of een tandje, een groeispurt, nieuwe ontwikkeling (kruipen,staan) of gewoon een lastige week met teveel prikkels ofzo. Of gewoon omdat wie weet haha

Vanaf een maand of 5 geleerd zelfstandig in slaap te vallen met bedritueel idd en af en toe terug voor speentje, perfect. In die lastige periodes raakte hij net als jij beschrijft veel sneller overstuur of weigerde gewoon te gaan liggen en wilde dan ook weer gewiegd worden etc. Hier duurt het tot nu toe niet langer dan 2 weken. Afhankelijk van wat er dus aan de hand was. Mijn ervaring is dat het daarna van de en op andere dag weer omslaat en weer normaal is...

Heeeel veel geduld en het gaat voorbij. Ik denk dat je het al heel goed doet hoe je hem nu helpt met slapen etc

Het kan op die leeftijd ook zijn dat hij al wat meer behoefte krijgt aan vaste voeding bijvoorbeeld. Of dat het een sprong is, dan kunnen ze ook meerdere weken achter elkaar lastig zijn.

Terug
Bovenaan