Ritme

Onze dochter van twee maanden heeft eigenlijk elke dag dat de dag een uurtje te lang duurt.
We proberen de laatste fles rond acht uur te doen. Dan slaapt ze tot ongeveer 2 uur en daarna slaapt ze tot ongeveer 6 uur. Soms slaapt ze dan nog een uurtje, soms wil ze dan aan de dag beginnen en is ze wakker en vrolijk.
Alleen die laatste fles tot acht uur rekken is een hele klus. Eigenlijk duurt haar dag 23 uur. Maar ja, dan verplaatsen we haar prachtige slaap in de nacht. Want als we om zeven uur savonds de fles gaan geven komt ze snachts en smorgens eerder en zo schuift dat dan steeds op.

Ze heeft een koemelkallergie, we hebben al heel wat van voeding moeten wisselen en veel ellende van buikpijn, huilen en onrust gehad. Het gaat langzaam aan beter op de voeding die ze nu krijgt, maar ze is best gevoelig hierdoor. Ze krijgt nu zes flessen van 150 ml. We voeden op behoefte en proberen daarin haar behoeftes te volgen. Ze is zelf van zeven naar zes flessen gegaan vorige week. Op zeven flessen hadden we dezelfde uitdaging.
We rekken de avond nu steeds door haar vanaf ergens tussen vijf en zes in de draagzak rond te dragen. Dat is best een klus en alleen mijn man kan dat omdat ik last heb van mijn bekken.

Iemand tips? Het is best te doen zo, maar wie weet kunnen we nog iets beter doen.

Als een fysiotherapeut niet helpt voor je bekken kan een gediplomeerd osteopaat hem in 1 keer recht zetten. Niet dat fysiotherapie dan overbodig is. 
Met 2 maanden zou ik me over het ritme niet te druk maken, zolang ze goed slaapt. 
Onze dochter had de neiging wakker te blijven voor gezelligheid. Als het 1 dag op een bepaalde tijd gezellig was, was ze de volgende dag om die tijd klaar wakker. Ze deed alles om niks te missen, al vanaf de kraamtijd.

En kan je haar niet nog voor een kort dutje (30 min) in bed leggen? Zodat ze 8 uur wel haalt. Dat werkte hier goed.

Wat bedoel je met het is een hele klus? Wat voor gedrag vertoont ze dan? Als je haar behoefte volgt zoals je zegt zou ze dus gewoon een fles moeten. Maar tegelijkertijd volg je dus een schema. Dat maakt nu echt niet uit. In een paar weken/ maanden is het heel anders. Die tijden van slapen veranderen dus ook en dan moet je wel gaan schuiven met de flessen. 

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan rekken. Toen ik daar mee stopte bij onze zoon. Dus ipv tussen 1900/2000 de fles en naar bed, nu tussen 1800/1830 de fles en naar bed. De nachten gingen ook meteen stuk beter. Nog steeds, ondertussen 8 mnd, gaat hij tussen 1800 en 1900 naar bed.

[quote quote=10579189]Wat bedoel je met het is een hele klus? Wat voor gedrag vertoont ze dan? Als je haar behoefte volgt zoals je zegt zou ze dus gewoon een fles moeten. Maar tegelijkertijd volg je dus een schema. Dat maakt nu echt niet uit. In een paar weken/ maanden is het heel anders. Die tijden van slapen veranderen dus ook en dan moet je wel gaan schuiven met de flessen.[/quote]
ik bedoel dat het best een inspanning is om 1 a 2 uur met haar rond te lopen in een draagzak.
Waar het me vooral om gaat is het dag en nacht ritme, wat ze nu al zo flink heeft. Ik hoef niet echt een ritme qua tijden dat ze de fles krijgt of gaat slapen. Maar ik wil wel graag die 2 lange blokken die ze nu vanaf de laatste fles slaapt, echt in de nacht houden. Gisteravond hebben we minder lang gerekt en toen kwam ze vannacht en vanmorgen dus ook eerder. Dan begint mijn dag al om vijf uur smorgens en dat vind ik echt minder leuk. 
En wij volgen inderdaad geen schema, maar ze heeft zelf wel een vrij vast ritme. Ik hou bij wanneer ze wat drinkt en zie heel mooi dat ze zelf er al heel aardig regelmaat in brengt. Maar dan dus wel op een ritme van 23 uur per dag, waardoor het opschuift. Ze doet snachts 2 blokken van 4-7 uur (als het ene blok langer is, maakt ze de andere korter) en overdag komt ze elke 3 a 4 uur. 

Overdag slaapt ze heel onregelmatig. De ene dag lukt het goed, de andere dag minder. Zit absoluut nog geen ritme in. Dat maakt weinig uit, ik ben er de hele dag voor haar en we doen wat lukt. Op dit moment ligt ze als een zonnetje te slapen, na een vrij vermoeiend bezoek. 

ik snap ook dat ik er verder weinig aan doe en ik pas me natuurlijk aan haar aan. Ik dacht alleen, misschien zijn er tips wat ik anders kan doen om dat dag en nacht ritme wat er is zoveel mogelijk te behouden. Ik verwacht dat we vandaag het niet later kunnen maken dan 19.00 uur, dus we gaan merken wat er dan gebeurd. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

[quote quote=10579197]Ik zou eerlijk gezegd niet gaan rekken. Toen ik daar mee stopte bij onze zoon. Dus ipv tussen 1900/2000 de fles en naar bed, nu tussen 1800/1830 de fles en naar bed. De nachten gingen ook meteen stuk beter. Nog steeds, ondertussen 8 mnd, gaat hij tussen 1800 en 1900 naar bed.[/quote]
Het punt is juist dat de nachten zo fijn gaan. Ze valt na de laatste fles makkelijk in slaap en slaapt dan meestal 10-11 uur met een nachtvoeding. Ik prijs mezelf gelukkig, zeker ook omdat we vanwege de allergie weken van huilen, krijsen en extreme onrust achter de rug hebben. Dus ik koester ze juist. 
Tot hoe laat slaapt jou zoontje dan door?

Snap.dat je daar niet teveel aan wilt rommelen. Hier helpt het juist om vroeger naar bed te gaan. Hij kwam dan 1 of 2x voor een fles en sliep tot een uur of 6/7. Dat is nu niet anders, alleen zonder de flessen.
Het blijft altijd een hele puzzel. Rekken hielp bij ons vaak niet omdat hij dan juist oververmoeid werd, vandaar de vroege bed tijden

Terug
Bovenaan